Reklama
Dnes je sobota 23.11.2024     svátek má Klement

Jihlava by mohla mít šetrnější autobusy na plyn


12.6.2009 Aktuality/Komentáře (9), autor:
admin

JIHLAVA (hm) - ­ Až deset nových autobusů na zemní plyn by mohlo od roku 2012 jezdit v jihlavské MHD. Myšlenku podporuje vedení dopravního podniku, komise pro životní prostředí i jihlavští radní.

 "Plynové" autobusy jsou nejen ekologičtější, ale při běžných rozdílech cen nafty a plynu i ekonomicky výhodnější ­ hovoří se o úspoře 1,18 Kč na kilometr. Ředitel dopravního podniku Josef Vilím zmiňuje, že investice do deseti těchto autobusů by se měla vrátit do 15 let, a to včetně nutné stavby plnicí stanice. Jeden vůz stojí kolem 6 milionů bez DPH, evropské dotace by pokryly 40 % ceny. Na plynovou stanici v areálu dopravního podniku dotace není, ale v budoucnu by sloužila i dalším městským subjektům a veřejnosti.

 Ředitel Vilím poznamenává, že trend v okolních zemích je jasný: v Německu už je 800 plnicích stanic, v Rakousku vyrostlo za rok 30 nových. Problém je pouze ten, zda Regionální operační program výzvu na dotace vypíše a zda bude Jihlava ve srovnání s ostatními městy úspěšná. Jde o poslední možnost obnovit vozový park ze zdrojů EU, přičemž město může volit mezi naftovým a plynovým pohonem.

 Náměstek primátora pro dopravu Josef Kodet (KDU­ČSL) věří, že právě pro lepší dopad na ekologii by autobusy na plyn mohly získat dotaci. "Jejich provoz by se určitě projevil na životním prostředí, které hodně zatěžuje doprava ­ a polovinu z linek MHD tvoří autobusy," říká náměstek.

 Dopravní podnik má teď 29 autobusů, naposledy pořizoval nové roku 2006. V letech 2009 až 2011 má pořídit 23 nových trolejbusů. Na Vysočině už autobusy na plyn používají v Třebíči.

Diskuze k článku

Nový komentář

.
Budeme za MHD platit míň?
jura | 2009-06-12 09:40:53 | Reagovat
Při životnosti autobusů 7 let je návratnost 15 let spíše negativní charakteristikou investice..
václav | 2009-06-12 10:40:39 | Reagovat
Životnost je sice 7 let..ale stačí se podívat, kolik let tu jezdí některé staré vozy..taky víc, než je životnost...
aaa | 2009-06-12 11:09:39 | Reagovat
No ale pozastavuji se nad jednou věcí, píše se, že stačí plnička. Ale třeba dle legislativy musí být haly vybaveny speciálními čidly, což taky není levná záležitost. Dílny musí mít speciální diagnostiku. No při Jihlavské údržbě se toho plynu vysloveně děsím. Aby nám to za pár let nebouchalo a nehořelo. Kdyby se raději postavila trať Vrchlického ulicí.
Petr | 2009-06-12 12:56:35 | Reagovat
Rád bych upozornil na chybu v článku:DPMJ nepořizoval v roce 2006,ale v porsinci 2008,kdy byly zakoupeny ovzy Citelis12m č. 213 a 214
Komanč | 2009-06-14 15:38:49 | Reagovat
Dobrý den do Jihlavy
V Třebíči také kupují staré chrchle, vyřazené autobusy tamní z MHD -soudě podle nálepek. Při opáčku němčiny usuzuji, nač všechno Němci myslí, do jakých jdou detailů - např. při přepravě osob s omezeným možností pohybu. Nemyslím vyloženě na vozíčkáře, ale už nástup a nutný pohyb o berlích i ve stojícím voze jde o ústa. Myslím, že při kvalitě dnešních nafťáků by se spíše hodilo zůstat u nafty. Domníval jsem se, že bus u MHD je zničený do 5 let. Uváděná návratnost 15 let je proto velmi úsměvná argumentace.
Josef K. | 2009-06-15 06:27:58 | Reagovat
Sorry
Také bych si to mohl po sobě přečíst, než kliknu na odeslat. Laskavý čtenář promine... :-)))
Josef K. | 2009-06-15 06:29:58 | Reagovat
V tej Třebíči to nejsou ojeté vozy. To mají jen nálepky v Němčině z výroby.
Petr | 2009-06-15 09:22:18 | Reagovat
Nebudeme jezdit levněji, hezky nám to zdraží s odvoláním, že je potřeba nějak zaplatiti nové vozy... To že nebýt dotací, tak tu máme pár auitobusů kterým (ač s jednou GO) je přes 20 let (i 25 let) a trolejbusů se skoro 20 lety ježdění... Ať ty vozy tu jsou třeba 40 let, když to zvládnou, ale ať nevypadají, že se po 100m ujeté dráhy rozpadnou... Plynový bus je hezká věc, ale pořád produkuje splodiny. Za těch 61 mil. by se bez problémů postavila trolejbusová trať až k BOSCHovi do Pávova (je smutné, že do těchto míst byla už od 20. let plánovaná tramvaj, pak trolejbus a stále nic...) A unie by na to taky přispěla. Po jeho výstavbě by klesla potřeba z cca 20 vypravovaných busů na cca 10-7 ve špičce. Což by snížilo emise ještě více, než nějaké plynové busy. Zatím je plyn osvobozen od spotřební daně, ale to se brzo taky změní, takže jeho výhodnost taky nebude tak slavná, tudíž elektřina vychází stále jako nejlepší zdroj pohonu.
Ž | 2009-06-18 17:41:35 | Reagovat
ReklamaReklama
Reklama
20.11.2024 AktualityWC pro veřejnost snad už opraví

