Od začátku letošního roku se výrazně změnila organizace služby dopravní policie v kraji Vysočina.
O podrobnostech jsme hovořili s vedoucím odboru služby dopravní policie plk. Oldřichem Novákem.
K jakým změnám došlo a jak je pocítí řidiči a ostatní účastníci silničního provozu?
Vznik odboru služby dopravní policie na Vysočině souvisí se vznikem vysočinského krajského ředitelství policie. V praxi to znamená, že můžeme řešit dopravně-bezpečnostní situaci v rámci jednotného území z pohledu policie i krajského úřadu. Tento model výrazně zjednodušil jak naši každodenní činnost a vzájemnou komunikaci, tak zejména rozhodování v otázkách krizového řízení. V minulosti bylo nutné přizvat ke spolupráci tři krajská policejní ředitelství. Výrazně se tak zefektivnila linie řízení a operativnost rozhodování.
Spolupracuje dopravní policie i s ostatními složkami v rámci policie?
Samozřejmě, musíme si uvědomit, že služba dopravní policie je pouze jednou ze služeb uniformované policie. Bez vzájemné součinnosti s pořádkovou policií a řízení jejich společného nasazení v terénu integrovaným operačním střediskem by nebylo možné úkoly policie plnit.
Změnil se v souvislosti se změnami nějak režim vyšetřování dopravních nehod?
Způsob vyšetřování dopravních nehod je závislý zejména na platné legislativě, která je stejná a závazná pro všechny policisty dopravní služby v celé České republice. V rovině dokumentace dopravních nehod lze však ovlivnit organizaci výkonu služby tak, aby řidiči v případě potřeby nečekali na šetření nehody nepřiměřeně dlouho. Včasný příjezd na místo, poskytnutí pomoci a rychlé administrativní vyřízení je základním předpokladem spokojenosti veřejnosti s policisty dopravní služby. A to je náš prvořadý cíl.
Máme za sebou první čtvrtrok letošního roku a můžeme tedy hodnotit. Jaké byly tři měsíce v oblasti dopravní nehodovosti?
Pokud se budeme bavit o absolutních číslech statistiky, pak počet šetřených dopravních nehod z našeho pohledu nijak nevybočuje z očekávání. Nelze totiž tyto hodnoty srovnávat přímo. V loňském roce došlo k legislativním změnám, které mají přímou vazbu na povinnost účastníků dopravní nehody hlásit. Proto již nelze opakovat pokles z roku 2009. Zároveň v průběhu loňského roku docházelo ke zpřesňování metodiky evidence a sjednocování výkladu zákona. Proto jsme určitý nárůst počtu evidovaných nehod očekávali.
Podle statistiky se kromě vyššího počtu nehod také zvýšil počet obětí. Co je podle vás hlavní příčinou a jak budete na tento vývoj reagovat?
Bohužel následky, zejména v počtu usmrcených osob, zaznamenaly nárůst. Obecně lze konstatovat, že příčiny dopravních nehod s následky na životech jsou totožné s porušením zákona o silničním provozu, kterým dopravní policie věnuje zvýšenou pozornost. Jde o nepřiměřenou rychlost, nedání přednosti v jízdě, nesprávné předjíždění, nevěnování se plně řízení vozidla. Při vyhodnocování příčin nehodovosti analyzujeme podrobně veškeré události nejen z hlediska porušení právního předpisu řidičem. Dopravně inženýrský úsek se zaměřuje na posouzení místních podmínek komunikace a jejího okolí. Cílem je navrhnout případně účinná stavebně technická opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Pozitivní je určitě zjištění, že při letošních nehodách poklesl počet účastníků, kteří před jízdou požili alkohol. Je to tím, že jsou řidiči ukázněnější, nebo jsou z vaší strany častější kontroly?
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu a návykových látek je celospolečenským problémem. Kombinací represivních opatření lze jejich negativní důsledky pouze zmírnit. Statisticky jsme tedy úspěšní. Bohužel musíme konstatovat, že stále větším problémem se stává řízení pod vlivem drog. Ještě v minulém roce bylo toto ovlivnění zjišťováno při dopravních nehodách zcela výjimečně. Od počátku letošního roku však nastal dosti strmý nárůst počtu řidičů ovlivněných některou z látek zařazených do této skupiny. Proto budeme klást na odhalování drogových deliktů zvýšený důraz.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.