Reklama
Dnes je pondělí 25.11.2024     svátek má Kateřina

Výrobcům automobilů chybí kvalifikovaní pracovníci

ROZH.JPG

21.3.2008 Rozhovory/Komentáře (0), autor:
admin
JIHLAVA - O nejdůležitějších problémech českého automobilového průmyslu, o vyřešení problému starých vozů, které zaplavují Českou republiku, a hledání řešení nedostatku kvalifikovaných pracovních sil jsme hovořili s Martinem Jahnem, novým prezidentem Sdružení automobilového průmyslu, který ve středu zavítal do Jihlavy.

 "Sdružení automobilového průmyslu je jedním z největších a podle mého mínění také nejlépe organizovaných profesních sdružení v České republice. Mým hlavním úkolem je pokračovat v tom, co Sdružení automobilového průmyslu do současnosti dělalo. Jde zejména o lobbing v České republice v oblastech dostatku pracovní síly a dovozu ojetin a v Bruselu v otázkách redukce CO2. Jde mi o to, abychom se i nadále profilovali jako dobré sdružení, protože automobilový průmysl českou ekonomiku živí. A nám jde o to, abychom měli dobré podmínky pro další růst."

 Co považujete za největší problém, který tíží současný automobilový průmysl?

 "Dostatek kvalifikované pracovní síly, úroveň technického vzdělávání, dovoz ojetin a legislativu, která se toho týká, CO2 a zcela určitě ještě přijetí eura - silné posilování koruny totiž automobilový průmysl jako velkého vývozce trápí.

Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil je problémem už tak vážným, že se musí pracovní síla dovážet i z velmi vzdálených zemí. Pracovní síla se do automobilek v České republice doposud dovážela hlavně ze Slovenska a Polska. Vzhledem k tomu, že na Slovensku i v Polsku jsou již také dobré pracovní příležitosti a nezaměstnanost klesá, stává se mnohem častěji, že se dovážejí zaměstnanci z Rumunska, Bulharska, ale v poslední době například i z Vietnamu."
 
 Zmínil jste úroveň technického školství, které tedy není podle vás nastaveno úplně ideálně. Kde vidíte největší problémy?
 
 "Školství a trh práce jsou spojité ná~doby. Náš systém školství je pořád podle mne dobrý a funkční a zůstává naší komparativní výhodou. Na druhou stranu je ale pravda, že zcela neodpovídá požadavkům trhu práce, což souvisí s rozložením zájmu studentů o jednotlivé obory. Firmy by raději viděly mnohem větší zájem o technické obory. A druhou věcí je, co se na školách učí ­ jestli tam mají moderní učební pomůcky, jestli vyučující mají kontakt se současnou firemní praxí, jestli a jak se tam učí cizí jazyky, jestli se učí měkkým dovednostem, jestli jsou absolventi schopni se prezentovat, komunikovat a pracovat v týmu apod. Ve vztahu k praxi je v našem školství ještě co zlepšovat. A právě v tom firmy mohou pomoci. Proto přikládám velký význam projektu, do něhož se dnes zapojil také kraj Vysočina."
 
 Co je tedy potřeba udělat, aby se situace co nejdříve zlepšila?
 
 "Musíme dosáhnout toho, aby bylo v České republice posíleno technické školství, protože Česká republika je víc něž ostatní evropské země ekonomicky závislá právě na průmyslu. A proto potřebujeme technické školství. Byli bychom rádi, aby se rozvíjel systém středního odborného školství, kde by se měly více aktivně zapojit firmy. K tomu, aby mohly firmy snadněji vstupovat do učňovských zařízení, je však zapotřebí určité legislativní změny."
 
 A co systém vysokého školství?
 
 "Na úrovni vysokého školství je požadavků více. Chtěli bychom, aby vysoké školy byly řízeny více manažerským než akademickým stylem, aby byly více otevřené privátnímu sektoru, aby se učily i odborné předměty v cizích jazycích, aby byl větší důraz na schopnost prezentace a týmové práce. Také bychom chtěli, aby studenti především technických vysokých škol měli povinné praxe ve firmách, kdy by museli strávit například jeden semestr v realitě, aby tak byli více propojeni s reálnou praxí, do které pak nastoupí."
 
 Další problém, který jste v úvodu nastínil, jsou ojetiny, které u nás stále více zaplavují silnice a autobazary...
 
