POHLED z výšky hovoří sám za sebe. Dálnice D1 po hromadné nehodě stála přibližně 11 hodin. Foto: HZS Kraje Vysočina, PČR a ZZS Kraje Vysočina
Přibližně 20 tisíc lidí uvězněných v kolonách. Nejvytíženější dopravní tepna v Česku na dlouhé hodiny uzavřená. Minulý týden v pondělí to bylo přesně 15 let, kdy se stala největší hromadná dopravní nehoda na D1.
Událost policisté tehdy řešili jako 93 nehod, zranilo se 33 osob a hmotná škoda na 231 bouraných autech dosáhla 28 milionů korun.
A historický karambol měl o rok později dohru také u Okresního soudu v Jihlavě.
Byl Zelený čtvrtek, 20. března 2008, a na hodinách svítila jedna minuta po desáté hodině dopoledne.
Právě tehdy se na tísňové lince v jihlavském krajském operačním středisku záchranářů rozdrnčely telefony obsluhující tísňovou linku na čísle 155.
V té chvíli ještě nikdo netušil, o jak rozsáhlou událost se jedná a jak dlouhý a náročný zásah na záchranáře čeká. Ale hezky popořádku.
20 tisíc lidí
Nejstarší česká dálnice díky sérii hromadných nehod uvěznila v mrazivém počasí odhadem už zmíněných asi 20 tisíc lidí.
Vinou husté vánice, která se přes Vysočinu prohnala, havarovalo mezi 91. a 124. kilometrem dálnice v obou směrech 231 vozidel – 2 autobusy, 98 kamionů a 131 osobních aut.
Vyhlášeno bylo hromadné neštěstí a na pomoc zraněným vyjely neprodleně výjezdové skupiny z Jihlavy, Havlíčkova Brodu, Velkého Meziříčí, Humpolce a Pelhřimova.
Jde proto s přehledem o nejzávažnější dopravní kolaps v historii celé republiky. Podle mluvčího krajských záchranářů Petra Janáčka bylo tehdy zraněno 30 lidí, z toho šest těžce. Jen zázrakem nikdo z účastníků nepřišel o život.
V nepříznivých podmínkách na místě události zasahovalo celkem 30 záchranářů, 9 lékařů a dvě posádky letecké záchranné služby – kromě Kryštofa 12 z Jihlavy také pražský Kryštof 01.
V souvislosti s touhle hromadnou nehodou se každému z nás vybaví nějaká vzpomínka. Lucie Novotná Moravcová v té souvislosti na sociální síti připomněla, že se jí v té době narodilo dítě.
„Přesně v té chvíli se mi narodila dcera. Sanitka nás vezla z Větrného Jeníkova po staré silnici. Vše bylo za 5 minut 12,“ prozradila.
Totální kolaps
Rušno bylo také v krajském operačním středisku hasičů v Jihlavě. To podle krajské mluvčí hasičů Petry Musilové nejdřív přijalo hlášení o hromadné dopravní nehodě na 100. km dálnice ve směru na Prahu.
Na místo události okamžitě vyjeli hasiči, zdravotníci i policisté.
Téměř vzápětí přijalo středisko informaci o další hromadné nehodě, tentokrát na 127. km dálnice ve směru na Brno. Provoz na dálnici D1 začal okamžitě kolabovat.
Mezi 90. a 134. km dálnice D1 v tuto chvíli podle údajů ŘSD překročily dvě třetiny jedoucích kamionů nejvyšší povolenou rychlost.
„V nepříznivém počasí a při snížené viditelnosti jelo rychleji než 110 km/h zhruba také 80 procent osobních automobilů v levém a 60 procent v pravém jízdním pruhu,“ uvedla k historické události Musilová.
Odstraňování nabouraných vozidel začalo po více než dvou hodinách od prvního karambolu.
V té době ještě nikdo netušil, že provoz na dálnici se zastaví skoro na půl dne, protože dálnici se podařilo aspoň částečně zprovoznit přibližně v 21 hodin, což bylo zhruba 11 hodin po nehodě.
Auta tehdy mohla projíždět aspoň v jednom jízdním pruhu jak na Prahu, tak směrem na Brno.
Kolem půl jedenácté večer se podařilo dálnici rozjet tak, že už se začaly hýbat také kamiony zablokované v koloně.
V pátek asi ve 2.30 v noci byly v dotčeném úseku zprovozněny oba jízdní pruhy v obou směrech.
Odstraňování následků nehody ale trvalo ještě celý následující den.
Největší parkoviště
Za hromadnou nehodu na D1, po které se dálnici začalo přezdívat největší parkoviště v Česku, bylo jako jediný z trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti obviněn řidič z jihu Moravy.
Žalobce mu tehdy dával za vinu, že jako řidič vozu Škoda Octavia se vyhýbal sypači Tatra stojícímu v levém jízdním pruhu a přitom dostal smyk, přičemž v následné sérii srážek byl těžce zraněn řidič sypače, který se pohyboval po vozovce mimo své vozidlo.
Případem se zabýval Okresní soud v Jihlavě, a to zhruba po roce a půl od nehody.
Šofér ale nakonec od prvoinstančního soudu odešel bez trestu, byť byl uznán vinným z toho, co mu žalobce dával za vinu.
Soud ale tehdy upustil od potrestání. Rozsudek 7. října 2009 nabyl právní moci.