Reklama
Dnes je pondělí 25.11.2024     svátek má Kateřina

Lépe najdeme vztah k Ježíšovi jako dítěti


23.12.2008 Rozhovory/Komentáře (1), autor:
admin

STONAŘOV -­ Až někde hluboko za hromadami dárků a vánočního cukroví se skrývá samotná podstata Vánoc: narození Ježíše Krista. Na to, zda ještě tato událost může oslovit dnešního člověka, se ptáme stonařovského faráře Pavla Horkého, který je zároveň pověřen funkcí jihlavského děkana.


 Kdyby se Ježíš měl narodit tyto Vánoce, kde by se podle vás narodil?
 (smích) "To si netroufnu odhadnout. Ale věřím, že by to jako před 2000 lety bylo opět v prostředí obyčejných, prostých lidí. On se narodil v zapadlém koutě Palestiny, mezi chudými pastýři, ne v paláci. Myslím, že i teď by se narodil mezi prostými lidmi, kteří mají čas selským rozumem vnímat své okolí, čas otevřít se pro události kolem sebe. Příliš vlivní, bohatí a jednostranně vzdělaní lidé ten čas nemají a ani nikdy mít nebudou."


 V čem spočívá ta jedinečnost narození Ježíše?
 "Zvláštní věc je, že například Superman nebo jiný hrdina­zachránce přichází "shůry" jako silný mladý muž, zatímco Ježíš, který má zachránit celý svět, přichází jako malé slabé dítě. Když se totiž setkáváte s dospělým člověkem, musíte k němu nejprve hledat vztah, jak ho oslovit, co mu říct."
 "Kdežto k dítěti už máte předem naprosto bezprostřední a kladný vztah, nemusíte nic hledat, nemusíte nad ničím váhat a nemusíte se mu bát přiblížit. A to právě Ježíš chtěl, v tom je veliká Boží psychologie. Svého syna dává tomuto světu jako malé, bezmocné dítě. Je to paradox křesťanství."
 
 Jaká dnes převažuje představa lidí o narození Ježíše?
 "Bohužel spousta lidí se drží utkvělé představy Ježíška jako pohádkové bytosti, která nosí dárky. Tu představu získali v dětství a už ji neopustili. Povědomí o Ježíši jako o Božím synu lze vysvětlit až těm, kteří mají zájem o prohlubování svého duchovního života. Ale pokud někdo v duchovní oblasti skončí u představ z výuky náboženství ze 2. třídy ZŠ, je to něco podobného, jako kdyby vám stačila celý život jen malá násobilka. Těm, kteří takto duchovně nikam "nepostoupí", je pak poselství Vánoc těžší vysvětlit než větším dětem."
 
 Jaké vnímání Vánoc převažuje v dnešní společnosti?
 "Tyto svátky mají spíš světskou tradici, panuje tu představa dobrého jídla, bohatých dárků a vánočního stromku. A u toho bohužel lidé zůstávají, a vlastní důvod slavení Vánoc řadě z nich uniká. Slovo "Ježíš" se objevuje jen v dětské formě, když děti říkají, že dárky nosí Ježíšek.
 My umíme slavit ledacos, ale v tomto případě nejsme schopni skutečně radostně oslavit mimořádnou událost, která zasáhla do dějin nejen židovského národa, ale celého lidstva: narození Spasitele. A tato událost už 2000 let ovlivňuje celé dějiny ­ vezměte si už jenom vznik církevních staveb, existence církve jako jediné instituce, která přežila dvě tisíciletí atd. Jsou různé události historie, které se zdály mimořádné, a přitom se o nich už dávno neví. Narození Krista je tak mimořádné, že se na to nedá zapomenout."
 
 Pelhřimovský psychiatr a duchovní Max Kašparů má speciální termín pro lidi, kteří zavítají do kostela jen na půlnoční mši ­ tzv. jednoročáci". Co je přivádí do kostela?
 "Ono už těch "jednoročáků" moc není, víc jich bylo po roce 1989, teď už jich je velice málo. Já bych řekl, že jsou to lidé, u kterých nad duchovním zážitkem převáží spíš zážitek estetický. Návštěva vánočního kostela je pro ně spíš vzpomínka, nostalgie po idylickém dětství, kdy vše bylo čisté a radostné. Je to určitý druh folkloru. Pozor, já neříkám, že tato touha po krásném zážitku je něčím špatným. Jít ve sněhu, podobně jako postavy z ladovských obrázků, do kostela, navíc v mimořádném čase, za tmy, v půlnoci..."
 
 Ovšem i velikonoční obřady jsou za tmy a o ně skoro žádný zájem není.

