Reklama
Dnes je pondělí 25.11.2024     svátek má Kateřina

Průjezdný musí zůstat prostřední jízdní pruh

PAN.JPG

28.3.2008 Rozhovory/Komentáře (0), autor:
admin

JIHLAVA ­ Největší hromadná dopravní nehoda všech dob, k níž došlo ve čtvrtek 20. března na vysočinském úseku dálnice D1, odhalila mnohé nedostatky v chování řidičů.
 
 Za místem střetu se oka~mžitě vytvořily kolony a vozidla záchranářů nemohla k místu nehody projet. Ne všichni řidiči respektovali pravidlo, že musí zůstat průjezdný prostřední jízdní pruh. O důležitém opatření, které se stalo v polovině roku 2006 součástí zákona, jsme hovořili se zkušebním komisařem odboru dopravy jihlavského magistrátu Pavlem Smetanou.
 
 "Aby byl při dopravních zácpách na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla zajištěn plynulý průjezd vozidel s právem přednostní jízdy, což jsou vozidla hasičů, záchranářů a policistů ­ tedy vozidel s modrými majáky, zákon o provozu na pozemních komunikacích nově stanovil způsob vytváření tzv. průjezdného jízdního pruhu o šířce nejméně tři metry. Toto pravidlo platí na dálnicích a rychlostních silnicích."

 Kdy se řidiči musí začít řadit tak, aby vytvořili požadovaný volný jízdní pruh?
 
 "Zákon hovoří v tomto směru jasně. Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel.
 
 Řidiči jsou povinni ještě před zastavením vozidla v zácpě vytvořit takový jízdní pruh, do kterého jiná vozidla než vozidla s právem přednostní jízdy nesmějí vjíždět. To neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.
 
 Jsou­li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás."
 
 Proč se tak řidiči nechovali?
 
 "Část řidičů o tomto u nás poměrně novém ustanovení zákona možná vůbec neví. Další skupina o něm sice ví, ale řidiči se zřejmě nedokázali v dané kritické situaci dobře orientovat a vhodně na ni zareagovat. Ne protože by nechtěli, ale prostě nevěděli, jak se mají zachovat. Za kolizí pak vznikla dosti nepřehledná situace, která se příjezdem dalších vozidel ještě více zkomplikovala."
 
 Učí se o tomto pravidlu v autoškolách a zkouší se z těchto znalostí při závěrečných zkouškách?
 
 "Jestli a v jakém rozsahu se tato problematika učí, to by byla otázka spíše pro majitele a učitele autoškol. Nezkouší se to z prostého důvodu ­ protože do té praktické situace se žák autoškoly vlastně ani nedostane ­ nezkoušíme totiž na dálnici ani na rychlostní silnici.
 
 Druhou věcí je skutečnost, že ve zkušebních testech na toto téma neznám žádnou otázku. Nevím o tom, že by to bylo ve zkušebních testech. Ale na druhou stranu je potřeba uvést, že řidiči, kteří jezdí pravidelně do zahraničí, toto pravidlo znají. V cizině už totiž platí několik let."
 
 S dálnicí bývá také spojeno další pravidlo, kterému se říká "zipování". Jak se mají při něm řidiči chovat?
 
 "Na silnici, případně na dálnici, bývá občas avizováno omezení nebo snížení počtu jízdních pruhů. Nejčastějším důvodem bývá uzavírka, nebo dopravní omezení po dopravní nehodě. Pravidlo zipování platí v místech, kde se počet jízdních pruhů snižuje a přitom je taková hustota provozu, že vozidla jedou velice pomalu, popojíždějí doslova krokem a dá se tedy hovořit o souběžné jízdě.
 
 Vozidla sice jedou vedle sebe, ale nejedná se o předjíždění. Ve všech těchto případech platí, že řidič, který jede v průběžném jízdním pruhu, musí umožnit ostatním řidičům zařadit se také do tohoto pruhu, a to právě na základě pravidla ZIPu."
 
 Jak to vypadá v praxi?
 
 "Všechno je samozřejmě závislé na vzájemné ohleduplnosti řidičů. Pokud na silnici či dálnici dojde k omezení v jízdním pruhu, dojede řidič až na počátek omezení a oznámí blinkrem změnu směru jízdy.
 
 To klubíčko musí začít rozmotávat řidič v průběžném jízdním pruhu, který umožní zařazení řidiči z druhého pruhu. Pak se vozidla při zařazování pěkně střídají, jako když se zapíná zip. Toto pravidlo funguje velice spolehlivě a plynule za předpokladu, že jsou řidiči k sobě ohleduplní a střídají se v řazení tak, jak jsem popisoval."
 
