JIHLAVA (Pp) - I když se počet dopravních nehod na silnicích okresu Jihlava v loňském roce ve srovnání s rokem předchozím snížil o 370 nehod, zahynulo při nich dvanáct lidí.
Na téma nehodovosti na Jihlavsku, ale také o důležitých změnách v oznamování dopravních nehod jsme hovořili s vedoucím jihlavské skupiny dopravních nehod Jaroslavem Plavcem.
"V loňském roce policisté zadokumentovali na silnicích Jihlavska 1 296 dopravních nehod. V tomto počtu nejsou zahrnuty nehody na vysočinské dálnici D1. I když se celkový počet nehod výrazně snížil, následky byly velmi tragické dvanáct účastníků zemřelo, dalších 40 utrpělo těžké zranění a 296 účastníků bylo zraněno lehce. Hmotná škoda na havarovaných vozidlech a ostatním majetku přesáhla částku 59 milionů korun."
Lze říci, co bylo loni nejčastější příčinou nehodovosti na Jihlavsku?
"Největší počet dopravních nehod byl zapříčiněn špatným způsobem jízdy. Loni jsme tuto příčinu zjistili při vyšetřování 820 nehod. V 156 případech nedal některý z účastníků přednost v jízdě a v 207 případech byla nehoda zaviněna nepřiměřenou rychlostí, v jedenácti případech bylo na vině nesprávné předjíždění. Pouze ve dvou případech k nehodě došlo kvůli prokázané technické závadě."
Policejní statistika se také podrobně zabývá nehodovostí podle místa, kde se nehoda stala. Kde řidiči havarovali loni nejčastěji?
"K největšímu počtu nehod loni docházelo na místních komunikacích a poté na silnicích II. třídy, pak následují silnice I. třídy. Kdybych měl zmínit konkrétní úseky, tak mezi místa častých nehod patří celá trasa silnice I/38, a to ve směru na Havlíčkův Brod i na Znojmo. Vyšší počet velmi vážných nehod jsme loni vyšetřovali na silnici II/602 ve směru z Jihlavy na Pelhřimov, ale také ve směru z Jihlavy na Brno. K nehodám docházelo také na trase II/406 z Jihlavy do Telče."
A jak na tom byli loni řidiči s alkoholem při nehodách?
"Alkohol v krvi řidičů, ale i ostatních účastníků nehod jsme při vyšetřování zjistili v 70 případech. V tomto případě šlo o snížení počtu o dvacet případů ve srovnání s rokem předchozím. Docela častým jevem byly ale loni případy, kdy havaroval řidič, který vůbec neměl řidičské oprávnění nebo usedl za volant i přesto, že měl rozhodnutím správního orgánu nebo soudu vysloven zákaz řízení."
S příchodem letošního roku došlo k zásadním změnám, které přináší nový zákon, jenž upravuje výši škody rozhodnou pro povinnost ohlášení dopravních nehod...
"Od nového roku v případě dopravní nehody je její účastník povinen volat na místo policii, jen když škoda přesáhne částku 100 000 korun. Nejpřevratnější je změna v koncepci ochrany vozidel třetích osob, pokud řidič takového vozidla měl přímou účast na nehodě.
Zatímco dříve lidé volali policii ke každé nehodě, kterou měli třeba se služebním autem nebo s autem na leasing, od ledna se to radikálně mění. Policii i v těchto případech budou volat jenom tehdy, přesáhneli škoda na vozidle, včetně přepravovaných věcí, částku 100 000 korun."
Zákon ale účastníkům nehody ukládá úplně novou povinnost. U dopravních nehod, ke kterým se policie nevolá, budou účastníci nehody povinni sepsat společný záznam o dopravní nehodě. Co by měl takový záznam obsahovat?
"Musí obsahovat popis času a místa vzniku dopravní nehody, její příčinu, průběh a následky, identifikaci účastníků nehody a zúčastněných vozidel. Účastníci nehody budou povinni záznam podepsat a neprodleně předat pojistiteli, který by měl plnit vůči poškozenému, tedy pojišťovně viníka dopravní nehody.
Záznam o dopravní nehodě může mít v zásadě libovolnou formu, žádný pevně stanovený formulář zákon nepředepisuje. Přesto lze doporučit euroformulář záznamu o dopravní nehodě, který současně doporučuji všem řidičům vozit v autě s sebou. Formuláře by měly být k dispozici ve všech pojišťovnách. Tento formulář je ke stažení také na internetových stránkách."
I když je sepisování záznamu pro účastníky dopravní nehody povinné, může se stát, že se účastník nehody bude chtít této povinnosti vyhnout nebo nebude chtít prokázat svoji totožnost. Jak má v takovém případě druhý řidič postupovat?
"Pokud by účastník nehody odmítl poskytnout součinnost při sepsání záznamu o nehodě, doporučuji v takovém případě zavolat k nehodě policii."
V úvodu jste zmínil, že se loni počet nehod výrazně snížil. Od ledna letošního roku by mohl trend snižování pokračovat..
"To je zatím velice složité odhadovat, protože máme za sebou teprve pár dnů letošního roku. Kdyby se ale řidiči dokázali vždy na místě domluvit na míře zavinění, mohl by pokles dosáhnout až jedné třetiny. Pokles počtu vyšetřovaných nehod nám pak umožní věnovat více prostoru prevenci dohledu nad bezpečností chodců v blízkosti škol a odhalování těch nejzávažnějších přestupků v dopravě."
Euroformulář o dopravní nehodě je ke stažení ZDE
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.