MOTORKÁŘ František Pátek, přezdívaný „Andrýzák“, pózuje s Veronikou „Kalkulačkou“ Bartuškovou na Motosrazu v Třešti. Foto: archiv Moto klubu Hodice
Zkušený motorkář 42letý František Pátek je členem Moto klubu Hodice a na motorce jezdí téměř 25 let. Zajímaly nás hlavně jeho zkušenosti, o kterých se dočtete v následujícím rozhovoru.
Léto bývá ve znamení rychlých silničních motorek. Často také bohužel slyšíme ve zprávách o tragických událostech, které dvoukolé přátele potkávají. Co jako motorkář očekáváte od ostatních účastníků silničního provozu?
Motorkáři jsou často házeni do jednoho pytle, jako dobrovolní dárci orgánů. Ale to určitě neplatí. Takových, kteří při jízdě nepoužívají rozum, je pár. Ti nám ale kazí pověst.
Já k ostatním účastníkům provozu chovám respekt, a ten také očekávám od ostatních. A je jedno, jestli jde o kamioňáka, řidiče dodávky, či svátečního řidiče.
Je to podle vás vůbec reálné?
Určitě ano. Jenom mi přijde, že se někdy za volantem nebo řídítky necháme snadno vytočit.
Realita ale bude jiná. Jak se jiní účastníci k motorkářům na silnicích skutečně chovají?
Většinou mám dobré zkušenosti. Ale najdou se i řidiči, kteří když vidí, že je za nimi motorkář, schválně najíždí do středu silnice, aby bylo složitější předjetí. Taková gesta jsou, dle mého názoru, zbytečná.
Také bych rád apeloval na řidiče, aby více používali zpětná zrcátka. Dost často se stává, že předjíždím kolonu třeba tří aut, a do cesty mi jedno vjede. To jsou nebezpečné situace!
Existuje nějaké pravidlo, kterým by se měl účastník silničního provozu řídit, když ve zpětném zrcátku či před sebou spatří motorkáře?
Myslím si, že když ve zpětném zrcátku auta uvidím motorkáře, tak bych ho neměl nijak vybržďovat či zdržovat. Stejně proti němu, jako řidič auta, nemám šanci. A jak jsem řekl v předchozí odpovědi: Řidiči, používejte zpětná zrcátka!
Kdybychom situaci obrátili a podívali se na zub samotným motorkářům: zřejmě ne všichni skutečně dodržují pravidla silničního provozu. Jak by se oni měli na silnici chovat?
Přiznávám, že se silným strojem je těžké na rovných úsecích držet devadesátku, ale minimálně v obcích a v nepřehledných úsecích by měl motorkář dodržovat stanovené rychlosti a být maximálně soustředěný na jízdu. To si myslím, že se daří, a že v tomto ohledu by motorkáři mohli řidičům aut jít mnohdy příkladem.
Na své poslední motorce máte prozatím najetých 20 tisíc kilometrů. Předpokládám, že jste se na silnici setkal s řadou motorkářů. Jací jsou podle vás ti nejhorší motorkáři?
Nejhorší jsou kluci, kteří dostanou první motorku, a hned chtějí trhat rekordy. Absolutně nerespektují nikoho na silnici, předjíždí v nepřehledných úsecích a v nebezpečných situacích.
Co mám jako účastník silničního provozu udělat v případě, že potkám motorkáře „hazardéra“?
Nechat ho jet a nezdržovat ho. V takovém případě se budu raději držet daleko za hazardérem.
Na motorce jezdíte už od 18 let. Zažil jste nějakou zkušenost, na kterou nezapomenete?
Za tu dobu jezdím naštěstí bez větších kolizí. Ale příběhů, kdy motorkář nepřežil nehodu v mém okolí, pár je. Zajímavé je, že ve většině případů v tom byl motorkář nevinně. Motorkáři často umírají proto, že jsou na svém stroji jako na praku, takže když přijde pád, bývá to zázrak, když z něj vyjdou bez větších šrámů.