 Vraťme se ještě k hromadné nehodě na dálnici D1. Dalo se jí nějak zabránit a co bylo hlavní příčinou kolize?
 
 "Žádná šablona na řešení takové situace zřejmě neexistuje. Nikdy to ale není blesk z čistého nebe. I to počasí se nějak vyvíjí. Takže řidič může zareagovat na danou situaci zejména včasným snížením rychlosti jízdy. To se na dálnici při hustotě provozu asi nestane a nestává. Když se sejdou všechny tři faktory ­ kluzká vozovka, zhoršená viditelnost a vysoká rychlost vozidel, tak to tak dopadnout muselo."
 
 Dana Čírtková

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklama
Reklama
12.04.2010 RozhovoryUvědomme si, že žijeme ve šťastné době

Ekonomický růst byl po revoluci dobrým tažným koněm, dnes bychom měli hledat jiné priority, tvrdí ekonom Tomáš Sedláček, který besedoval v Jihlavě.   Ve svých přednáškách i v knize ...

Komentáře (17)
09.04.2010 RozhovoryStát pošle do regionu 290 milionů na silniční stavby

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas zavítal v úterý na Vysočinu a pojmenoval letošní priority státu při podpoře silničních staveb.    Státní i krajské silnice zůstaly po letošní ...

Komentáře (3)
06.04.2010 RozhovoryVelkoberanovský starosta: Obchvat není na pořadu dne!

Ve funkci starosty Velkého Beranova je necelý půlrok.  Přesto Jaroslav Kokejl tvrdí, že po volbách už dál pokračovat nechce.  Měl jste tehdy ještě jako místostarosta vůbec nějakou představu, ...

Komentáře (1)
02.04.2010 RozhovoryZámek se zkusí zaměřit na děti

Také na Státním zámku v Telči začala včera nová sezona. Podle správce zámku Bohumila Norka objekt letošní dlouhou zimu přežil dobře.  Jaké škody konkrétně zima způsobila?   Jsou ...

Komentáře (0)
30.03.2010 RozhovoryKrize ovlivnila i projekty Rotary

  Nejvyšším představitelem Rotary klubů v Česku a na Slovensku bude od července Martin Timr z Českých Budějovic. O víkendu navštívil Jihlavu.   Každý rotariánský guvernér přichází ...

Komentáře (20)
26.03.2010 RozhovoryKubánská velvyslankyně: Nevzdáme to

  Socialismus jsme si vybrali svobodně a nenecháme si ho vzít, řekla mj. v Jihlavě kubánská velvyslankyně B. E. M. Álvarezová.  Do jihlavského sídla KSČM si velvyslankyni Kuby přišlo ve ...

Komentáře (4)
23.03.2010 RozhovoryStarosta Nechvátal: Méně peněz dostali všichni!

Třešťská radnice odmítá financovat seniorský fotbal, podpory mládeže se nezříká.  Obce na Vysočině musí kvůli přetrvávající krizi v ekonomice šetřit. Při sestavování svých rozpočtů ...

Komentáře (0)
19.03.2010 RozhovoryZima divokou zvěř letos vysílila

Letošní průběh zimy dává  zabrat i divoce žijící zvěři. Myslivci se jí proto snaží  život usnadnit  přikrmováním.  Podle slov MVDr. Karla Křena,  člena okresní myslivecké rady ...

Komentáře (0)
16.03.2010 RozhovoryKrátký: Obec se kvůli čistírně zadluží na desítky let

Do roku 2015 by každá obec v ČR měla mít dokončenou čistírnu odpadních vod.   Hodně skepticky přijal rozhodnutí státu realizovat do roku 2015 čistírny odpadních vod (ČOV) i v malých ...

Komentáře (2)
12.03.2010 RozhovoryCukrovka je hlavní příčinou selhání funkce ledvin

Desetina obyvatel v Česku má nějaký typ chronického onemocnění ledvin.   Prevencí a hlavně včasnou diagnostikou mohou lidé podle primáře interního oddělení jihlavské nemocnice MUDr. ...

Komentáře (0)
09.03.2010 RozhovoryChudíková pověsí lyže na hřebík

Vítězkou ankety Sportovec Jihlavska 2009 se stala orientační běžkyně na lyžích Barbora Chudíková.   Na pódiu jste ohlásila ukončení lyžařské kariéry. Neodvoláte ho? Neodvolám. ...

Komentáře (0)
08.03.2010 RozhovoryDražby: Chceme, aby na ně lidé chodili

Reportáž z dražby na jihlavském soudu vzbudila otázky řady čtenářů JL. Přinášíme nyní odpovědi.  Jak se lze o dražbách z exekucí dozvědět, jaká jsou při nich pravidla a řadu dalších ...

Komentáře (7)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net