JIHLAVA - S příchodem jara, kdy se venku výrazně oteplilo, nastává čas na přezutí vozidel ze zimních pneumatik na letní. Někteří řidiči s přezouváním zatím váhají, jiní přemýšlejí, že by částečně opotřebené zimní pneumatiky "dojeli" v létě.
O rozdílech mezi zimními a letními pneumatikami a o jejich vlastnostech jsme hovořili se členem představenstva akciové společnosti GPD Liborem Zelenkou.
"Zimní pneumatika je charakteristická chemickým složením směsi. Je konstruovaná pro jízdu při nízkých teplotách a pro záběr musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry. Čím bude hloubka větší, tím bude kratší brzdná dráha na mokré nebo sněhem pokryté vozovce. Pokud zimní pneumatiku používáme při vyšších teplotách, než pro které je vyvinuta, snižujeme manévrovací schopnosti pneumatiky.
Navíc se také tato pneumatika mnohem rychleji opotřebovává. Doporučujeme proto vyměnit letní pneumatiky za zimní, jakmile teplota po několik dnů klesla pod sedm stupňů Celsia. Zbytečným používáním zimních pneumatik při letních teplotách také roste riziko dopravní nehody."
Někteří řidiči mají k dispozici dvě sady pneumatik, včetně disků, jiní přezouvají pneumatiky na jedny disky. Co je podle vašeho názoru vhodnější? A nepoškozuje se pneumatika opakovaným přezouváním?
"V současné době je určitým trendem, že motoristé mají letní pneumatiky obuté na hliníkových discích a zimní obouvají na plechové disky. Je to také mnohem pohodlnější. Takže v tomto případě vyměňují kompletně celá kola.
Ale stále je ještě velké množství motoristů, kteří používají pouze jedny disky a na ně střídavě obouvají zimní a letní pneumatiky. Pokud se demontáž a montáž pneumatiky provádí odborně a ve specializovaném ser~vise, žádné poškození pneumatiky nehrozí.
Navíc při každé výměně je zapotřebí kolo znovu vyvážit, abychom při jízdě neničili nápravu vozidla a pneumatiku tím, že bychom ji nepravidelně sjížděli."
Mezi řidiči se také objevují názory, že před zimou stačí opatřit zimními pneumatikami pouze jednu nápravu vozidla...
"Takové řešení bych nikomu nedoporučoval, protože pak je vozidlo mnohem hůře ovladatelné a při potřebě rychle zabrzdit a manévrovat se chová nepřirozeně a rychleji se může dostat do smyku."
Musí motorista kontrolovat pravidelně stav pneumatik a pokud ano, na co by si měl dávat největší pozor?
"Vždy před sezónou se vyplatí pravidelná kontrola pneumatik ve specializovaném pneuservisu. Řidič pak má jistotu, že pneumatika nevykazuje žádné závady. Jinak doporučuji kontrolovat pravidelně tlak vzduchu v pneumatice. Tlak v pneumatice hraje poměrně zásadní roli v její životnosti. Vysoký nebo naopak nízký tlak v pneumatice ničí konstrukci pneumatiky a odírá dezén pneu.
Špatný tlak v pneumatice také nese riziko hrošího kontaktu pneumatiky s vozovkou a pneumatika nevykazuje ideální jízdní vlastnosti, což může vést až k tragickým následkům. Je důležité, aby řidiči měřili tlak v pneumatice v době, kdy je pneumatika ve studeném stavu, nikoliv tehdy, když je pneumatika zahřátá jízdou.
Nutné je také kontrolovat hloubku dezénu pneumatiky. Hloubka dezénu pneumatiky musí být dle zákona minimálně 1,6 mm. Doporučoval bych z důvodu bezpečné jízdy vyměnit pneumatiky ještě před zákonem povolenou hloubkou dezénu pneumatiky."
V případě, že potřebujeme koupit nové pneumatiky, podle čeho bychom měli vybírat?
"Na to je poměrně obtížné odpovědět a vždy to záleží na představě zákazníka. Ale doporučoval bych, aby se motoristé obraceli na specializované pneuservisy, kde získají o dané pneumatice veškeré potřebné informace. Rozhodně není šťastným řešením hledat si pneumatiky jen podle potřebného rozměru na internetu nebo je kupovat v hypermarketech, které se na tento druh zboží nezaměřují.
Při výběru značky a třídy pneumatiky mohou řidiči vycházet také z vlastních zkušeností. Mohou přihlédnout i k testům v motoristických časopisech. Samozřejmě, že je velice důležité předem vědět, co od dané pneumatiky očekávám. Jiný typ pneumatiky použijeme na sportovní a rychlé auto, se kterým budeme jezdit po dálnicích vyšší rychlostí a jiný typ si necháme namontovat na starší škodovku."
Když budu mít na vozidle zimní pneumatiky, které už jsou na hranici hloubky dezénu a další zimu bych je už nemohla používat, lze je "dojet" v létě?
"Takové řešení bych motoristům nedoporučoval, ale o tom jsme hovořili už v úvodu rozhovoru. Prostě zimní pneumatika není svými vlastnostmi a složením vhodná pro provoz při vyšších teplotách a není v tomto případě důležité, jakou má hloubku dezénu. Vzorek zimní pneumatiky je hustěji lamelován než vzorek pneumatiky letní, takže se prodlužuje brzdná dráha vozidla."
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.