Reklama
Dnes je neděle 24.11.2024     svátek má Emílie

Novotný: Nerovnost tu byla i před kompenzací poplatků


30.1.2009 Rozhovory/Komentáře (27), autor:
admin

REGION ­ - Od 1. února se budou na Vysočině stejně jako ve většině ostatních krajů vracet regulační poplatky v krajských zařízeních. Na politické pozadí tohoto kroku i výtky krajské opozice jsme se zeptali 1. náměstka hejtmana pro finance Vladimíra Novotného (ČSSD).

 

 Pokud vím, jako ČSSD jste měli před volbami heslo "Zrušíme poplatky", ale toto není jejich rušení...

 Kde jste to četl? To bylo heslo celostátní, ne krajské. Před krajskými volbami jsme všem jednoznačně říkali, že nemůžeme zrušit zákon, pouze poplatky kompenzovat v krajských zdravotnických zařízeních. Lidé se často ptali: "Odkud ty peníze vezmete?" Odpovídali jsme: "Bohužel není jiná možnost než z krajského rozpočtu."

 

 Věděli jste předem, ze které části rozpočtu peníze vezmete?

 Věděli jsme velmi dobře, že těch asi 80 milionů do žádné kapitoly nezasáhne a nic neohrozí, že se tyto peníze vezmou z rezervy. Pokud někdo mluví o mrhání veřejnými prostředky, pak musím připomenout nesmyslné analýzy převodů  emocnic na akciové společnosti, které stály kraj přes dva miliony korun na posudky pro advokátní kancelář a jednu společnost. A výsledek byl nula, nic.

 

 Nicméně je tu ekonomická krize, nebylo by rezervy potřeba nasměrovat spíš třeba na pomoc nebo pobídky pro automobilové firmy, jak to navrhl exhejtman Vystrčil?

 Nemyslím, že by se teď měly dávat nějaké přímé dotace automobilovému průmyslu. Toto navíc nespadá do kompetence kraje, je to otázka pro vládu, aby hledala nějakou kompenzaci typu DPH atd. Daleko lepší je to, co už jsme udělali: navýšili jsme dva grantové programy pro malé podnikatele o dva miliony korun.

 Kromě toho, že krizí by se měl zabývat jak regionální, tak finanční výbor, hodláme vytvořit i krajskou pracovní skupinu pro krizi. Budu kontaktovat předsedu krajské Hospodářské komory a chceme se domluvit na konkrétních krocích. Jednáme také o dopravní dostupnosti.

 

 Netajíte se tím, že kompenzace poplatků je i tlakem na vládu. Mohl ten tlak být tak silný, aby se nemusely dělat kroky na úrovni krajů?

 Podle nás je to dost silný tlak. Mě by mrzelo, pokud by to měl být jen tlak ze strany lékárníků na nás, spíš bych radil všem zařízením, aby tlačila na ministerstvo zdravotnictví. Pak lze do zdravotnictví vnést koncepci. Mimochodem mezi čtyřma očima se s řadou kolegů z ODS shodnu na tom, že dosavadní forma poplatků byla špatná. Cílem je vyvolat diskusi, jak regulovat nadužívání.

 

 Jako levicová strana kladete důraz na rovné podmínky. Tady ovšem vznikne nerovnost mezi dvěma druhy nemocnic a lékáren...

 Je škoda, že si nerovnosti novináři i kolegové ODS začali všímat až teď. Přitom tu už dávno existuje nerovnost v přístupu pacientů ke zdravotní péči. Je způsobena především marží, se kterou si lékárníci mohli hýbat, jak chtěli. Jak to, že v lékárně v "Horní Dolní" jste pořídil lék s doplatkem 300 korun a v lékárně jihlavské nemocnice bez doplatku? My tuto nerovnost narovnat nemůžeme, to jde jedině lékovou politikou, pevnými cenami, aby nedocházelo k enormním  rozdílům.

