JIHLAVA - Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) poskytla záruky za úvěr akciové společnosti Motorpal a pojistila tak její vývoz do Běloruska.
O jaké záruky se jedná, pro Jihlavské listy vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel Motorpalu Milan Medonos:
"Naše společnost získala úvěr od České spořitelny, který je určen pro zajištění dodávky vstřikovacích čerpadel běloruské společnosti Minský motorový závod v hodnotě až 33 milionů eur, což je zhruba 600 milionů korun, v průběhu tří let. EGAP tak vytvořil nutný předpoklad pro exportní financování tuzemskou bankou. V konečném důsledku nám umožní zachovat až dvě stovky pracovních míst v našem závodě."
Proč bylo nutné pojistit vývoz do Běloruska?
"Globální krize postihla nejen západní Evropu a zakázky, které tam Motorpal měl, ale postihla také Rusko a Bělorusko. My jsme se koncem loňského roku dostali do pozice, kdy nám přestali z Běloruska za naše dodávky platit. Během dvou měsíců nám tam zůstalo po splatnosti asi 40 milionů korun. Běloruský trh přestal odebírat a minský závod měl hotovostní problémy. Museli jsme proto co nejrychleji hledat řešení."
Řešením tedy bylo využití exportní podpory státu?
"Nabídli jsme Minskému motorovému závodu, že od nás bude odebírat větší objem výrobků, a my využijeme proexportní podporu státu a zkusíme pro ně získat pojištění pro exportní financování. V únoru jsme se obrátili na Exportní garanční a pojišťovací společnost a začalo to fungovat v červnu. Ukázalo se, že exportní podpora vlády prostřednictvím státních institucí může účinně pomoci při prosazování kvalitních českých produktů na světovém trhu i v době ekonomické krize. EGAP nám pojištěním pohledávky neskutečně pomohl. Nezískat nové pozice na trhu, tak měl Motorpal zcela zásadní existenční problémy."
V Motorpalu došlo před nedávnem také k personálním změnám. Souvisely tyto změny s ekonomickou krizí?
"Ano. Finanční krize nutí dělat radikální opatření a změnit zaběhlé způsoby jednání a chování. Ukázalo se, že je nutné zrychlit procesy rozhodování a projevit větší dravost ve všech oblastech podnikání. To bylo také důvodem personálních změn ve vedení naší společnosti."
Mohl byste být konkrétnější?...
"Představenstvo Motorpalu jmenovalo s platností od začátku června dva členy vrcholového vedení. Od června oficiálně zastávám funkci generálního ředitele a viceprezidentem pro obchod a rozvoj bude Miroslav Čižík. Z pozice předsedy představenstva jsem fakticky zastával práci generálního ředitele několik měsíců a tímto krokem se jen potvrzuje a stabilizuje manažerský tým."
Lze shrnout současný stav Motorpalu a nastínit výhledy a záměry do nejbližší budoucnosti?...
"Především je nutné říct, že globální krize dopadla na Motorpal zásadním způsobem. Tržby ze zakázek pro firmu Deutz poklesly z 800 milionů korun v roce 2007 na 266 milionů plánovaných pro letošní rok. Podíl tohoto odběratele na našich celkových tržbách dosahoval v roce 2007 téměř 50 procent, letos by to podle aktuálního plánu mělo být už jen zhruba 30 procent z příjmů. Z toho je zřejmá i skutečnost, že naši obchodníci pracují velice usilovně na získávání nových zakázek i zákazníků."
Dodávky do Běloruska tedy běží bez problémů...
"Zakázky v Bělorusku mají přes pozitiva tržeb i svou negativní stránku. Tou je především velmi nízká ziskovost a dále fakt, že jsou velkou zátěží z pohledu organizace výroby a nákupu. Plánování v Bělorusku je horší, než jsme zvyklí z Deutze. Finanční krize v Rusku, kde jsou největší zákazníci našeho běloruského partnera, způsobuje ještě další komplikace při plánování na delší období. S těmito překážkami se tedy musíme co nejlépe vypořádat. V současné době se nám s vypětím všech sil daří zakázky úspěšně plnit."
Lze odhadovat, jak se bude situace vyvíjet a co vás čeká?
"Pro nejbližší období před námi stojí dva zásadní úkoly. Prvním je další snižování nákladů a zvyšování produktivity. Druhým úkolem je zvyšování tržeb. Motorpal má potenciál na získání dalších zakázek na trzích, na kterých již dlouhodobě působí. V těchto regionech naše výrobky sice splňující vyšší nároky na emise i kvalitu, ale překážkou úspěchu u potenciálních odběratelů byla jejich cena. Jak v Rusku, tak v Indii i Číně můžeme těžit z toho, že se tyto trhy vyvíjejí a požadavky na kvalitu a technologickou vyspělost hrají čím dál větší roli. Nalezení úspor by tedy naši šanci uspět podstatně zvýšilo.
Bohužel většina našich obchodních záměrů může mít efekt až v roce 2010. Je tedy zřejmé, že rok 2009 je pro Motorpal velmi obtížný a nutnost hledání jakéhokoliv potenciálu je velmi zásadní."
Dana ČÍRTKOVÁ
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.