Reklama
Dnes je pondělí 25.11.2024     svátek má Kateřina

Řeholník: Těžko komunistům odpustit, nestojí o to

pan.jpg

24.11.2008 Rozhovory/Komentáře (4), autor:
admin
KOSTELNÍ MYSLOVÁ - Výročí 17. listopadu 1989 každoročně otvírá otázku, jak se dnes stavět k dědicům totalitního režimu, tedy současným komunistům. Většinou se k věci vyjadřují současní politici. JL přinášejí pohled duchovního, trapistického řeholníka Karla Martina Satorii z Kostelní Myslové, který se zamýšlí hlavně nad odpuštěním.

 

 

Václav Havel krátce po Listopadu 1989 řekl, ať se nemstíme na komunistech, ať "nejsme jako oni" - tedy že jim máme odpustit. Bylo to podle vás správné?

 Nejdřív bych rád ujasnil, co pro mě znamená proces odpuštění. Pro mě je to tlustá čára jako důsledek mého přiznání se k činu, o kterém vím, že ublížil, je mi ho opravdu líto a rád bych ho nějak napravil. A když už nejde napravit, tak udělám vše pro to, aby se neopakoval. Prosbou o odpuštění také žádám, aby se znovu uvěřilo mé dobré vůli.

 Protože jsem se v životě provinil nespočetněkrát, dal jsem svým bližním nemálo příležitostí zdokonalit se v dělání tlustých čar. Mnohokrát jsem byl svědkem velkorysých odpuštění, jako je třeba mávnutí rukou a rozhřešení: "Už o tom nemluv." Už od dětství jsem tuto kulturu směl vdechovat a každý mistrovský pardon zvětšoval moji chuť umět také odpouštět. Díky tomu mi dnes odpustit dělá menší problém než opak. Koneckonců příležitostí k odpouštění bylo až až.

 Ježíš z Nazareta učí o pardonu beze zbytku, o umění odpustit vše. Říká: "Odpusť a bude ti odpuštěno". A protože sám o odpuštění moc stojím, mám jasno. A považuji zmíněný apel Václava Havla za správný.

 

Nebyl ale zároveň určitým projevem neúcty ke všem obětem totality, které chtěly spravedlnost?

 "Sametový postoj" Václava Havla apeloval na velkorysost národa a přinejmenším v té revoluční době byl nesmírně, až životně důležitý. A to především pro komunisty. Velmi dobře si vzpomínám na nejistotu a strach, který mezi nimi zavládl. Mnozí si uvědomovali nebezpečí.

 Věděli, co následovalo jen pár dnů po únorových událostech 1948, kdy oni sami tehdy "zatočili s reakcí". A v nadšení roku 1989 bylo možno zaslechnout signály a dokonce i ojedinělé pokusy o tvrdé účtování.

 Proto měli soudruzi strach a někteří ho neustáli. Listopadovými událostmi zdiskreditovaná, totálně dezorientovaná a do svých služeben uzavřená "Veřejná bezpečnost" pro ně nepředstavovala žádnou ochranu, o StB či sovětské armádě ani nemluvě. Osobně jsem nejednou rozptyloval jejich až panický strach z toho, že budou "viset na kandelábrech".

 

Opravdu byl ten jejich strach reálný?

 Zvlášť na venkově věděli, že je čeho se bát. Tam totiž přímo vedle sebe často žili přímí účastníci vesnických tragédií. V jednom stavení bydleli pachatelé příkoří a strůjci mnohého utrpení a ve druhém stavení jejich oběti. Například kulaci, ale i další lidé, kteří si odseděli dlouhá léta v kriminálech, žili v blízkosti těch, kteří je tam pro jejich kolektivizační neochotu a vzdor z dob "radostného budování" poslali. Komunisté si jiné než tvrdě odvetné převzetí moci po letech budování socialismu vlastně ani neuměli představit. Ale jak víme, žádná významnější vlna pomsty nepřišla. A tak se komunisté přestali bát.

 

A otrnulo jim.

