Reklama
Dnes je sobota 20.07.2024     svátek má Ilja

Zimní pneumatiky jsou vhodné pouze pro zimu


14.4.2009 Rozhovory/Komentáře (3), autor:
admin

JIHLAVA - ­ S příchodem jara, kdy se venku výrazně oteplilo, nastává čas na přezutí vozidel ze zimních pneumatik na letní. Někteří řidiči s přezouváním zatím váhají, jiní přemýšlejí, že by částečně opotřebené zimní pneumatiky "dojeli" v létě.

 O rozdílech mezi zimními a letními pneumatikami a o jejich vlastnostech jsme hovořili se členem představenstva akciové společnosti GPD Liborem Zelenkou.

 "Zimní pneumatika je charakteristická chemickým složením směsi. Je konstruovaná pro jízdu při nízkých teplotách a pro záběr musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry. Čím bude hloubka větší, tím bude kratší brzdná dráha na mokré nebo sněhem pokryté vozovce. Pokud zimní pneumatiku používáme při vyšších teplotách, než pro které je vyvinuta, snižujeme manévrovací schopnosti pneumatiky.

 Navíc se také tato pneumatika mnohem rychleji opotřebovává. Doporučujeme proto vyměnit letní pneumatiky za zimní, jakmile teplota po několik dnů klesla pod sedm stupňů Celsia. Zbytečným používáním zimních pneumatik při letních teplotách také roste riziko dopravní nehody."

 

 Někteří řidiči mají k dispozici dvě sady pneumatik, včetně disků, jiní přezouvají pneumatiky na jedny disky. Co je podle vašeho názoru vhodnější? A nepoškozuje se pneumatika opakovaným přezouváním?

 "V současné době je určitým trendem, že motoristé mají letní pneumatiky obuté na hliníkových discích a zimní obouvají na plechové disky. Je to také mnohem pohodlnější. Takže v tomto případě vyměňují kompletně celá kola.

 Ale stále je ještě velké množství motoristů, kteří používají pouze jedny disky a na ně střídavě obouvají zimní a letní pneumatiky. Pokud se demontáž a montáž pneumatiky provádí odborně a ve specializovaném ser~vise, žádné poškození pneumatiky nehrozí.

 Navíc při každé výměně je zapotřebí kolo znovu vyvážit, abychom při jízdě neničili nápravu vozidla a pneumatiku tím, že bychom ji nepravidelně sjížděli."

 

 Mezi řidiči se také objevují názory, že před zimou stačí opatřit zimními pneumatikami pouze jednu nápravu vozidla...

 "Takové řešení bych nikomu nedoporučoval, protože pak je vozidlo mnohem hůře ovladatelné a při potřebě rychle zabrzdit a manévrovat se chová nepřirozeně a rychleji se může dostat do smyku."

 

 Musí motorista kontrolovat pravidelně stav pneumatik a pokud ano, na co by si měl dávat největší pozor?

 "Vždy před sezónou se vyplatí pravidelná kontrola pneumatik ve specializovaném pneuservisu. Řidič pak má jistotu, že pneumatika nevykazuje žádné závady. Jinak doporučuji kontrolovat pravidelně tlak vzduchu v pneumatice. Tlak v pneumatice hraje poměrně zásadní roli v její životnosti. Vysoký nebo naopak nízký tlak v pneumatice ničí konstrukci pneumatiky a odírá dezén pneu.

 Špatný tlak v pneumatice také nese riziko hrošího kontaktu pneumatiky s vozovkou a pneumatika nevykazuje ideální jízdní vlastnosti, což může vést až k tragickým následkům. Je důležité, aby řidiči měřili tlak v pneumatice v době, kdy je pneumatika ve studeném stavu, nikoliv tehdy, když je pneumatika zahřátá jízdou.

 Nutné je také kontrolovat hloubku dezénu pneumatiky. Hloubka dezénu pneumatiky musí být dle zákona minimálně 1,6 mm. Doporučoval bych z důvodu bezpečné jízdy vyměnit pneumatiky ještě před zákonem povolenou hloubkou dezénu pneumatiky."

 

 V případě, že potřebujeme koupit nové pneumatiky, podle čeho bychom měli vybírat?

 "Na to je poměrně obtížné odpovědět a vždy to záleží na představě zákazníka. Ale doporučoval bych, aby se motoristé obraceli na specializované pneuservisy, kde získají o dané pneumatice veškeré potřebné informace. Rozhodně není šťastným řešením hledat si pneumatiky jen podle potřebného rozměru na internetu nebo je kupovat v hypermarketech, které se na tento druh zboží nezaměřují.

 Při výběru značky a třídy pneumatiky mohou řidiči vycházet také z vlastních zkušeností. Mohou přihlédnout i k testům v motoristických časopisech. Samozřejmě, že je velice důležité předem vědět, co od dané pneumatiky očekávám. Jiný typ pneumatiky použijeme na sportovní a rychlé auto, se kterým budeme jezdit po dálnicích vyšší rychlostí a jiný typ si necháme namontovat na starší škodovku."