 "Jistě, i vigilie na Bílou sobotu je esteticky silná ­ před kostely se zapalují hranice se dřevem a pak průvod vchází se svíčkami do zhaslého kostela, obřady pracují se symboly ohně a vody. Rozdíl oproti Vánocům je ale v tom, že o velikonočních obřadech je zdůrazněna také bolest, Kristovo utrpení na kříži. O Vánocích převládá pouze radost.
 Jenže křesťanství není ani náboženství pouze radosti nebo pouze bolesti, je to náboženství plnosti života, do kterého radost i utrpení patří. Kdo toto odmítá pochopit, ten nemá úplnou víru. Řada lidí se dojímá nad Vánocemi, ale není schopna učinit ani minimální osobní závazek, nějakou mravní zásadu, protože jim vyhovuje orientace dnešní společnosti na konzum, což o Vánocích znamená orientace na dárky a jídlo."
 
 Čím mohou kněží v kostelech oslovit zmíněné "jednoročáky"?
 "Je třeba rozlišit ty, kdo se do kostela přijdou jen podívat a nechtějí už nic slyšet, a ty, kteří jsou ochotni naslouchat, mají dobrou vůli otevřít se nějakému poselství. Já osobně se snažím kázat srozumitelněji, třeba bez biblických citátů. A vyjít tak vstříc těm, kteří chtějí slyšet poselství o betlémském dítěti."
 
 "Je ale ten příběh dítěte srozumitelný pro ty, kdo nejsou v kontaktu s církví?

 "Je důležité si uvědomit, že "Ježíšek" v jesličkách není nějaké obyčejné dítě, nad kterým bychom se měli dojímat, ale je to Boží syn. Bůh se v něm stává člověkem. Je to tak výjimečná událost, že to těžko lze k něčemu přirovnat. Jeden teolog se to pokusil přirovnat k tomu, kdyby nějaký člověk měl natolik rád zvířata a chtěl by jim pomoci, že by svého jediného syna nechal narodit se jako zvíře ­ nechal by ho narodit se v "nižší" formě života, lidská bytost by se dobrovolně stala zvířetem. A zde je to podobné: božská bytost se dobrovolně stává "nižší" formou života, lidskou."
 
 Co v tom příběhu můžeme dál najít?
 "Důkaz Boží věrnosti a lásky. Bůh nám na pomoc posílá svého syna a plní tím svůj slib daný lidem. Máme tu důkaz, že Bůh dodržuje slovo. Narození Krista je událost, ve které se už začínají projevovat prostředky spásy."
 
 "Spása" je ale právě jeden z pojmů, kterým řada lidí dnes nerozumí.
 "Je to proto, že neexistuje povědomí o hříchu, o vině. Kdo si nepřipouští, že dělá něco špatného, ten pak logicky nemůže rozumět tomu, že ho někdo chce spasit, že mu někdo může odpustit jeho provinění. Teď nemyslím provinění ve smyslu toho, co řeší běžné soudy, ale hřích. Jak se snažíme prokličkovat svým životem bez vědomí hříchu, tak nelze vysvětlit pojem spásy: že Kristus je spasitel, který nás z našich hříchů vykoupí. Lidé znají z nějakých obrázků prvotní hřích jako to, že Eva dala Adamovi jablko, ale neuvědomují si, že prvotním hříchem byla lidská pýcha, rozhodnutí se proti Bohu, odmítnutí respektování něčeho vyššího."
 
 Nevěřící katolíkům často namítají: "Vy máte zpověď, kde odříkáte hříchy a můžete hřešit dál." Takže pak se ani k pojmu spása nedojde.
 "Je to samozřejmě mnohem složitější. Jenže k pochopení je třeba se duchovně vzdělávat. Dnes už je téměř nutností celoživotního profesní vzdělávání, dokonce i v seniorském věku se lidé učí rozumět internetu, ale v duchovní oblasti tuto potřebu kupodivu nikdo necítí. Lidé ustrnou na výuce náboženství z prvního stupně ZŠ, z jejich domácích knihoven mizí Bible a pak zůstávají právě u zmíněných pohádkových představ."
 
 Jenže jak mají lidé prohlubovat duchovní život v dnešním stresu: Bible je dlouhá a plná různých symbolů a podobenství, kostelní obřady jsou pro leckoho nejasné. Co může kromě toho nabídnout církev?
 "Může nabídnout třeba desetiminutové zklidnění během stresu všedního dne. Vždyť dnes existuje vysílání křesťanského Radia Proglas (i když tady na Jihlavsku nemá dobrý signál) nebo křesťanská televize Noe. Tam už jsou zpracovaná témata z Bible dnešním jazykem, pomocí dnešních přirovnání. Tato média se tak mohou dostat k více lidem než třeba kněží v kostelech. A přitom to nejsou jen "zbožná" média, ale je v nich mj. i řada kvalitních kulturních i jiných pořadů."
 