 Další nerovnost vytvářeli lékárníci sami a mnohdy z veřejných prostředků, kdy u receptů vytvářeli tzv. bonusové karty. Takže když jste chodil do lékárny, která na to měla, tak se vám na bonusovou kartu načítaly body a dostával jste slevy, ale mnohdy z veřejných zdravotních prostředků, kdy se to načítalo i za poplatky a doplatky u receptů. Připadá mi divné, že dr. Max (provozovatel lékáren ­ pozn. red.), který první přišel s částečnou kompenzací poplatků, teď chce žalovat Středočeský kraj za kompenzaci poplatků.

 

 Váš kolega a náměstek hejtmana Libor Joukl před zastupiteli argumentoval, že podobnou nerovností jako kompenzace poplatků jsou Rodinné pasy. Myslíte si to také?

 Já bych neřekl, že je to stejné, ale je to podobné. Kompenzací také podporujeme určitou skupinu lidí, zejména seniory, ze kterých se chroničtí pacienti rekrutují především, a děti.

 

 Opozice vám vyčítala, že se o formě kompenzace dozvěděla na poslední chvíli a že ji schválila rada, a ne zastupitelstvo.

 Odmítám, že by v povolebních jednáních zaznělo, že to bude muset schvalovat zastupitelstvo. My jsme pouze nevěděli, jakou formu zvolit, aby to bylo shodné v každém kraji. Nebylo to jen kvůli rozpočtu, protože některé kraje mají rozpočtové provizorium. Nakonec jsme našli variantu, při které stačí souhlas rady. A tu jsme 20. ledna schválili. Poté okamžitě ten materiál dostali předsedové všech politických klubů a odtud mohla jít informace všem zastupitelům. Myslím, že způsob projednání byl nadstandardně vstřícný.

