JIHLAVA - Více než jedno promile alkoholu v krvi řidiče a soudem odebraný řidičský průkaz. To jsou jevy, se kterými se setkávají stále častěji policisté na Jihlavsku při vyšetřování dopravních nehod.
O dalších okolnostech souvisejících s vyšetřováním nehod jsme hovořili s Rostislavem Sůvou z jihlavského dopravního inspektorátu.
"I když se počet dopravních nehod na silnicích Jihlavska za prvních sedm měsíců výrazně snížil ve srovnání s rokem předchozím, přesto při nich umírali lidé.
Policisté ze skupiny dopravních nehod od začátku roku do konce července vyšetřovali celkem 142 dopravních nehod. Loni za stejné období to bylo 725 nehod. V tomto počtu nejsou zahrnuty nehody na vysočinské dálnici D1. I když se celkový počet nehod výrazně snížil, následky byly tragické tři účastníci zemřeli, dalších 14 utrpělo těžké zranění a 125 účastníků bylo zraněno lehce. Hmotná škoda na havarovaných vozidlech a ostatním majetku přesáhla částku 14 761 000 korun."
Ze statistiky je na první pohled patrné, že počet nehod, vyšetřovaných policisty, výrazně poklesl. Co je podle vašeho názoru hlavním důvodem tak velkého poklesu?
"Pohled na statistiku nehodovosti je poněkud složitější. Snížený počet nehod je způsobený změnou zákona.
Od začátku letošního roku platí nová zákonná úprava, kdy řidiči už nemusí policii volat k nehodám, při kterých nedošlo ke zranění osob a kde hmotná škoda nepřesáhla částku 100 000 korun. Přesto i k těmto nehodám velice často vyjíždíme, ale řešíme a evidujeme je jako přestupek na úseku dopravy. Za sedm měsíců letošního roku jsme takto vyjížděli ve 352 případech. Takže skutečné snížení nehodovosti se pohybuje zhruba někde na hranici 30 procent."
V poslední době se na Jihlavsku objevily případy, kdy viník od nehody ujel a dokonce nechal u silnice ležet zraněného cyklistu. Daří se vám dodatečně zjistit totožnost takových bezohledných řidičů?
"To, zdali se nám podaří viníka, který od nehody ujel, vypátrat, vždy velmi záleží na těch prvotních informacích a důkazech, které se podaří zajistit a vytěžit přímo na místě nehody. Důležitou roli pak sehrávají výpovědi svědků, a také výzvy a pátrací relace zveřejněné ve sdělovacích prostředcích."
Lze říci, co bylo letos nejčastější příčinou dopravní nehodovosti?
"Největší počet dopravních nehod byl zapříčiněn špatným způsobem jízdy. Stále častěji vyšetřujeme nehody, při nichž některý z účastníků nedal přednost v jízdě. Poměrně vysoký počet nehod byl způsoben nepřiměřenou rychlostí. Na vině bývá také nesprávné předjíždění."
Policejní statistika se také podrobně zabývá místy, kde se nehoda stala. Kde letos řidiči havarovali nejčastěji?
"K největšímu počtu nehod docházelo tradičně na místních komunikacích v Jihlavě a poté na silnicích II. třídy, pak následují silnice I. třídy. Pokud bych měl označit konkrétní úseky, tak mezi místa častých nehod patří celá trasa silnice I/38. Vyšší počet velmi vážných nehod jsme vyšetřovali na silnici II/602 ve směru z Jihlavy na Pelhřimov, ale také ve směru z Jihlavy na Brno. K nehodám docházelo také na trase II/406 Jihlava Telč."
Jak na tom byli při nehodách řidiči s alkoholem?
"Alkohol v krvi řidičů, ale i ostatních účastníků nehod jsme při vyšetřování zjistili v 28 případech. Alarmující je skutečnost, že téměř ve všech případech byla zjištěna hladina alkoholu vyšší než jedno promile. V tomto případě se tedy jedná o jednání naplňující skutkovou podstatu trestného činu. Častým jevem bývají případy, kdy havarují řidiči, kteří nemají vůbec žádné řidičské oprávnění nebo usedají za volant i přesto, že mají rozhodnutím správního orgánu nebo soudu vysloven zákaz řízení."
Jaké typy nehod jsou z vašeho pohledu složité pro stanovení míry zavinění a hledání viníka?
"Jde zejména o takové případy, kdy se ocitáme v důkazní nouzi a musíme se spoléhat zejména na výpovědi účastníků a svědků nehody. Nezúčastnění svědci nehody totiž většinou chybí. Obtížné bývá posuzování viny v případě bočních střetů, při přejíždění vozidel z pruhu do pruhu.
Složité jsou také případy kolizí při odbočování vozidla vlevo za situace, kdy odbočující vozidlo je současně předjížděno zleva jiným vozidlem a dojde ke střetu. Tam je obtížné označit viníka, protože oba řidiči tvrdí své. Stejně tak složité jsou kolize způsobené při míjení protijedoucích vozidel. Když přijedeme na místo, tak najdeme jen střepy a vozidla mimo místo střetu. Je pak velice těžké zjistit, který z řidičů jel blíže ke středu vozovky a nese na střetu vinu."
Dana ČÍRTKOVÁ
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.