POHLED z výšky hovoří sám za sebe. Dálnice D1 po hromadné nehodě stála přibližně 11 hodin. Foto: HZS Kraje Vysočina, PČR a ZZS Kraje Vysočina
Přibližně 20 tisíc lidí uvězněných v kolonách. Nejvytíženější dopravní tepna v Česku na dlouhé hodiny uzavřená. Minulý týden v pondělí to bylo přesně 15 let, kdy se stala největší hromadná dopravní nehoda na D1.
Událost policisté tehdy řešili jako 93 nehod, zranilo se 33 osob a hmotná škoda na 231 bouraných autech dosáhla 28 milionů korun.
A historický karambol měl o rok později dohru také u Okresního soudu v Jihlavě.
Byl Zelený čtvrtek, 20. března 2008, a na hodinách svítila jedna minuta po desáté hodině dopoledne.
Právě tehdy se na tísňové lince v jihlavském krajském operačním středisku záchranářů rozdrnčely telefony obsluhující tísňovou linku na čísle 155.
V té chvíli ještě nikdo netušil, o jak rozsáhlou událost se jedná a jak dlouhý a náročný zásah na záchranáře čeká. Ale hezky popořádku.
20 tisíc lidí
Nejstarší česká dálnice díky sérii hromadných nehod uvěznila v mrazivém počasí odhadem už zmíněných asi 20 tisíc lidí.
Vinou husté vánice, která se přes Vysočinu prohnala, havarovalo mezi 91. a 124. kilometrem dálnice v obou směrech 231 vozidel – 2 autobusy, 98 kamionů a 131 osobních aut.
Vyhlášeno bylo hromadné neštěstí a na pomoc zraněným vyjely neprodleně výjezdové skupiny z Jihlavy, Havlíčkova Brodu, Velkého Meziříčí, Humpolce a Pelhřimova.
Jde proto s přehledem o nejzávažnější dopravní kolaps v historii celé republiky. Podle mluvčího krajských záchranářů Petra Janáčka bylo tehdy zraněno 30 lidí, z toho šest těžce. Jen zázrakem nikdo z účastníků nepřišel o život.
V nepříznivých podmínkách na místě události zasahovalo celkem 30 záchranářů, 9 lékařů a dvě posádky letecké záchranné služby – kromě Kryštofa 12 z Jihlavy také pražský Kryštof 01.
V souvislosti s touhle hromadnou nehodou se každému z nás vybaví nějaká vzpomínka. Lucie Novotná Moravcová v té souvislosti na sociální síti připomněla, že se jí v té době narodilo dítě.
„Přesně v té chvíli se mi narodila dcera. Sanitka nás vezla z Větrného Jeníkova po staré silnici. Vše bylo za 5 minut 12,“ prozradila.
Totální kolaps
Rušno bylo také v krajském operačním středisku hasičů v Jihlavě. To podle krajské mluvčí hasičů Petry Musilové nejdřív přijalo hlášení o hromadné dopravní nehodě na 100. km dálnice ve směru na Prahu.
Na místo události okamžitě vyjeli hasiči, zdravotníci i policisté.
Téměř vzápětí přijalo středisko informaci o další hromadné nehodě, tentokrát na 127. km dálnice ve směru na Brno. Provoz na dálnici D1 začal okamžitě kolabovat.
Mezi 90. a 134. km dálnice D1 v tuto chvíli podle údajů ŘSD překročily dvě třetiny jedoucích kamionů nejvyšší povolenou rychlost.
„V nepříznivém počasí a při snížené viditelnosti jelo rychleji než 110 km/h zhruba také 80 procent osobních automobilů v levém a 60 procent v pravém jízdním pruhu,“ uvedla k historické události Musilová.
Odstraňování nabouraných vozidel začalo po více než dvou hodinách od prvního karambolu.
V té době ještě nikdo netušil, že provoz na dálnici se zastaví skoro na půl dne, protože dálnici se podařilo aspoň částečně zprovoznit přibližně v 21 hodin, což bylo zhruba 11 hodin po nehodě.
Auta tehdy mohla projíždět aspoň v jednom jízdním pruhu jak na Prahu, tak směrem na Brno.
Kolem půl jedenácté večer se podařilo dálnici rozjet tak, že už se začaly hýbat také kamiony zablokované v koloně.
V pátek asi ve 2.30 v noci byly v dotčeném úseku zprovozněny oba jízdní pruhy v obou směrech.
Odstraňování následků nehody ale trvalo ještě celý následující den.
Největší parkoviště
Za hromadnou nehodu na D1, po které se dálnici začalo přezdívat největší parkoviště v Česku, bylo jako jediný z trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti obviněn řidič z jihu Moravy.
Žalobce mu tehdy dával za vinu, že jako řidič vozu Škoda Octavia se vyhýbal sypači Tatra stojícímu v levém jízdním pruhu a přitom dostal smyk, přičemž v následné sérii srážek byl těžce zraněn řidič sypače, který se pohyboval po vozovce mimo své vozidlo.
Případem se zabýval Okresní soud v Jihlavě, a to zhruba po roce a půl od nehody.
Šofér ale nakonec od prvoinstančního soudu odešel bez trestu, byť byl uznán vinným z toho, co mu žalobce dával za vinu.
Soud ale tehdy upustil od potrestání. Rozsudek 7. října 2009 nabyl právní moci.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!