 Jan MAZANEC

Diskuze k článku

Nový komentář

Rezerva,
je to co se podařilo ušetřit,to jasný že potom mají z čeho platit.
Já | 2009-01-30 11:19:35 | Reagovat
Kolik to bude stát?
Zajímalo by mě, kolik bude kraj stát navíc administrativní výdaje s těmi papíry, s darovacími smlouvami a tak. Můžou odstranit ty automaty, když stejnak někteří nadšenci budou moct platit poplatky dobrovolně i dál sami? Fr. Pejchal
Fr. Pejchal | 2009-01-30 13:49:07 | Reagovat
polatky
Poplatky jsou sami o sobě nesmyslné. Argumentovat tím, že nemocnice na nich vydělaly je směšné. To je jako, když zvednu cenu rohlíku na 20 korun, tak se mi taky zvednou tržby. Ale za jakou cenu. Zdravotnictví je nadužívané, to určitě, ale zpoplatnění není cesta. Ať se zavedou pacientské karty. A pak se můžeme bavit o placení. To že není na chronicky nemocné...a proč mají sporotvci sta tisíce? Je to systémem! Že to jde z krajského rozpočtu, tak 80 milionů je pro kraj prdlajs, to stojí jenom jedna opravená okreska (která vydrží rok pěkná).
Petr | 2009-01-31 01:36:34 | Reagovat
Petře
Nemyslím, že by zdravotní karty byly dobré řešení - kdo by je vedl? Papírové nebo elektronické? Na kolik by to vyšlo a kdo by to platil... ale podstata problému to není... problém je v tom, že kraj platí poplatky lidem jen někde a to je samozřejmě protizákonné a taky protiústavní... Jestli se soudruhům z kraje zdají protiústavní poplatky, potom je pro ně typické odpovídat stejnou mincí, nejsou stejní, jsou horší...
Moik | 2009-01-31 20:28:53 | Reagovat
Máš pravdu, je to nesprávné že se zvýhodnujou krajská zařízení. Ale já se nezbavím dojmu, že samy poplatky jsou proti Listině. ;-) Bohužel. A karty elektronické samozřejmě. Prostě něco na principu píchaček a z toho by se měla poznat nadlimitnost užívání zdravotní péče.
Petr | 2009-01-31 21:26:42 | Reagovat
...asi odborník
...Petře,Petře,nepřepepřil jsi trochu?Poplatky NEJSOU nesmysl,nebo bys raději při hospitalizaci kupoval jídlo a nocleh zvlášť?Nebo ti je líto těch 60,-Kč za den nebo 30,-za ošetření?Populisticko-socialistické vyřešení je kontraproduktivní.Peníze z rozpočtu kraje budou chybět zase někde jinde.
Kajazz | 2009-02-01 10:28:39 | Reagovat
K: Jsi ještě asi nikdy neviděl kolik ti jde z výplatnice na sociáln a zdravotní pojištění, co. Ne ale jediné rozumné je těch 60 Kč za lůžko. A pak něco míň za pohotovost ne těch 90 Kč. Jinak platit lékárnám a obvoďákům...je těžké lobby!
Petr | 2009-02-01 13:41:47 | Reagovat
a
Zkus si prosím někde vyhledat význam slova REGULACE...třeba pochopíš....a také něco o efektech poplatků, snad to na tebe nebude složité..
Ladic | 2009-02-02 10:54:52 | Reagovat
Mám chronické onemocnění, za které sám nemohu, když jsem měl jít do nemocnice, nešel jsem, 600kč za 10 dní nedám, abych pak k večeři dostal suchý chlepa a hnusnou paštiku, k obědu vodu(říkají tomu zdravá polévka). Já platím zdravotní a sociální i můj zaměstnavatel a pak tady ještě mám platit. Pak jsem tu fetky nebo alkoholici, kteří si za to můžou sami a ti mají léčení zadarmo, to je rovnost? Myslím si, že asi ne. Cukrovkář, co si píchá injekce, tak si je musí platit a feťák je dostane zadarmo? To také je rovnost? Já nemoc dostal dědičně, sám sem si ji nezavinil a mám platit kolikrát 1000kč? A ten, co si za chlast může sám má léčení zadarmo?? Mám známou, co dělá na onkologii, byl tam pán, co byl na ozáření, má rakovinu v krku, pak si jde v klidu zapálit..sakra to je rovnoprávnost? Platit by měl ten, co si to zavinil sám, ne ten, co je v tom nevinně, od toho snad platím nemalé daně státu, ministři by rádi šetřili, ale sami pro sebe neuberou, když utáhnout opasky, tak všichni, i páni ministři, berou násobně vyšší plat než já, na dopravu mi nikdo nedá, služební vůz také nemám. Výhra ČSSD nebyla jen díky poplatkům, ale kvůli tomu, jak arogantně vládnou a názory kolikrát odborníků je nezajímají. Kdy si politici uvědomí, že jsou tu pro nás a platí si je občan, ze svých daní, tak podle toho se mají chovat, když vidí, že se občanům něco nelíbí, měli by k tomu přihlídnout a ne arogantně otočit hlavu a dělat si vše po svém..