 Vy také provázíte skupiny poutníků po Izraeli, kteří tak mohou vidět místa Kristova narození na vlastní oči. Jaké to je?
 "Je to samozřejmě mnohem silnější než mluvit o Kristovi nad sebelepším betlémem. Například když s poutním zájezdem přijdeme do Betlémské jeskyně Narození, vidím na všech účastnících obrovskou úctu. Když se řekne, že tady se narodil Spasitel světa, tak si najednou i významní lidé připadají tak nějak menší a jsou schopni se před tím faktem sklonit. A kladou si najednou otázky po smyslu života. A to si myslím, že by mělo být i poselství Vánoc pro ty, kteří nejsou třeba úzce spojeni s církví ­ aby se ptali po hlubších otázkách."

 Jan MAZANEC

 

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
ReklamaReklama
Reklama
12.04.2010 RozhovoryUvědomme si, že žijeme ve šťastné době

Ekonomický růst byl po revoluci dobrým tažným koněm, dnes bychom měli hledat jiné priority, tvrdí ekonom Tomáš Sedláček, který besedoval v Jihlavě.   Ve svých přednáškách i v knize ...

Komentáře (17)
09.04.2010 RozhovoryStát pošle do regionu 290 milionů na silniční stavby

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas zavítal v úterý na Vysočinu a pojmenoval letošní priority státu při podpoře silničních staveb.    Státní i krajské silnice zůstaly po letošní ...

Komentáře (3)
06.04.2010 RozhovoryVelkoberanovský starosta: Obchvat není na pořadu dne!

Ve funkci starosty Velkého Beranova je necelý půlrok.  Přesto Jaroslav Kokejl tvrdí, že po volbách už dál pokračovat nechce.  Měl jste tehdy ještě jako místostarosta vůbec nějakou představu, ...

Komentáře (1)
02.04.2010 RozhovoryZámek se zkusí zaměřit na děti

Také na Státním zámku v Telči začala včera nová sezona. Podle správce zámku Bohumila Norka objekt letošní dlouhou zimu přežil dobře.  Jaké škody konkrétně zima způsobila?   Jsou ...

Komentáře (0)
30.03.2010 RozhovoryKrize ovlivnila i projekty Rotary

  Nejvyšším představitelem Rotary klubů v Česku a na Slovensku bude od července Martin Timr z Českých Budějovic. O víkendu navštívil Jihlavu.   Každý rotariánský guvernér přichází ...

Komentáře (20)
26.03.2010 RozhovoryKubánská velvyslankyně: Nevzdáme to

  Socialismus jsme si vybrali svobodně a nenecháme si ho vzít, řekla mj. v Jihlavě kubánská velvyslankyně B. E. M. Álvarezová.  Do jihlavského sídla KSČM si velvyslankyni Kuby přišlo ve ...

Komentáře (4)
23.03.2010 RozhovoryStarosta Nechvátal: Méně peněz dostali všichni!

Třešťská radnice odmítá financovat seniorský fotbal, podpory mládeže se nezříká.  Obce na Vysočině musí kvůli přetrvávající krizi v ekonomice šetřit. Při sestavování svých rozpočtů ...

Komentáře (0)
19.03.2010 RozhovoryZima divokou zvěř letos vysílila

Letošní průběh zimy dává  zabrat i divoce žijící zvěři. Myslivci se jí proto snaží  život usnadnit  přikrmováním.  Podle slov MVDr. Karla Křena,  člena okresní myslivecké rady ...

Komentáře (0)
16.03.2010 RozhovoryKrátký: Obec se kvůli čistírně zadluží na desítky let

Do roku 2015 by každá obec v ČR měla mít dokončenou čistírnu odpadních vod.   Hodně skepticky přijal rozhodnutí státu realizovat do roku 2015 čistírny odpadních vod (ČOV) i v malých ...

Komentáře (2)
12.03.2010 RozhovoryCukrovka je hlavní příčinou selhání funkce ledvin

Desetina obyvatel v Česku má nějaký typ chronického onemocnění ledvin.   Prevencí a hlavně včasnou diagnostikou mohou lidé podle primáře interního oddělení jihlavské nemocnice MUDr. ...

Komentáře (0)
09.03.2010 RozhovoryChudíková pověsí lyže na hřebík

Vítězkou ankety Sportovec Jihlavska 2009 se stala orientační běžkyně na lyžích Barbora Chudíková.   Na pódiu jste ohlásila ukončení lyžařské kariéry. Neodvoláte ho? Neodvolám. ...

Komentáře (0)
08.03.2010 RozhovoryDražby: Chceme, aby na ně lidé chodili

Reportáž z dražby na jihlavském soudu vzbudila otázky řady čtenářů JL. Přinášíme nyní odpovědi.  Jak se lze o dražbách z exekucí dozvědět, jaká jsou při nich pravidla a řadu dalších ...

Komentáře (7)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net