Reklama
Dnes je sobota 06.07.2024     svátek má Státní svátek - Mistr Jan Hus

Výtahy: inspekčním prohlídkám se nevyhnou


 

 V České republice je v provozu kolem 80 tisíc výtahů. Zaměřila se na ně Evropská směrnice, která vešla v platnost v roce 1995. Jejím cílem je zajistit údržbu a zvýšit bezpečnost stávajících výtahů. V čem ve svém základu spočívá, ví Jan Havel z jihlavské firmy, která se zabývá výrobou výtahů a jejich servisem.

 

 Jsou na tom opravdu české výtahy tak špatně?
Můj osobní názor? 

 

 Ne. Do šedesátých let patřilo Československo mezi země, kde tyto předpisy patřily mezi nejpřísnější. Potom ovšem v rámci úsporných opatření došlo k různých úlevám a dokonce i k technickým chybám (padání protiváhy, protože šrouby, které je zpevňovaly, byly slabé atp.). Vše se opravovalo celoplošně.

 

 V ČR na tom výtahy tak špatně nejsou v případech, kdy se o ně provozovatel dle předpisů stará, nebo si tuto starost zajistí u kvalitní firmy. Dle mého osobního názoru patří dobře servisované výtahy k nejbezpečnější dopravě vůbec. Je si vzpomeňte, kdy se mluví o úrazu ve výtahu, letecké dopravě, automobilech a na lodích. O výtazích je slyšet minimálně.

 

 Koho se vlastně výměna výtahů týká?

 

 Předpisy jsou povinné pro všechny majitele a provozovatele výtahů.  Podle nich musí být na každém výtahu v provozu provedena inspekční prohlídka, která určí závažnost bezpečnostních rizik výtahů a určí termín jejich odstranění. Četnost prohlídek, které jsou povinné, je u výtahů v provozu v intervalu šesti let (u nových poprvé devíti let).

 

 Je stanoven termín odstranění rizik, která inspekce určí?

 

 Každý provozovatel výtahu, u něhož byla provedena inspekční prohlídka, má povinnost odstranit bezpečnostní rizika výtahu do pěti let. Při nesplnění této povinnosti bude v další prohlídce, která je po šesti letech, zapsáno, že výtah nesplňuje bezpečnostní předpisy. Termín na nápravu již nebude prodloužen.
Od tohoto okamžiku je výtah provozován na vlastní riziko provozovatele a jakákoliv škoda, ať již na zdraví osob nebo na majetku je vždy na straně provozovatele.

 

 Občanský zákoník přitom nařizuje občanům předcházet úrazům a škodám, pokud měli o nebezpečí povědomí. Je to tak?

 

 Doporučuji, aby skutečně k nápravám na výtazích došlo, protože neobjednání inspekční prohlídky v termínu není cesta, jak obejít předpis, ale pouze další bod nesplnění současných předpisů.

 

 Dokdy musí být podmínky na všech výtazích v ČR splněny?

 

 Samozřejmě lze říci termín s požadavkem, dokdy měly být první inspekční prohlídky na všech výtazích provedeny, a přičtěte pět let a je dán letopočet. Ale takhle jednoduché to není. Ani inspekční orgány nestihly prohlídky provést v termínu.

 

 Abychom si udělali alespoň nějaký obrázek, pak by k rekonstrukci za účelem odstranění bezpečnostních rizik měli majitelé a provozovatelé výtahů přistoupit do pěti let od inspekční prohlídky.

 

 V případě bezpečnostních úprav a rekonstrukcí musí být výtah vyměněn celý?

 

 Dá se říct, že ano, protože musí být splněna řada nových technických vybaveností. Například kabina musí být z nehořlavého materiálu, nesmí být použit azbest a další jedovaté látky, zachycovače musí působit nahoru i dolů (směr nahoru se netýká bubnových a hydraulických výtahů). V mnoha bodech nevyhovují rozváděče, pohon… Dnes je dobré dbát i na spotřebu el. energie výtahů.

 

 Co se týká servisu, povinností servisní firmy je udržovat zařízení na bezpečnostní úrovni z doby, kdy byl výtah uveden do provozu. Za tímto účelem jsou dvě normy ČSN 27 4002 a 27 4007, které  určují četnost a rozsah různých činností na výtazích. Ve všech případech, o kterých jsem mluvil, se jedná o harmonizované normy,  jejichž dodržování je povinné a jsou brány jako minimální technický požadavek pro výrobu a provoz výtahů.

 

 Jak jsou na tom výtahy na Vysočině? Dochází průběžně k jejich rekonstrukci a výměně?

 

 Na Vysočině jsou na tom výtahy z bezpečnostního hlediska velmi slušně. Prakticky se zde nestal vážný úraz a až na pár okamžiků, kdy docházelo k poškozování výtahů na sídlišti U Pivovaru vandaly, o vážnějších problémech nevím.

 

 S rekonstrukcemi se zde začalo poněkud později než třeba v Praze, Brně nebo Ostravě. Je to dáno tím, že zde přece jenom není tolik prostředků jako ve velkých městech. Ale nyní konstatuji, že se velká většina provozovatelů výtahů stará o výtahy dobře.

 

 Kdo s výměnou výtahů bytovým družstvům poradí a kdo se stará o jejich následnou údržbu?

 

 S výměnou výtahů poradí každá odborná firma na výrobu, montáže a servis výtahů. Dnes existuje mnoho technických řešení, ale vždy by mělo být cílem nejen odstranit rizika, ale zvětšit kabinu, a tedy i nosnost výtahu v rámci možností a použít pohon s minimální spotřebou. Rekonstruované výtahy musí být tiché a spolehlivé. Také možnost vybrat si design výtahu je důležitý. Tak, jak se rozsvítí paneláky vkusně barevně sladěnou fasádou, tak působí vkusně zvolený design výtahu na chodbě domu.

 

 Servisní firma musí mít v dané oblasti dostatek pracovníků na zajištění oprav servisu a havarijní služby. Povinnost firmy je v případě uvíznutí člověka ve výtahu zajistit jeho vyproštění do jedné hodiny.

 

 Po rekonstrukci musí mít zákazník možnost vyměnit servisní firmu bez vážných problémů. V opačném případě může být později vydírán cenově nebo i rozsahem služeb.

 

 Ceny výtahů se pohybují v jakých relacích?

 

 To je poněkud těžká otázka. Ceny jsou na určité úrovni při jednoduchém řešení a samozřejmě vyšší při náročnějších řešeních. Jednoduše, levnější bude výtah v provedení povrchů Komaxit než výtah prosklený. Obecně se ceny rekonstrukcí pohybují od půl do jednoho milionu korun. Samozřejmě záleží na počtu stanic, typu dveří, typu pohonu, provedení šachty a designovém řešení atp. To vše lze při tvorbě nabídky řešit.

-lb-

Diskuze k článku

Nový komentář

Komentáře


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net