Reklama
Dnes je pátek 11.04.2025     svátek má Izabela

Jihlava by mohla mít šetrnější autobusy na plyn


12.6.2009 Aktuality/Komentáře (9), autor:
admin

JIHLAVA (hm) - ­ Až deset nových autobusů na zemní plyn by mohlo od roku 2012 jezdit v jihlavské MHD. Myšlenku podporuje vedení dopravního podniku, komise pro životní prostředí i jihlavští radní.

 "Plynové" autobusy jsou nejen ekologičtější, ale při běžných rozdílech cen nafty a plynu i ekonomicky výhodnější ­ hovoří se o úspoře 1,18 Kč na kilometr. Ředitel dopravního podniku Josef Vilím zmiňuje, že investice do deseti těchto autobusů by se měla vrátit do 15 let, a to včetně nutné stavby plnicí stanice. Jeden vůz stojí kolem 6 milionů bez DPH, evropské dotace by pokryly 40 % ceny. Na plynovou stanici v areálu dopravního podniku dotace není, ale v budoucnu by sloužila i dalším městským subjektům a veřejnosti.

 Ředitel Vilím poznamenává, že trend v okolních zemích je jasný: v Německu už je 800 plnicích stanic, v Rakousku vyrostlo za rok 30 nových. Problém je pouze ten, zda Regionální operační program výzvu na dotace vypíše a zda bude Jihlava ve srovnání s ostatními městy úspěšná. Jde o poslední možnost obnovit vozový park ze zdrojů EU, přičemž město může volit mezi naftovým a plynovým pohonem.

 Náměstek primátora pro dopravu Josef Kodet (KDU­ČSL) věří, že právě pro lepší dopad na ekologii by autobusy na plyn mohly získat dotaci. "Jejich provoz by se určitě projevil na životním prostředí, které hodně zatěžuje doprava ­ a polovinu z linek MHD tvoří autobusy," říká náměstek.

 Dopravní podnik má teď 29 autobusů, naposledy pořizoval nové roku 2006. V letech 2009 až 2011 má pořídit 23 nových trolejbusů. Na Vysočině už autobusy na plyn používají v Třebíči.

Diskuze k článku

Nový komentář

.
Budeme za MHD platit míň?
jura | 2009-06-12 09:40:53 | Reagovat
Při životnosti autobusů 7 let je návratnost 15 let spíše negativní charakteristikou investice..
václav | 2009-06-12 10:40:39 | Reagovat
Životnost je sice 7 let..ale stačí se podívat, kolik let tu jezdí některé staré vozy..taky víc, než je životnost...
aaa | 2009-06-12 11:09:39 | Reagovat
No ale pozastavuji se nad jednou věcí, píše se, že stačí plnička. Ale třeba dle legislativy musí být haly vybaveny speciálními čidly, což taky není levná záležitost. Dílny musí mít speciální diagnostiku. No při Jihlavské údržbě se toho plynu vysloveně děsím. Aby nám to za pár let nebouchalo a nehořelo. Kdyby se raději postavila trať Vrchlického ulicí.
Petr | 2009-06-12 12:56:35 | Reagovat
Rád bych upozornil na chybu v článku:DPMJ nepořizoval v roce 2006,ale v porsinci 2008,kdy byly zakoupeny ovzy Citelis12m č. 213 a 214
Komanč | 2009-06-14 15:38:49 | Reagovat
Dobrý den do Jihlavy
V Třebíči také kupují staré chrchle, vyřazené autobusy tamní z MHD -soudě podle nálepek. Při opáčku němčiny usuzuji, nač všechno Němci myslí, do jakých jdou detailů - např. při přepravě osob s omezeným možností pohybu. Nemyslím vyloženě na vozíčkáře, ale už nástup a nutný pohyb o berlích i ve stojícím voze jde o ústa. Myslím, že při kvalitě dnešních nafťáků by se spíše hodilo zůstat u nafty. Domníval jsem se, že bus u MHD je zničený do 5 let. Uváděná návratnost 15 let je proto velmi úsměvná argumentace.
Josef K. | 2009-06-15 06:27:58 | Reagovat
Sorry
Také bych si to mohl po sobě přečíst, než kliknu na odeslat. Laskavý čtenář promine... :-)))
Josef K. | 2009-06-15 06:29:58 | Reagovat
V tej Třebíči to nejsou ojeté vozy. To mají jen nálepky v Němčině z výroby.
Petr | 2009-06-15 09:22:18 | Reagovat
Nebudeme jezdit levněji, hezky nám to zdraží s odvoláním, že je potřeba nějak zaplatiti nové vozy... To že nebýt dotací, tak tu máme pár auitobusů kterým (ač s jednou GO) je přes 20 let (i 25 let) a trolejbusů se skoro 20 lety ježdění... Ať ty vozy tu jsou třeba 40 let, když to zvládnou, ale ať nevypadají, že se po 100m ujeté dráhy rozpadnou... Plynový bus je hezká věc, ale pořád produkuje splodiny. Za těch 61 mil. by se bez problémů postavila trolejbusová trať až k BOSCHovi do Pávova (je smutné, že do těchto míst byla už od 20. let plánovaná tramvaj, pak trolejbus a stále nic...) A unie by na to taky přispěla. Po jeho výstavbě by klesla potřeba z cca 20 vypravovaných busů na cca 10-7 ve špičce. Což by snížilo emise ještě více, než nějaké plynové busy. Zatím je plyn osvobozen od spotřební daně, ale to se brzo taky změní, takže jeho výhodnost taky nebude tak slavná, tudíž elektřina vychází stále jako nejlepší zdroj pohonu.
Ž | 2009-06-18 17:41:35 | Reagovat
ReklamaReklamaReklama
Reklama