xxx.xxx.xxx | 2009-02-01 12:04:57 | Reagovat
nerozumím
Nešel jste do nemocnice kvůli poplatku 60 Kč za den? Že na to nemáte? Vážený pane - a kolik jste utratil za stravování doma? Nebylo to náhodou více naž těch 60Kč denně? Takovou argumentaci opravdu nemohu brát vážně.
Radek Vovsík | 2009-02-01 12:37:47 | Reagovat
Raději se budu stravovat doma, když jsem ležel v nemocnici naposledy, stejně sem si musel chodit jídlo kupovat, to co jsem tam dostal se nedalo jíst, v jídle si sakra vybýrám a nenechám si pokazit chuť tím hnusem, navíc porce pro dítě. Doma se vaří tak jako tak, nejsem v domácnosti sám, topí se taky, takže jen bych dal 600kč za pobyt..a to bych tam byl hlady, ne děkuji..a 600 kč vyhodit za 10 dní opravdu nechci..nemám plat jak politik či manažer, abych si to mohl dovolit, město bohužel málo platí..nebo jak komu..
xxx.xxx.xxx | 2009-02-01 13:05:04 | Reagovat
Mrzí mě, že jsem si neudělal maturitu a školy, jsem jen vyučen, nikdy jsem netušil, že mě politika bude jednou zajímat, takhle můžu jen přihlížet, co se děje a co se řeší. Kolikrát se řeší úplně něco jiného či nepodstatného, než co by se opravdu řešit mělo, to mě nejvíce trápí.
xxx.xxx.xxx | 2009-02-01 13:07:51 | Reagovat
tak
ano, proto asi čssd odmítla zasednout za kulatý stůl, ty odborníku nearogantní...
Míra | 2009-02-02 10:55:50 | Reagovat
poplatky ne!
Poplatky nejsou dobrým řešením, které by mělo zabránit nadužívání zdravotní péče. Když bude moje dítě nemocné nebo ho v noci rozbolí hodně břicho, tak pojedu k doktorovi nebo na pohotovost bez ohledu na poplatky. Co kdyby to byl slepák a ráno bude pozdě? A 60 Kč v nemocnici za ty jejich blafy bez chutě? To si raději koupím rohlík. Stejně ty peníze nezůstávali nemocnicím či doktorům, ale pojišťovnám. Takže takový systém je k ničemu.
cunik | 2009-02-02 08:12:47 | Reagovat
a
Poplatky jsou dobrým řešením, které odradilo mnoho lidí od zneužívání zdravotnictví, rád za svoje dítě zaplatím třeba 500,- kč, ale vím, že simulanty, zneužívače a vyhazovače léků to odradí a na drahé léky, přístroje a operace je více peněz. A nezapomeňte napsat, že není jisté, kam, peníze jdou...to češi rádi...
Ruda | 2009-02-02 11:00:21 | Reagovat
aha
Simulanty by snad měli rozeznat doktoři. A do nemocnice si asi nikdo taky nechodí jen tak poležet. Osobně tedy nikoho takového neznám. Možná jeden z tisíce? Takový se ale najde v každém systému. A když už člověku něco je, tak by ho od návštěvy u doktora neměl odrazovat nějaký poplatek, což se právě děje.
cunik | 2009-02-02 14:33:32 | Reagovat
ale
http://zpravy.idnes.cz/poplatky-funguji-ubylo-receptu-na-levne-leky-i-lidi-na-pohotovostech-1j7-/domaci.asp?c=A080803_211952_domaci_dp Poplatky fungují. Ubylo receptů na levné léky i lidí na pohotovostech 4. srpna 2008 0:58 V polovině léta se potvrzuje, že v některých oblastech zdravotnické poplatky fungují. Lidé si raději sami platí levné léky a na pohotovostech ubyla třetina pacientů. Zároveň se některé poplatky ruší. Novorozenci v porodnici už od pátku neplatí. U novorozenců regulační poplatky nemohly příliš plnit svou funkci (těžko se dá předpokládat, že by nově narozené děti ležely v nemocnici zbytečně), jinde se však jejich vliv projevil. Podle ministerstva zdravotnictví je úbytek pacientů nejpatrnější na pohotovostech, kde se také platí za návštěvu nejvyšší suma – tedy 90 korun. Podle posledních dostupných údajů návštěvnost pohotovostí klesla o více než třetinu. Ubylo lidí, kteří šli raději na pohotovost, než aby čekali ve frontě u praktického lékaře. Úbytek pacientů pocítili i lékaři specialisté, například internisté, ortopedové nebo oční. Údaje mají zatím za první čtvrtletí.
