V České republice je v provozu kolem 80 tisíc výtahů. Zaměřila se na ně Evropská směrnice, která vešla v platnost v roce 1995. Jejím cílem je zajistit údržbu a zvýšit bezpečnost stávajících výtahů. V čem ve svém základu spočívá, ví Jan Havel z jihlavské firmy, která se zabývá výrobou výtahů a jejich servisem.
Jsou na tom opravdu české výtahy tak špatně?
Můj osobní názor?
Ne. Do šedesátých let patřilo Československo mezi země, kde tyto předpisy patřily mezi nejpřísnější. Potom ovšem v rámci úsporných opatření došlo k různých úlevám a dokonce i k technickým chybám (padání protiváhy, protože šrouby, které je zpevňovaly, byly slabé atp.). Vše se opravovalo celoplošně.
V ČR na tom výtahy tak špatně nejsou v případech, kdy se o ně provozovatel dle předpisů stará, nebo si tuto starost zajistí u kvalitní firmy. Dle mého osobního názoru patří dobře servisované výtahy k nejbezpečnější dopravě vůbec. Je si vzpomeňte, kdy se mluví o úrazu ve výtahu, letecké dopravě, automobilech a na lodích. O výtazích je slyšet minimálně.
Koho se vlastně výměna výtahů týká?
Předpisy jsou povinné pro všechny majitele a provozovatele výtahů. Podle nich musí být na každém výtahu v provozu provedena inspekční prohlídka, která určí závažnost bezpečnostních rizik výtahů a určí termín jejich odstranění. Četnost prohlídek, které jsou povinné, je u výtahů v provozu v intervalu šesti let (u nových poprvé devíti let).
Je stanoven termín odstranění rizik, která inspekce určí?
Každý provozovatel výtahu, u něhož byla provedena inspekční prohlídka, má povinnost odstranit bezpečnostní rizika výtahu do pěti let. Při nesplnění této povinnosti bude v další prohlídce, která je po šesti letech, zapsáno, že výtah nesplňuje bezpečnostní předpisy. Termín na nápravu již nebude prodloužen.
Od tohoto okamžiku je výtah provozován na vlastní riziko provozovatele a jakákoliv škoda, ať již na zdraví osob nebo na majetku je vždy na straně provozovatele.
Občanský zákoník přitom nařizuje občanům předcházet úrazům a škodám, pokud měli o nebezpečí povědomí. Je to tak?
Doporučuji, aby skutečně k nápravám na výtazích došlo, protože neobjednání inspekční prohlídky v termínu není cesta, jak obejít předpis, ale pouze další bod nesplnění současných předpisů.
Dokdy musí být podmínky na všech výtazích v ČR splněny?
Samozřejmě lze říci termín s požadavkem, dokdy měly být první inspekční prohlídky na všech výtazích provedeny, a přičtěte pět let a je dán letopočet. Ale takhle jednoduché to není. Ani inspekční orgány nestihly prohlídky provést v termínu.
Abychom si udělali alespoň nějaký obrázek, pak by k rekonstrukci za účelem odstranění bezpečnostních rizik měli majitelé a provozovatelé výtahů přistoupit do pěti let od inspekční prohlídky.
V případě bezpečnostních úprav a rekonstrukcí musí být výtah vyměněn celý?
Dá se říct, že ano, protože musí být splněna řada nových technických vybaveností. Například kabina musí být z nehořlavého materiálu, nesmí být použit azbest a další jedovaté látky, zachycovače musí působit nahoru i dolů (směr nahoru se netýká bubnových a hydraulických výtahů). V mnoha bodech nevyhovují rozváděče, pohon… Dnes je dobré dbát i na spotřebu el. energie výtahů.
Co se týká servisu, povinností servisní firmy je udržovat zařízení na bezpečnostní úrovni z doby, kdy byl výtah uveden do provozu. Za tímto účelem jsou dvě normy ČSN 27 4002 a 27 4007, které určují četnost a rozsah různých činností na výtazích. Ve všech případech, o kterých jsem mluvil, se jedná o harmonizované normy, jejichž dodržování je povinné a jsou brány jako minimální technický požadavek pro výrobu a provoz výtahů.
Jak jsou na tom výtahy na Vysočině? Dochází průběžně k jejich rekonstrukci a výměně?
Na Vysočině jsou na tom výtahy z bezpečnostního hlediska velmi slušně. Prakticky se zde nestal vážný úraz a až na pár okamžiků, kdy docházelo k poškozování výtahů na sídlišti U Pivovaru vandaly, o vážnějších problémech nevím.
S rekonstrukcemi se zde začalo poněkud později než třeba v Praze, Brně nebo Ostravě. Je to dáno tím, že zde přece jenom není tolik prostředků jako ve velkých městech. Ale nyní konstatuji, že se velká většina provozovatelů výtahů stará o výtahy dobře.
Kdo s výměnou výtahů bytovým družstvům poradí a kdo se stará o jejich následnou údržbu?
S výměnou výtahů poradí každá odborná firma na výrobu, montáže a servis výtahů. Dnes existuje mnoho technických řešení, ale vždy by mělo být cílem nejen odstranit rizika, ale zvětšit kabinu, a tedy i nosnost výtahu v rámci možností a použít pohon s minimální spotřebou. Rekonstruované výtahy musí být tiché a spolehlivé. Také možnost vybrat si design výtahu je důležitý. Tak, jak se rozsvítí paneláky vkusně barevně sladěnou fasádou, tak působí vkusně zvolený design výtahu na chodbě domu.
Servisní firma musí mít v dané oblasti dostatek pracovníků na zajištění oprav servisu a havarijní služby. Povinnost firmy je v případě uvíznutí člověka ve výtahu zajistit jeho vyproštění do jedné hodiny.
Po rekonstrukci musí mít zákazník možnost vyměnit servisní firmu bez vážných problémů. V opačném případě může být později vydírán cenově nebo i rozsahem služeb.
Ceny výtahů se pohybují v jakých relacích?
To je poněkud těžká otázka. Ceny jsou na určité úrovni při jednoduchém řešení a samozřejmě vyšší při náročnějších řešeních. Jednoduše, levnější bude výtah v provedení povrchů Komaxit než výtah prosklený. Obecně se ceny rekonstrukcí pohybují od půl do jednoho milionu korun. Samozřejmě záleží na počtu stanic, typu dveří, typu pohonu, provedení šachty a designovém řešení atp. To vše lze při tvorbě nabídky řešit.
-lb-