 "Tento problém má ale více rozměrů. Na jedné straně se snažíme globálně bojovat s emisemi CO2 ­ připravují se velmi tvrdá pravidla pro nové vozy. Na druhou stranu se Česká republika stává vrakovištěm Evropy, kdy třetina aut je starší deseti let. Vnímáme to velmi vážně, a proto už poměrně dlouho voláme po tom, aby byl dovoz ojetin v nějaké míře regulován, protože počet vozů starších deseti let skutečně stoupá. Přitom jde o vozy, které mají vyšší emise nejen CO2, ale také prašných částic, a jsou to vozy, které jsou oproti novým vozům mnohem méně bezpečné. Zatím se na tomto poli stalo ale velmi málo. Pokud vláda myslí vážně svá prohlášení k zvýšení ekologizace automobilového provozu a ke snižování emisí CO2, musí dojít k tomu, že se bude prodávat více nových vozů než starých a zejména starších deseti let." 
 
Dana Čírtková

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklama
Reklama
12.04.2010 RozhovoryUvědomme si, že žijeme ve šťastné době

Ekonomický růst byl po revoluci dobrým tažným koněm, dnes bychom měli hledat jiné priority, tvrdí ekonom Tomáš Sedláček, který besedoval v Jihlavě.   Ve svých přednáškách i v knize ...

Komentáře (17)
09.04.2010 RozhovoryStát pošle do regionu 290 milionů na silniční stavby

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas zavítal v úterý na Vysočinu a pojmenoval letošní priority státu při podpoře silničních staveb.    Státní i krajské silnice zůstaly po letošní ...

Komentáře (3)
06.04.2010 RozhovoryVelkoberanovský starosta: Obchvat není na pořadu dne!

Ve funkci starosty Velkého Beranova je necelý půlrok.  Přesto Jaroslav Kokejl tvrdí, že po volbách už dál pokračovat nechce.  Měl jste tehdy ještě jako místostarosta vůbec nějakou představu, ...

Komentáře (1)
02.04.2010 RozhovoryZámek se zkusí zaměřit na děti

Také na Státním zámku v Telči začala včera nová sezona. Podle správce zámku Bohumila Norka objekt letošní dlouhou zimu přežil dobře.  Jaké škody konkrétně zima způsobila?   Jsou ...

Komentáře (0)
30.03.2010 RozhovoryKrize ovlivnila i projekty Rotary

  Nejvyšším představitelem Rotary klubů v Česku a na Slovensku bude od července Martin Timr z Českých Budějovic. O víkendu navštívil Jihlavu.   Každý rotariánský guvernér přichází ...

Komentáře (20)
26.03.2010 RozhovoryKubánská velvyslankyně: Nevzdáme to

  Socialismus jsme si vybrali svobodně a nenecháme si ho vzít, řekla mj. v Jihlavě kubánská velvyslankyně B. E. M. Álvarezová.  Do jihlavského sídla KSČM si velvyslankyni Kuby přišlo ve ...

Komentáře (4)
23.03.2010 RozhovoryStarosta Nechvátal: Méně peněz dostali všichni!

Třešťská radnice odmítá financovat seniorský fotbal, podpory mládeže se nezříká.  Obce na Vysočině musí kvůli přetrvávající krizi v ekonomice šetřit. Při sestavování svých rozpočtů ...

Komentáře (0)
19.03.2010 RozhovoryZima divokou zvěř letos vysílila

Letošní průběh zimy dává  zabrat i divoce žijící zvěři. Myslivci se jí proto snaží  život usnadnit  přikrmováním.  Podle slov MVDr. Karla Křena,  člena okresní myslivecké rady ...

Komentáře (0)
16.03.2010 RozhovoryKrátký: Obec se kvůli čistírně zadluží na desítky let

Do roku 2015 by každá obec v ČR měla mít dokončenou čistírnu odpadních vod.   Hodně skepticky přijal rozhodnutí státu realizovat do roku 2015 čistírny odpadních vod (ČOV) i v malých ...

Komentáře (2)
12.03.2010 RozhovoryCukrovka je hlavní příčinou selhání funkce ledvin

Desetina obyvatel v Česku má nějaký typ chronického onemocnění ledvin.   Prevencí a hlavně včasnou diagnostikou mohou lidé podle primáře interního oddělení jihlavské nemocnice MUDr. ...

Komentáře (0)
09.03.2010 RozhovoryChudíková pověsí lyže na hřebík

Vítězkou ankety Sportovec Jihlavska 2009 se stala orientační běžkyně na lyžích Barbora Chudíková.   Na pódiu jste ohlásila ukončení lyžařské kariéry. Neodvoláte ho? Neodvolám. ...

Komentáře (0)
08.03.2010 RozhovoryDražby: Chceme, aby na ně lidé chodili

Reportáž z dražby na jihlavském soudu vzbudila otázky řady čtenářů JL. Přinášíme nyní odpovědi.  Jak se lze o dražbách z exekucí dozvědět, jaká jsou při nich pravidla a řadu dalších ...

Komentáře (7)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net