JIHLAVA - Od středy krajskému městu ulehčil od tranzitní dopravy jižní obchvat Jihlavy.
Jednu z nejrozsáhlejších silničních staveb v kraji za téměř 426 milionů korun řídil po celou dobu výstavby hlavní stavbyvedoucí ing. Vít Weselý ze společnosti Colas CZ. Co pro vás jako odborníka bylo na této stavbě nejnáročnější a byla stavba něčím specifická?
"Každá silniční stavba je jiná. Tahle byla zajímavá tím, že navazovala na již dokončenou první část a že se jednalo o stavbu, která se nově zasazovala do krajiny. Nejnáročnější z prací bylo asi vytěžení skalního zářezu v úseku mezi Pístovem a Znojemskou. Tam se muselo střílet, takže to vyžadovalo mnohem vyšší bezpečnostní opatření a s tím souvisela i určitá větší nervozita."
Stavba si vyžádala náklady ve výši téměř 426 milionů korun, takže lze hovořit o velké silniční stavbě?
"To záleží na tom, s čím bychom porovnávali. Tahle investiční akce v rámci republikového srovnání nepatřila k těm největším stavbám. Ale v rámci kraje Vysočina určitě patřila k jedné z nejvýznamnějších staveb, a to nejen z hlediska objemu prací, ale i z pohledu dopravního významu."
Jak vnímáte právě otevřený obchvat jako řidič, Jsou na něm nějaká zajímavá místa?
"Já se na všechny silniční stavby obecně dívám trošku z jiného pohledu. Jiný vztah mám ke stavbám, na nichž jsem se sám podílel je to kus mého života. Na této stavbě najdete šest mostních objektů o celkové délce 387 metrů. Postavili jsme zde dvě protihlukové stěny. Betonová protihluková stěna chrání zahrádkářskou kolonii U ráje a druhá průhledná stěna se svodidlem je umístěna na mostním objetu u Pístova. V úseku v délce zhruba 120 metrů jsou postaveny speciální zábrany proti padajícímu kamení. Jedná se o úsek, kde jsme museli náročným způsobem těžit zářez ve skalnatém prostředí. żZajímavostí mohou být třeba patníky kolem komunikace. Kolem obchvatu byly osazeny moderní ocelové patníky, které jsou velice odolné proti nárazu a deformaci jsou velice tenké a praktické.
Který z prvků na stavbě se líbí nejvíce vám?
"Já osobně považuji za velice zdařilý jeden z mostů, který křižuje hlavní trasu obchvatu a převádí nad Pístovem vojenskou cestu přes obchvat. Působí tenkým a elegantním dojmem. Přestože jde o most s nejvyšší únosností na celém jižním obchvatu. Je stavěný pro provoz nejtěžší vojenské techniky. I když most disponuje obrovskou nosností, na pohled vypadá velice elegantně. Jde o klasický most z předpjatého betonu. To znamená, že při stavbě byly použity kromě klasické výztuže a armatury se tam při výstavbě vkládala ještě speciální lana. Tato lana se po vybetonování předepnou a tím se do té konstrukce vnese tlak a żkonstrukce tím získává vyšší nosnost."
Kolem komunikace jste usazovaly žlaby, které by měly zachytit vodu. Jsou žlaby kapacitně dostatečně velké? Na okraji stavby se při průtrži mračen začala strhávat zemina ze svahu a žlaby byly plné vody...
"Žlaby jsou podle mého názoru dostačující, aby svedly dešťovou vodu a mají samozřejmě velký význam. Důležité je, aby okolní svahy zarostly co nejrychleji rychle trávou. Pak se zemina bořit nebude, protože ji tráva dostatečně zpevní a žlaby zpevňují pouze dno příkopu. Kde je zelený svah a tráva, tak je po dešti vidět, že jde voda deset centimetrů nad žlabem a ta tráva to udrží. Kde tráva nevzejde, tam se to vymílá. Pokud se to vymílá, i když ty svahy už jsou zelené a přesto se to vymílá, tak je teprve důvod zpevnit to například přídlažbou, aby bylo to koryto širší."
Dana Čírtková
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.