Znalost cizích jazyků se stává i u nás jedním z předpokladů úspěchu v zaměstnání, ve školách však zároveň hrozí v jejich výuce absurdní situace. Kvalitních angličtinářů totiž mají stále velký nedostatek a přitom už ve školním roce 2009/2010 možná nebudou moci i ty velmi dobré a zkušené zaměstnat, pokud nebudou mít oficiální pedagogickou kvalifikaci. O tématu hovoří Mgr. Roman Křivánek, vedoucí Pedagogického centra Vysočina.
Jak jsme na tom podle vás my, Češi, se znalostí cizích jazyků?
"Každý, kdo se někdy učil cizí jazyk, mi dá jistě za pravdu, že to není vůbec jednoduchá věc. Zlí jazykové tvrdí, že máme jednu nevýhodu oproti jiným národům, např. Holanďanům, totiž že se příliš soustředíme na teorii, na gramatická pravidla a bojíme se říci něco špatně, a tak raději mlčíme, ale tím se žádnému cizímu jazyku bohužel nenaučíme. Vše je samozřejmě o motivaci, píli, o učiteli, ale rovněž o metodách a prostředí, ve kterém jazyk studujeme."
Je doba prázdnin a dovolených, které je možné využít nejen k odpočinku, ale i ke zdokonalení cizího jazyka...?
"Češi v poslední době preferují aktivní zahraniční dovolené, při nichž se učí cizí řeč či se v ní zdokonalují, čímž zabijí dvě mouchy jednou ranou. Užít si sluníčka a zároveň se naučit třeba anglicky je podle mého názoru velmi zajímavá kombinace příjemného s užitečným. Takový dvoutýdenní intenzivní jazykový kurz např. v Irsku nebo na Maltě sice něco stojí, ale odborníci zaručují efektivní výsledek."
A z jakého důvodu je taková forma tolik efektivní?
"Především proto, že většinou můžete zapomenout na mateřský jazyk a kromě výuky v cizím jazyce musíte každý den zvládnout obyčejné situace, jako je třeba koupit si jízdenku na metro či na vlak. Jaké je však překvapení, když na vás úřednice u okénka promluví "angličtinou ulice", které vůbec nerozumíte a k tomu si připočtěte hluk z ulice a nervózní lidi ve frontě za vámi..."
Pro učení se je ovšem určitě jednou z nejdůležitějších věcí motivace?
"Motivovat své děti mohou především jejich rodiče a podpořit je tím, že jim zaplatí takový kurz v zahraničí, jehož náklady se zcela jistě vrátí v získaných znalostech. Navíc i v nově získané silnější motivaci stále se zdokonalovat a tím poznávat jiné kultury a jiné národy, protože tím lépe pochopíme sami sebe a maximálně potlačíme zažité předsudky a stereotypy."
Reagují už české školy na takovou možnost jazykového vzdělávání?
"Mnohé školy již u nás nabízejí zajímavé programy, kde se pojí poznávací zájezdy s praktickým využitím cizího jazyka např., protože jsou děti ubytovány v rodinách. Tam mají velkou příležitost procvičit si již zmíněnou "angličtinu ulice", která se mnohdy liší od té, co se učí ve školách. Jako rodič bych si také zjistil, zda se škola snaží spolupracovat s rodilými mluvčími, kteří umožní dětem praktický kontakt s cizím jazykem."
A co kvalitní učitelé v tradičním studiu?
"Ten, kdo nahlíží do inzerátů se zaměstnáním, mohl zachytit, že v poslední době je vzrůstající poptávka především po učitelích angličtiny. Není vůbec snadné získat a udržet kvalifikovaného angličtináře na škole. Ten, kdo vystuduje angličtinu na univerzitě, se do školství příliš nepohrne a nebude mu trvat dlouho, aby našel velmi atraktivní místo v soukromé sféře."
Existují ovšem angličtináři, kteří jazyk perfektně ovládají, umí to s dětmi a mají zájem učit, ale nemají oficiální pedagogickou kvalifikaci...
"Noční můrou může být pro mnohé ředitele škol blížící se školní rok 2009 - 2010, ve kterém by se už nekvalifikovaný učitel neměl ze zákona ve škole objevit. Poněkud přísné řešení nároků na pedagogickou kvalifikaci, když zvážíme, že vysoké školy nenabízejí mnoho programů, které by umožnily studovat nekvalifikovaným učitelům při zaměstnání!"
Nehrozí tedy situace kolapsem?
"Určitou naději by mohla přinést novela zákona o pedagogických pracovnících, která by měla umožnit ředitelům škol uznat ve výjimečných případech kvalifikaci člověku, který se osvědčil. Představme si, že máme na škole výborného angličtináře, který se osvědčil v praxi, žil např. několik let v zahraničí a vyzná se v oboru. Je držitelem několika mezinárodně uznávaných jazykových certifikátů a je jednoznačně pro školu přínosem. Tento učitel se několikrát neúspěšně pokoušel dostat na VŠ, aby získal kvalifikaci, ale ta přijímá maximálně 50 zájemců z 500, a to ještě na denní studium, tedy nikoliv při zaměstnání, které je třeba k uživení rodiny. Ředitel školy se pak dostane do absurdní situace, že takového pedagoga bude muset propustit a přitom dobře ví, že za dveřmi nečekají žádné davy kvalifikovaných angličtinářů. Zkusme se zamyslet nad tím, kdo na to ve školách nejvíce doplatí. Pro rodiče pak asi bude nejlepším řešením zaplatit dítěti tohoto učitele soukromě, když už ho nemůže mít ve škole."
Diskuze k článku