Petr | 2009-02-02 11:02:29 | Reagovat
také zajímavé
http://www.penize.cz/42726-poplatky-razantne-snizuji-v-cesku-spotrebu-leku S léky se přestává plýtvat. Pro paralen na recept se již k lékaři vůbec nechodí, levné léky se nakupují bez předpisu. Ve veřejné zdravotní kase je víc peněz na léčení lidí v nemocnicích.
Olina | 2009-02-02 11:03:23 | Reagovat
a
a kdo platí doktorům, nemocnicím a lékárnám? Nejsou to náhodou ty pojišťovny? Ještě jsi neslyšela : Pojišťovna neproplácí, nebo naopak proplácí? Hradí a nebo nehradí? Tak trošku studuj problematiku....díky.
Alča | 2009-02-02 11:05:32 | Reagovat
Dle mě..
Prosím vysvětlete mi, jak naloží doktor, lékárník s vybranými penězi?? Byl bych rád viděl, že vybrané peníze jdou na zkvalitnění mé zdravotní péče a ne si přečíst v novinách, o kolik méně se ušetřilo... /dle počtu pacientů a čekacích dob v čekárnách nejspíše změna nenastala/ či pouze na zlepšení životní úrovně lékařů a lékárníků...? Mě jako výdělečnou osobu 30 kč finančně nepoloží, ale mrzí mě, že nevím, jak s nimi potom vybírající naloží...
hm.. | 2009-02-02 22:01:42 | Reagovat
a
V praxi by to mělo vypadat jak?
Milan | 2009-02-03 08:36:48 | Reagovat
Rozeštvávání
Pánové Mazanče a Klukane, číst vaše sloupky a komentáře, tak skoro ze všech je cítit jak rozeštváváte lidi těmi svými narážkami na komunisty a socialisty.Nevím co vám osobně udělali, ale dnes už je to ubohé a trapné po 20 letech.Mně osobně zarazili postup v zaměstnání, neměl jsem je také rád, ale dnes je to o něčem jiném...Svými články dávejte lidi dohromady, podívejte se jaká je morálka a chování lidí, mládeže, ve školách atd. Toto dříve nebylo, komunisté za to určitě nemohou, to je obraz dnešní společnosti a chování představitelů počínaje prezidentem.Už jenom ty poplatky, to je kabaret, vždyť to ODS neměla v programu. Mohl být klid a vláda má nyní horší problémy před sebou - krizi, Lisabon, radar a zatím na to kašle, bude hůř. Pánové, buďte objektivní!
Fejka | 2009-02-03 15:49:57 | Reagovat
Fronta
V pátek (6.2.)jsem byl u svého prakt. lékaře na Poliklinice Ji, docházely mi léky. Tak jsem si řekl, že to zkusím vyzvednout si 3 druhy léků v lékárně v kr. Nemocnici Ji.Byl jsem velmi překvapen, že jsem byl odbaven během 8 min, byl jsem šestý v pořadí. Měl jsem štěstí, nebo to nebyla náhoda? Pro mne, jako důchodce, to znamenalo ušetřených 90Kč. S doplatkem na léky bych platil jednou tolik.
Fejka | 2009-02-07 15:20:36 | Reagovat
Jak mohou být objektivní,když se zaprodali ODS,navíc vyjadřování se mistra Vovsíka zde jsou taky mimo mísu,jeho osoba není měřítkem běžného občana,tito lidé jsou už trochu někde jinde,shlížejí na nás pěkně zvysoka.
bakula | 2009-02-07 23:27:15 | Reagovat
?
Opravdu nerozumím??
Radek Vovsík | 2009-02-08 23:02:56 | Reagovat
O čem je řeč ?
Může mi některý ze zastánců poplatků vysvětlit,proč po REFORMĚ,musím 4x ročně k doktorovi a 4x do lékárny, když mi za těch ohavných sosanů stačilo jít 1x ročně za doktorem ? Jak se povedlo zastavit "ztrácení se 40 miliard v systému ročně " dle Julínka ? Reforma ? Chá chá......pokus o kuponovku možná.
hugo chávez | 2009-02-19 10:28:48 | Reagovat
ReklamaReklama
Reklama
12.04.2010 RozhovoryUvědomme si, že žijeme ve šťastné době