 Nešlo ani tak o to, že se přestali bát, ale šlo o to, že velkorysost začali považovat za slabost, protože podle jejich zažitých zvyklostí by se síla a převaha jejich protivníka přece projevila jinak. A tak si postupně začali užívat demokracie, kterou oni sami několika generacím odpírali.

 

Nevyužívají ji dnes naopak jako ochranu hlásání svých extrémních názorů?

 Jistě, uchopili ji po svém. Využili možnost urážet, posmívat se, útočit, a to čím dál odvážněji. Vždyť přece dnes se za to, na rozdíl od té jejich "socialistické demokracie" (což podle nich byla vyšší forma demokracie obyčejné) nezavírá! A tato jejich arogance mne nutila znovu se zabývat problémem "odpuštění komunistům".

 

Takže jste původní snahu o "bezezbytkové" odpuštění přehodnotil?

 Nic jsem nepřehodnotil. Jen jsem si víc uvědomil, že k odpuštění musí být minimálně dva: ten, kdo odpouští, a ten, kdo o to stojí. Víc jsem si také uvědomil logiku křesťanského učení o neodpustitelnosti některých vin. Dokonalé odpuštění totiž znemožňuje jedna jediná věc: když je odmítnuto. Je odmítnuto z důvodu, že přece není co odpouštět. "Naše linie byla správná," nepřestávají dnešní soudruzi tvrdit a dodávají: "Ano, určité přehmaty přiznáváme, nicméně kdo nic nedělá, nic nepokazí, ne?" To jsou slova, která znemožňují odpuštění.

 

Takže komunisté vlastně nedovolí lidem, aby jim odpustili?

 Nedovolí, protože podle jejich vlastních vyjádření je totalitní minulost součástí jejich přítomnosti. "KSČM vznikla z bývalé KSČ a je jejím legitimním nástupcem," zní první věta jedné z webových stran českomoravských komunistů.

 

Vy sám jste tedy komunistům odpustil?

 Komunistům jsem za své blízké i vzdálené, ale i za sebe, měl co odpouštět. A udělal jsem to. Jenže dneska vím, že jsem to udělal a zároveň i neudělal. Že jen někteří mi umožnili říci: "Nemluvme už o tom" a že stejně jako já o tom, co se jim ale opravdu nepovedlo, už mluvit nechtěli a byli rádi, že mohli odejít.

 Pak jsou zde ale jejich "legitimní nástupci". Být legitimním nástupcem znamená být dědicem minulosti, jejíž nedílnou součástí je komunistický teror, který lidem naší země způsobil nenahraditelné ztráty spojené s velkým utrpením.

 

Co teď s tím?

 Pro bezpečí této země je nutné pomáhat komunistům, aby stáli o odpuštění. Jen tehdy přestanou být nebezpeční sami sobě i nám, protože přestanou být. Takto viděno je odpuštění tím, co jejich obětem dlužíme.

Jan Mazanec

Diskuze k článku

Nový komentář

souhlas
Plně souhlasím s panem duchovním. Taky jsem chtěl odpustit lidovcům jimi podepsané moskevské protokoly 1968 a taky o to nestojí.Prý to byla finta na komunisty.Jaká neřekli.
hugo chávez | 2008-11-24 11:22:17 | Reagovat
Tomu, že by lidovci mohli něco za dob totality v Moskvě podepisovat by nevěřil ani naprostý hlupák.
Štěpán Komárek | 2008-11-24 18:36:04 | Reagovat
Nebudu opakovat reakci, která již byla zveřejněna. Jen chci dodat, že již vícekrát jsem se nad Vašimi názory pozastavila, v souvislosti pojmy-dojmy. A zábavné je, že zásadně ve své statečnosti píšete pod přezdívkou.
Ivana Denčevová | 2008-11-24 20:12:08 | Reagovat
To samozřejmě neplatí pro pana Štěpána Komárka, který byl tím reagujícím se svým jménem. A s jehož názorem souhlasím.
Ivana Denčevová | 2008-11-24 20:13:38 | Reagovat
ReklamaReklama
Reklama
12.04.2010 RozhovoryUvědomme si, že žijeme ve šťastné době

Ekonomický růst byl po revoluci dobrým tažným koněm, dnes bychom měli hledat jiné priority, tvrdí ekonom Tomáš Sedláček, který besedoval v Jihlavě.   Ve svých přednáškách i v knize ...