Nejčtenější články

08.04.2025 AktualityPolicie prověřuje otravy chráněných dravců u Brtnice

Jihlavští kriminalisté prověřují případy dvou otrávených chráněných dravců, kteří byli minulý měsíc nalezení u Brtnice na Jihlavsku. Oznámení podala organizace Justice for Nature, ...

Komentáře (0)
08.04.2025 AktualityNad Kronikou jednoho života a lidí okolo

„Již od 18 let se zabývám rodokmenem a sbírám, co se dá,“ tvrdí Alena Veliká ze Stonařova, která vydala knihu o své mamince Josefě Pryclové-Šánové Stovka je jen číslo s podtitulem ...

Komentáře (0)
08.04.2025 AktualityŘídil zdrogovaný. Nepravomocný trest za to padl až po 2,5 letech

Když policejní hlídka odhalí při kontrole řidiče pod vlivem drog nebo alkoholu a případ musí před soud, protože jde o trestný čin, nikoliv „jen“ o dopravní přestupek, verdikt padá ...

Komentáře (0)
08.04.2025 AktualityŘSD pokračuje v opravách

Správa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Jihlavě představila prostřednictvím ředitele Aleše Kratiny nejvýznamnější opravy a stavby pro letošní stavební sezonu napříč celým krajem. ...

Komentáře (0)
07.04.2025 AktualityV Jihlavě děti půjdou k zápisu 11. a 12. dubna

Blíží se zápisy do prvních a přípravných tříd. V základních školách zřizovaných statutárním městem Jihlava se uskuteční 11. a 12. dubna a v ZŠ speciální a Praktické škole Jihlava ...

Komentáře (0)
07.04.2025 AktualityObčané kritizují „počmárané“ náměstí

Jihlava přestává mít pěší zónu. Auta se prohánějí Masarykovým náměstím nahoru a dolů. I v okolních ulicích po zrušení sloupků značně narostla doprava. Pověstnou „třešničku“ ...

Komentáře (2)
07.04.2025 AktualityReindlerův dvůr možná vysvobodí VRT

Celá řada projektů a záměrů se týkala území bývalého statku Reindlerův dvůr v lokalitě Borovinka v Jihlavě. Žádný z nich se zatím neuskutečnil. Statek patří Královské kanonii ...

Komentáře (0)
07.04.2025 AktualityPři tanci jsem byla někým jiným

Do zimních olympijských her v Miláně a Cortině d‘Ampezzo zbývá necelý rok, ale jiné klání pod pěti kruhy hostil Apeninský poloostrov již letos v březnu. Do Turína se v rámci Světových ...

Komentáře (0)
06.04.2025 AktualityCDT není jen nová vlaková stanice

Až 47 tisíc m3 zeminy bylo vytěženo v rámci prací na Centrálním dopravním terminálu (CDT) v Jihlavě. Vyplynulo to z videa města, na kterém shrnuli dosavadní průběh akce primátor Jihlavy ...

Komentáře (0)
06.04.2025 AktualityV Polné řeší, co s volně pobíhajícími psy

Města na Jihlavsku přistupují k pobíhání psů na veřejném prostranství různě. Někde jejich pohyb regulují veřejnou vyhláškou, jinde ji naopak nemají vůbec. S pobíháním psů „útěkářů“ ...

Komentáře (1)
06.04.2025 AktualityI na zahradě uprostřed města můžete mít rozkvetlou louku. Stačí si vybrat osivo

I když už nám počasí poskytlo první teplé dny, chladné počasí stále ještě nevzdalo vládu. Což dokazuje předpověď počasí na nadcházející dny. To ale nebrání zahrádkářům v ...

Komentáře (0)
05.04.2025 AktualityDo října počítejte s omezením na křižovatce u Dobré Vody

Přestavba křižovatky na silnici I/23 u Dobré Vody, která je místní částí Mrákotína, začala. Investorem akce je Ředitelství silnic a dálnic. Dodavatelská firma zakázku vysoutěžila za ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
TOPlist S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net