Ekonomický růst byl po revoluci dobrým tažným koněm, dnes bychom měli hledat jiné priority, tvrdí ekonom Tomáš Sedláček, který besedoval v Jihlavě.   Ve svých přednáškách i v knize ...

Komentáře (17)
09.04.2010 RozhovoryStát pošle do regionu 290 milionů na silniční stavby

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas zavítal v úterý na Vysočinu a pojmenoval letošní priority státu při podpoře silničních staveb.    Státní i krajské silnice zůstaly po letošní ...

Komentáře (3)
06.04.2010 RozhovoryVelkoberanovský starosta: Obchvat není na pořadu dne!

Ve funkci starosty Velkého Beranova je necelý půlrok.  Přesto Jaroslav Kokejl tvrdí, že po volbách už dál pokračovat nechce.  Měl jste tehdy ještě jako místostarosta vůbec nějakou představu, ...

Komentáře (1)
02.04.2010 RozhovoryZámek se zkusí zaměřit na děti

Také na Státním zámku v Telči začala včera nová sezona. Podle správce zámku Bohumila Norka objekt letošní dlouhou zimu přežil dobře.  Jaké škody konkrétně zima způsobila?   Jsou ...

Komentáře (0)
30.03.2010 RozhovoryKrize ovlivnila i projekty Rotary

  Nejvyšším představitelem Rotary klubů v Česku a na Slovensku bude od července Martin Timr z Českých Budějovic. O víkendu navštívil Jihlavu.   Každý rotariánský guvernér přichází ...

Komentáře (20)
26.03.2010 RozhovoryKubánská velvyslankyně: Nevzdáme to

  Socialismus jsme si vybrali svobodně a nenecháme si ho vzít, řekla mj. v Jihlavě kubánská velvyslankyně B. E. M. Álvarezová.  Do jihlavského sídla KSČM si velvyslankyni Kuby přišlo ve ...

Komentáře (4)
23.03.2010 RozhovoryStarosta Nechvátal: Méně peněz dostali všichni!

Třešťská radnice odmítá financovat seniorský fotbal, podpory mládeže se nezříká.  Obce na Vysočině musí kvůli přetrvávající krizi v ekonomice šetřit. Při sestavování svých rozpočtů ...

Komentáře (0)
19.03.2010 RozhovoryZima divokou zvěř letos vysílila

Letošní průběh zimy dává  zabrat i divoce žijící zvěři. Myslivci se jí proto snaží  život usnadnit  přikrmováním.  Podle slov MVDr. Karla Křena,  člena okresní myslivecké rady ...

Komentáře (0)
16.03.2010 RozhovoryKrátký: Obec se kvůli čistírně zadluží na desítky let

Do roku 2015 by každá obec v ČR měla mít dokončenou čistírnu odpadních vod.   Hodně skepticky přijal rozhodnutí státu realizovat do roku 2015 čistírny odpadních vod (ČOV) i v malých ...

Komentáře (2)
12.03.2010 RozhovoryCukrovka je hlavní příčinou selhání funkce ledvin

Desetina obyvatel v Česku má nějaký typ chronického onemocnění ledvin.   Prevencí a hlavně včasnou diagnostikou mohou lidé podle primáře interního oddělení jihlavské nemocnice MUDr. ...

Komentáře (0)
09.03.2010 RozhovoryChudíková pověsí lyže na hřebík

Vítězkou ankety Sportovec Jihlavska 2009 se stala orientační běžkyně na lyžích Barbora Chudíková.   Na pódiu jste ohlásila ukončení lyžařské kariéry. Neodvoláte ho? Neodvolám. ...

Komentáře (0)
08.03.2010 RozhovoryDražby: Chceme, aby na ně lidé chodili

Reportáž z dražby na jihlavském soudu vzbudila otázky řady čtenářů JL. Přinášíme nyní odpovědi.  Jak se lze o dražbách z exekucí dozvědět, jaká jsou při nich pravidla a řadu dalších ...

Komentáře (7)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net