Reklama
Dnes je úterý 26.11.2024     svátek má Artur

Houkajícím sanitkám uhýbejte až za zatáčkou, upozorňuje záchranář

VEDOUCÍ dopravy krajských záchranářů Martin Václavek (vlevo) u „svých“ vozů s náměstkem hejtmana Vladimírem Novotným. Foto: archiv KÚ
VEDOUCÍ dopravy krajských záchranářů Martin Václavek (vlevo) u „svých“ vozů s náměstkem hejtmana Vladimírem Novotným. Foto: archiv KÚ

29.11.2013 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Klára Novická

 

 Řidiči sanitek se při výjezdech dostávají do nebezpečných situací. Své o tom ví Martin Václavek - vedoucí odboru dopravy vysočinských záchranářů.

 

 S jakými nešvary motoristů se na silnicích setkáváte při výjezdech?

 Někteří řidiči občas zbytečně zazmatkují a tzv. „zaseknou“ vozidlo okamžitě, když uslyší zvuk sirény, najdou se ovšem i řidiči - převážně mladší, kteří se rozhodnou s posádkou „závodit“.

 

 Poměrně často se setkáváme s tím, že řidiči nechtějí tolerovat stojící sanitku - při ošetřování pacienta, a to především na sídlištích, a snaží se vozidlo za každou cenu objet. Častého nešvaru se velmi často dopouštějí chodci, kteří se i přes to, že sanitní vozidlo slyší i vidí, snaží na poslední chvíli před ním vozovku přeběhnout, aby jim „neutekla“ „jejich“ zelená.

 

 Umíme podle vás správně reagovat na „houkající“ vozidlo?

 Někteří řidiči umí správně vyhodnotit situaci a snaží se průjezd vozidla zdravotnické záchranné služby (ZZS) v maximální míře umožnit. Stále se však setkáváme např. na dálnicích s tím, že někteří řidiči dosud neví, že pro průjezd zásahových vozidel musí při stání v kolonách uvolnit pruh mezi levým a pravým proudem vozidel.

 

 Řidiči si musí také uvědomit, že houkající vozidlo kterékoliv složky IZS nemusí být jediné a že například za větším hasičským vozem může jet v těsné blízkosti menší sanitka.

 

 Velmi nebezpečné situace vznikají, když ve městech, přeplněných chodci, jedou dvě houkající vozidla proti sobě, chodec vidí a vnímá pouze jedno a okamžitě po jeho projetí se rozhodne přejít vozovku.

 

 Máte v této souvislosti nějakou „kuriózní“ nebo naopak opravdu nemilou zkušenost?

 Vždy jde o to, aby posádka dojela na místo zásahu včas a bez zbytečného prodlení, řidič aby nezpůsobil nehodu a nebylo ohroženo zdraví některého z členů posádky a nebyla zničena drahá technika, a při tom mnoho kuriózních případů nevzniká.

 

 Je lepší uhnout a hned začít zastavovat, nebo v určitých situacích naopak zrychlit jízdu v nepřehledným úseku, a pak až na přehledným zastavit? Existuje pro to nějaké doporučení?

 Nejdůležitější je správně vyhodnotit situaci, zhodnotit, jakou rychlostí jede moje vozidlo, vozidlo záchranné služby a vozidla ostatních účastníků silničního provozu a podle toho se zachovat. Opravdu je velmi nebezpečné, když vozidlo dojížděné vozidlem záchranky zastaví před nebo v nepřehledné zatáčce, nebo těsně před horizontem.

 

 V těchto případech je vhodnější, když dojížděný vůz rychlostí pro něj bezpečnou dokončí projetí zatáčkou nebo překročení horizontu a zastaví na přehledném úseku.

 

 Každá situace je však vždy v tom kterém okamžiku specifická a nedá se vyřešit jednorázovým doporučením. Vždy však záleží na zkušenostech toho konkrétního řidiče.

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net