Komentáře (17)
09.04.2010 RozhovoryStát pošle do regionu 290 milionů na silniční stavby

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas zavítal v úterý na Vysočinu a pojmenoval letošní priority státu při podpoře silničních staveb.    Státní i krajské silnice zůstaly po letošní ...

Komentáře (3)
06.04.2010 RozhovoryVelkoberanovský starosta: Obchvat není na pořadu dne!

Ve funkci starosty Velkého Beranova je necelý půlrok.  Přesto Jaroslav Kokejl tvrdí, že po volbách už dál pokračovat nechce.  Měl jste tehdy ještě jako místostarosta vůbec nějakou představu, ...

Komentáře (1)
02.04.2010 RozhovoryZámek se zkusí zaměřit na děti

Také na Státním zámku v Telči začala včera nová sezona. Podle správce zámku Bohumila Norka objekt letošní dlouhou zimu přežil dobře.  Jaké škody konkrétně zima způsobila?   Jsou ...

Komentáře (0)
30.03.2010 RozhovoryKrize ovlivnila i projekty Rotary

  Nejvyšším představitelem Rotary klubů v Česku a na Slovensku bude od července Martin Timr z Českých Budějovic. O víkendu navštívil Jihlavu.   Každý rotariánský guvernér přichází ...

Komentáře (20)
26.03.2010 RozhovoryKubánská velvyslankyně: Nevzdáme to

  Socialismus jsme si vybrali svobodně a nenecháme si ho vzít, řekla mj. v Jihlavě kubánská velvyslankyně B. E. M. Álvarezová.  Do jihlavského sídla KSČM si velvyslankyni Kuby přišlo ve ...

Komentáře (4)
23.03.2010 RozhovoryStarosta Nechvátal: Méně peněz dostali všichni!

Třešťská radnice odmítá financovat seniorský fotbal, podpory mládeže se nezříká.  Obce na Vysočině musí kvůli přetrvávající krizi v ekonomice šetřit. Při sestavování svých rozpočtů ...

Komentáře (0)
19.03.2010 RozhovoryZima divokou zvěř letos vysílila

Letošní průběh zimy dává  zabrat i divoce žijící zvěři. Myslivci se jí proto snaží  život usnadnit  přikrmováním.  Podle slov MVDr. Karla Křena,  člena okresní myslivecké rady ...

Komentáře (0)
16.03.2010 RozhovoryKrátký: Obec se kvůli čistírně zadluží na desítky let

Do roku 2015 by každá obec v ČR měla mít dokončenou čistírnu odpadních vod.   Hodně skepticky přijal rozhodnutí státu realizovat do roku 2015 čistírny odpadních vod (ČOV) i v malých ...

Komentáře (2)
12.03.2010 RozhovoryCukrovka je hlavní příčinou selhání funkce ledvin

Desetina obyvatel v Česku má nějaký typ chronického onemocnění ledvin.   Prevencí a hlavně včasnou diagnostikou mohou lidé podle primáře interního oddělení jihlavské nemocnice MUDr. ...

Komentáře (0)
09.03.2010 RozhovoryChudíková pověsí lyže na hřebík

Vítězkou ankety Sportovec Jihlavska 2009 se stala orientační běžkyně na lyžích Barbora Chudíková.   Na pódiu jste ohlásila ukončení lyžařské kariéry. Neodvoláte ho? Neodvolám. ...

Komentáře (0)
08.03.2010 RozhovoryDražby: Chceme, aby na ně lidé chodili

Reportáž z dražby na jihlavském soudu vzbudila otázky řady čtenářů JL. Přinášíme nyní odpovědi.  Jak se lze o dražbách z exekucí dozvědět, jaká jsou při nich pravidla a řadu dalších ...

Komentáře (7)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net