 

 Když budu mít na vozidle zimní pneumatiky, které už jsou na hranici hloubky dezénu a další zimu bych je už nemohla používat, lze je "dojet" v létě?

 "Takové řešení bych motoristům nedoporučoval, ale o tom jsme hovořili už v úvodu rozhovoru. Prostě zimní pneumatika není svými vlastnostmi a složením vhodná pro provoz při vyšších teplotách a není v tomto případě důležité, jakou má hloubku dezénu. Vzorek zimní pneumatiky je hustěji lamelován než vzorek pneumatiky letní, takže se prodlužuje brzdná dráha vozidla."

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
Reklama
12.04.2010 RozhovoryUvědomme si, že žijeme ve šťastné době

Ekonomický růst byl po revoluci dobrým tažným koněm, dnes bychom měli hledat jiné priority, tvrdí ekonom Tomáš Sedláček, který besedoval v Jihlavě.   Ve svých přednáškách i v knize ...

Komentáře (17)
09.04.2010 RozhovoryStát pošle do regionu 290 milionů na silniční stavby

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas zavítal v úterý na Vysočinu a pojmenoval letošní priority státu při podpoře silničních staveb.    Státní i krajské silnice zůstaly po letošní ...

Komentáře (3)
06.04.2010 RozhovoryVelkoberanovský starosta: Obchvat není na pořadu dne!

Ve funkci starosty Velkého Beranova je necelý půlrok.  Přesto Jaroslav Kokejl tvrdí, že po volbách už dál pokračovat nechce.  Měl jste tehdy ještě jako místostarosta vůbec nějakou představu, ...

Komentáře (1)
02.04.2010 RozhovoryZámek se zkusí zaměřit na děti

Také na Státním zámku v Telči začala včera nová sezona. Podle správce zámku Bohumila Norka objekt letošní dlouhou zimu přežil dobře.  Jaké škody konkrétně zima způsobila?   Jsou ...

Komentáře (0)
30.03.2010 RozhovoryKrize ovlivnila i projekty Rotary

  Nejvyšším představitelem Rotary klubů v Česku a na Slovensku bude od července Martin Timr z Českých Budějovic. O víkendu navštívil Jihlavu.   Každý rotariánský guvernér přichází ...

Komentáře (20)
26.03.2010 RozhovoryKubánská velvyslankyně: Nevzdáme to

  Socialismus jsme si vybrali svobodně a nenecháme si ho vzít, řekla mj. v Jihlavě kubánská velvyslankyně B. E. M. Álvarezová.  Do jihlavského sídla KSČM si velvyslankyni Kuby přišlo ve ...

Komentáře (4)
23.03.2010 RozhovoryStarosta Nechvátal: Méně peněz dostali všichni!

Třešťská radnice odmítá financovat seniorský fotbal, podpory mládeže se nezříká.  Obce na Vysočině musí kvůli přetrvávající krizi v ekonomice šetřit. Při sestavování svých rozpočtů ...

Komentáře (0)
19.03.2010 RozhovoryZima divokou zvěř letos vysílila

Letošní průběh zimy dává  zabrat i divoce žijící zvěři. Myslivci se jí proto snaží  život usnadnit  přikrmováním.  Podle slov MVDr. Karla Křena,  člena okresní myslivecké rady ...

Komentáře (0)
16.03.2010 RozhovoryKrátký: Obec se kvůli čistírně zadluží na desítky let

Do roku 2015 by každá obec v ČR měla mít dokončenou čistírnu odpadních vod.   Hodně skepticky přijal rozhodnutí státu realizovat do roku 2015 čistírny odpadních vod (ČOV) i v malých ...

Komentáře (2)
12.03.2010 RozhovoryCukrovka je hlavní příčinou selhání funkce ledvin

Desetina obyvatel v Česku má nějaký typ chronického onemocnění ledvin.   Prevencí a hlavně včasnou diagnostikou mohou lidé podle primáře interního oddělení jihlavské nemocnice MUDr. ...

Komentáře (0)
09.03.2010 RozhovoryChudíková pověsí lyže na hřebík

Vítězkou ankety Sportovec Jihlavska 2009 se stala orientační běžkyně na lyžích Barbora Chudíková.   Na pódiu jste ohlásila ukončení lyžařské kariéry. Neodvoláte ho? Neodvolám. ...

Komentáře (0)
08.03.2010 RozhovoryDražby: Chceme, aby na ně lidé chodili

Reportáž z dražby na jihlavském soudu vzbudila otázky řady čtenářů JL. Přinášíme nyní odpovědi.  Jak se lze o dražbách z exekucí dozvědět, jaká jsou při nich pravidla a řadu dalších ...

Komentáře (7)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net