Fiat 850, malý osobní dvoudveřový automobil značky Fiat, s motorem umístěným za zadní nápravou.
Byl nástupcem Fiatu 600, a již svou vizáží se od něj výrazně lišil. Místo „kulatého hřbetu“ měl záď kousek protaženou. Pod kapotou se skrýval motor s 843 cm3, k němuž byl nelehký a omezený přístup. Prostor pro cestující však osmsetpadesátka měla nepoměrně větší než její předchůdce.
Výroba Fiatu 850 probíhala v letech 1964–1971. Verze Fiat 850 Super měla zvýšený výkon motoru z 25 kW na 27 kW. Rychlost vozu dosahovala 125 km/hod., pozdější verze rychlost vytáhly až na 135 km/h.
Majitelé těchto malých fiatů se při setkávání na silnici zdravili bliknutím světel.
Tradovalo se, že je to z důvodu jisté politické soudržnosti řidičů „osmsetpadesátek“. Po okupaci v roce 1968 totiž řada lidí emigrovala na Západ, a svým příbuzným z kapitalistické ciziny poslali valuty na nákup auta v Tuzexu. Tam byl tím nejlacinějším vozem právě Fiat 850. Zdravením tak měli dávat vědět, že i oni jsou příbuzní emigranta a jsou proti režimu.
V době nedostatku aut, a zvláště cizích značek, je však možné, že se motoristé zdravili z prosté radosti, že mají stejný vůz.
Fiat 850 byl v roce 1971 nahrazen velmi oblíbeným Fiatem 127, který se o rok později stal v Evropě Autem roku a zařadil se mezi deset nejvíce vyráběných osobních automobilů na světě.
Okénko do historie
V seriálu Jihlavských listů, vždy v příloze Auto-moto, si připomeneme pokaždé jeden z vozů totalitní doby. Budeme rádi, když nám potom ke každému danému vozu pošlete své zážitky, vzpomínky či historky, které jste s vozidlem zažili.
Měli jste takový vůz? Jak se v něm jezdilo? Napište nám na klukan@jihlavske-listy.cz.