D1 NA 94,7. km: První polovina stavby ekoduktu. Stejná konstrukce bude vybudována i v druhém jízdním pásu. Na konstrukcích bude následně vysázena vegetace. Foto: archiv JL
„Každý týden jezdím po D1 do Prahy a na 95. kilometru vidím na půlce dálnice betonovou stavbu. K čemu je? Nemůžete to zjistit?“ požádal telefonicky redakci JL jeden ze čtenářů.
O vyjádření jsme požádali Jana Studeckého, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). „Jedná se o první polovinu ekoduktu, což je speciální mostní objekt určený pro migraci zejména velkých živočichů,“ odepsal JL Studecký, „dokončen bude vegetačními úpravami v příštím roce.“
Na Vysočině mají být přes D1 zbudovány dva ekodukty - jeden mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a druhý mezi Velkým Beranovem a Měřínem.
Dálnice je bariérou na migračních cestách zvěře, kde by bez oplocení docházelo k častým střetům s dopravními prostředky.
„Při celkovém oplocení dálnice musí mít zvěř možnost zachovat a využívat svoje přirozené a stálé migrační cesty. Proto považuji stavbu ekoduktů za významný krok správným směrem, ve prospěch zvěře a povinnost, kterou lidé pro zvěř musí udělat,“ sdělil nám Josef Prokeš, předseda Okresního mysliveckého spolku Jihlava.
Za důležité a rozhodující dále považuje, aby ekodukty měly přírodní vzhled, splývaly s okolím a byly napojeny na přilehlé porosty. „Jen tak mohou plnit své poslání a zvěř se bude cítit bezpečněji,“ dodal Prokeš. Jak ale upozornil, ekodukty jsou i předmětem kritiky a odporu jejich realizace.
V případě ekoduktů nebyl OMS Jihlava ze strany ŘSD kontaktován. Jejich umístění je řešeno ŘSD v rámci celé D1.