POLNÁ - Více než jednu pětinu ze všech zásahů profesionálních hasičů v našem kraji tvořily za první pololetí letošního roku výjezdy k dopravním nehodám.
Při záchraně osob z havarovaných vozidel hasiči stále častěji musí používat speciální vyprošťovací zařízení. Potvrzují to slova ředitele Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina Drahoslava Ryby:
"Vysoké procento výjezdů k dopravním nehodám v našem kraji je do určité míry způsobeno událostmi, ke kterým dojde na dálnici D1, která prochází naším krajem. Naše jednotky zasahují na téměř sto kilometrech v celé její délce. Když se podíváme na naši zásahovou činnost z delšího časového hlediska, tak lze říci, že zhruba pětadvacet procent všech výjezdů tvoří právě zásahy u dopravních nehod, a to nejen na dálnici, ale i na ostatních komunikacích."
Jak často hasiči při zásazích u dopravních nehod musí použít speciální vyprošťovací zařízení?
"Přesné procento vám neřeknu, ale část speciálního vyprošťovacího zařízení se pou~žívá u každého zásahu při dopravní nehodě. Vždy pak záleží na konkrétní situaci na místě nehody, a také například na tom, zdali je možné otevřít u havarovaného vozidla dveře a dostat ven zraněnou osobu jiným způsobem.
Pokud je vozidlo po nárazu nějak zdeformované a uvnitř zůstal zaklíněný řidič nebo spolujezdci, hasiči musí použít všechny technické prostředky, které mají k dispozici, aby toho člověka zachránili a poskytli mu první pomoc."
Mají speciální vyprošťovací zařízení k dispozici profesionální hasiči na všech stanicích v kraji?
"Ano. Na území našeho kraje máme specializovaná vozidla, která jsou přímo určená k zásahům u dopravních nehod. Tato vozidla používají hasiči na stanicích v Humpolci, Jihlavě a Velkém Meziříčí. Tato rychlá zásahová vozidla s dvoučlennou posádkou jsou předurčena prioritně k zásahům na dálnici D1. Standardní vyprošťovací zařízení je pak součástí vybavení všech prvních výjezdových vozidel na všech požárních stanicích."
Vyprošťování pomocí hydraulických nůžek a dalšího zařízení je fyzicky náročné a hasiči musí dokázat zvolit správnou taktiku. Kde se správný způsob zásahu učí?
"Vyprošťování osob z havarovaných vozidel se hasiči učí v rámci svého běžného výcviku. Metodiku probírají také za pomoci audiovizuální techniky a pak si zásahy vyzkouší v praxi. Součástí výcviku jsou právě i soutěže ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel. Tyto soutěže se mi líbí proto, že se nejvíce podobají reálné situaci na silnici. Soutěžící družstva totiž do poslední chvíle neznají situaci, ke které budou povolána. Teprve, když vystoupí na plochu, uvidí, jaká dopravní nehoda pro ně byla nasimulována."
Letošní krajská soutěž se konala uplynulé úterý v Polné. Jaký úkol čekal na soutěžící?
"Úkolem soutěžního týmu bylo v rámci časového limitu bezpečně a efektivně vyprostit zraněné osoby z havarovaného vozidla. Scénář nehody soutěžíci předem neznali. Součástí vyproštění zraněné osoby je také poskytnutí první předlékařské pomoci odpovídající jejímu zranění, transport zraněné osoby na místo simulující vozidlo zdravotnické záchranné služby. Rozhodčí sledovali kromě jiného také spolupráci celého týmu a technické provedení zásahu."
Vraťme se ještě k vyprošťování a jeho náročnosti. Auta poslední generace disponují modernější konstrukcí a technologiemi, které skýtají větší bezpečí pro automobilisty. Pro hasiče je asi vystříhat člověka z takového vozidla mnohem náročnější než ze staré škodovky...
"Zcela určitě. Případné vyproštění osob z novějšího vozidla je pro zasahující hasiče mnohem náročnější. Jde zejména o rozdíly v odolnosti konstrukce starého a nového vozidla a mnohem vyšší výskyt prvků pasivní bezpečnosti. Ty se dnes vyskytují na všech vozidlech nového data výroby, jde o různé výztuže, zpevněné karoserie, silnější a pevnější boční sloupky. Na to musíme reagovat změnou taktiky při zásahu a také neustálým vývojem v oblasti vyprošťovací techniky."
Setkáváte se při své práci také s tím, že by si někdo stěžoval na postup hasičů, kteří při záchraně použili vyprošťovací zařízení?
"Také se to při naší práci stává, ale jsou to opravdu pouze ojedinělé případy. Rozhodně se to nestává v té době, když toho člověka vyprošťujeme a zachraňujeme."
Dana ČÍRTKOVÁ
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.