Už před zhruba pěti lety chtělo vedení radnice v Třešti nechat generálně rekonstruovat veřejné záchodky, které jsou součástí tamní víceúčelové budovy. Jenže nakonec město od investičního ...

Komentáře (0)
19.11.2024 AktualityOdešel bývalý primátor Vratislav Výborný

Ve věku 71 let zemřel 19. listopadu po dlouhé těžké nemoci bývalý nejvyšší představitel Jihlavy Ing. Vratislav Výborný. Poslední rozloučení se s ním uskuteční v pátek 22. listopadu ...

Komentáře (0)
19.11.2024 AktualityNávrh rozpočtu Kraje Vysočina počítá s výdaji přes 21 miliard

Návrh rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2025 počítá s příjmy 20,1 miliardy korun a výdaji přes 21 miliard korun, což je asi o miliardu víc než v rozpočtu schváleném pro letošní rok. Rozpočet ...

Komentáře (0)
19.11.2024 AktualityStarý hřbitov zažil morové rány, švédské rabování i císařská děla

V roce 2023 proběhl archeologický výzkum v části někdejšího městského hřbitova v Jihlavě, založeného v 16. století v prostoru dnešních Smetanových sadů. Výzkum předcházel zahájení ...

Komentáře (0)
19.11.2024 AktualityMagnet na tachografu: Policisté na D1 u Jihlavy rozdávali maximální pokuty

Celkem pět kaucí v součtu za bezmála půl milionu korun rozdali v první polovině listopadu dálniční policisté z Velkého Beranova u Jihlavy. Další den v kontrolách pokračovali a kamioňáci ...

Komentáře (0)
19.11.2024 AktualityMobily vyměnili za čtverečkovaný papír

Potřebujete jen čtverečkovaný papír a dvě jinak barevné tužky. Jeden hráč má kolečka a druhý zase křížky. Komu z nich se se podaří spojit celkem pětici svých znaků v jedné řadě ...

Komentáře (0)
19.11.2024 AktualityTragická nehoda zavřela silnici u Kostelce

Krátce po páté hodině ráno došlo v úterý na silnici II/406 mezi Kostelcem a Jihlavou ve stoupání za Kostelcem k dopravní nehodě mezi dvěma osobními vozidly. Následky střetu jsou ...

Komentáře (1)
18.11.2024 AktualityNa Vysočině mohou lidé bez domova v mrazu na židli do tepla, noclehárny jsou dvě

Na Vysočině jsou noclehárny pro lidi bez domova v krajské Jihlavě a ve Žďáru nad Sázavou. V Třebíči a v Havlíčkově Brodě mohou zájemci přečkat noc v teple na židli, pokud je venku hodně ...

Komentáře (2)
18.11.2024 AktualityMinistr dostal kvůli jadernému úložišti otevřený dopis

Časová linka pro určení finální a záložní lokality pro vybudování úložiště vyhořelého jaderného paliva nabírá čím dál většího zpoždění. Ministerstvo životního prostředí ...

Komentáře (0)
18.11.2024 AktualitySbírka diakonie

V sobotu 23. listopadu se uskuteční v Jihlavě sběr nepotřebných věcí, který zajišťuje Diakonie Broumov. Oznámilo to město v tiskové zprávě. Nákladní vůz má stát od 9 do 17 hodin ...

Komentáře (0)
17.11.2024 AktualityParking pacientům od pondělí zdraží

Vedení jihlavské nemocnice chce ze svých parkovišť označených jako P1 (vjezdy z ulic Rantířovská a U Cvičiště) vyhnat motoristy, kteří si tam auto odstaví klidně na celý den, ale zdravotnickému ...

Komentáře (0)
17.11.2024 Aktuality17. listopad očima mladých: symbolická událost, nebo jen den volna?

Každá generace může 17. listopad vnímat trochu jinak, ale jaký mají pohled dnešní vysokoškoláci, kteří ani jednu z událostí neprožili? Jihlavské listy se proto zeptaly některých studentů, ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net