JIHLAVA - O nejdůležitějších problémech českého automobilového průmyslu, o vyřešení problému starých vozů, které zaplavují Českou republiku, a hledání řešení nedostatku kvalifikovaných pracovních sil jsme hovořili s Martinem Jahnem, novým prezidentem Sdružení automobilového průmyslu, který ve středu zavítal do Jihlavy.
"Sdružení automobilového průmyslu je jedním z největších a podle mého mínění také nejlépe organizovaných profesních sdružení v České republice. Mým hlavním úkolem je pokračovat v tom, co Sdružení automobilového průmyslu do současnosti dělalo. Jde zejména o lobbing v České republice v oblastech dostatku pracovní síly a dovozu ojetin a v Bruselu v otázkách redukce CO2. Jde mi o to, abychom se i nadále profilovali jako dobré sdružení, protože automobilový průmysl českou ekonomiku živí. A nám jde o to, abychom měli dobré podmínky pro další růst."
Co považujete za největší problém, který tíží současný automobilový průmysl?
"Dostatek kvalifikované pracovní síly, úroveň technického vzdělávání, dovoz ojetin a legislativu, která se toho týká, CO2 a zcela určitě ještě přijetí eura - silné posilování koruny totiž automobilový průmysl jako velkého vývozce trápí.
Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil je problémem už tak vážným, že se musí pracovní síla dovážet i z velmi vzdálených zemí. Pracovní síla se do automobilek v České republice doposud dovážela hlavně ze Slovenska a Polska. Vzhledem k tomu, že na Slovensku i v Polsku jsou již také dobré pracovní příležitosti a nezaměstnanost klesá, stává se mnohem častěji, že se dovážejí zaměstnanci z Rumunska, Bulharska, ale v poslední době například i z Vietnamu."
Zmínil jste úroveň technického školství, které tedy není podle vás nastaveno úplně ideálně. Kde vidíte největší problémy?
"Školství a trh práce jsou spojité ná~doby. Náš systém školství je pořád podle mne dobrý a funkční a zůstává naší komparativní výhodou. Na druhou stranu je ale pravda, že zcela neodpovídá požadavkům trhu práce, což souvisí s rozložením zájmu studentů o jednotlivé obory. Firmy by raději viděly mnohem větší zájem o technické obory. A druhou věcí je, co se na školách učí jestli tam mají moderní učební pomůcky, jestli vyučující mají kontakt se současnou firemní praxí, jestli a jak se tam učí cizí jazyky, jestli se učí měkkým dovednostem, jestli jsou absolventi schopni se prezentovat, komunikovat a pracovat v týmu apod. Ve vztahu k praxi je v našem školství ještě co zlepšovat. A právě v tom firmy mohou pomoci. Proto přikládám velký význam projektu, do něhož se dnes zapojil také kraj Vysočina."
Co je tedy potřeba udělat, aby se situace co nejdříve zlepšila?
"Musíme dosáhnout toho, aby bylo v České republice posíleno technické školství, protože Česká republika je víc něž ostatní evropské země ekonomicky závislá právě na průmyslu. A proto potřebujeme technické školství. Byli bychom rádi, aby se rozvíjel systém středního odborného školství, kde by se měly více aktivně zapojit firmy. K tomu, aby mohly firmy snadněji vstupovat do učňovských zařízení, je však zapotřebí určité legislativní změny."
A co systém vysokého školství?
"Na úrovni vysokého školství je požadavků více. Chtěli bychom, aby vysoké školy byly řízeny více manažerským než akademickým stylem, aby byly více otevřené privátnímu sektoru, aby se učily i odborné předměty v cizích jazycích, aby byl větší důraz na schopnost prezentace a týmové práce. Také bychom chtěli, aby studenti především technických vysokých škol měli povinné praxe ve firmách, kdy by museli strávit například jeden semestr v realitě, aby tak byli více propojeni s reálnou praxí, do které pak nastoupí."
Další problém, který jste v úvodu nastínil, jsou ojetiny, které u nás stále více zaplavují silnice a autobazary...
"Tento problém má ale více rozměrů. Na jedné straně se snažíme globálně bojovat s emisemi CO2 připravují se velmi tvrdá pravidla pro nové vozy. Na druhou stranu se Česká republika stává vrakovištěm Evropy, kdy třetina aut je starší deseti let. Vnímáme to velmi vážně, a proto už poměrně dlouho voláme po tom, aby byl dovoz ojetin v nějaké míře regulován, protože počet vozů starších deseti let skutečně stoupá. Přitom jde o vozy, které mají vyšší emise nejen CO2, ale také prašných částic, a jsou to vozy, které jsou oproti novým vozům mnohem méně bezpečné. Zatím se na tomto poli stalo ale velmi málo. Pokud vláda myslí vážně svá prohlášení k zvýšení ekologizace automobilového provozu a ke snižování emisí CO2, musí dojít k tomu, že se bude prodávat více nových vozů než starých a zejména starších deseti let."
Dana Čírtková
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.