VEDOUCÍ dopravy krajských záchranářů Martin Václavek (vlevo) u „svých“ vozů s náměstkem hejtmana Vladimírem Novotným. Foto: archiv KÚ
Řidiči sanitek se při výjezdech dostávají do nebezpečných situací. Své o tom ví Martin Václavek - vedoucí odboru dopravy vysočinských záchranářů.
S jakými nešvary motoristů se na silnicích setkáváte při výjezdech?
Někteří řidiči občas zbytečně zazmatkují a tzv. „zaseknou“ vozidlo okamžitě, když uslyší zvuk sirény, najdou se ovšem i řidiči - převážně mladší, kteří se rozhodnou s posádkou „závodit“.
Poměrně často se setkáváme s tím, že řidiči nechtějí tolerovat stojící sanitku - při ošetřování pacienta, a to především na sídlištích, a snaží se vozidlo za každou cenu objet. Častého nešvaru se velmi často dopouštějí chodci, kteří se i přes to, že sanitní vozidlo slyší i vidí, snaží na poslední chvíli před ním vozovku přeběhnout, aby jim „neutekla“ „jejich“ zelená.
Umíme podle vás správně reagovat na „houkající“ vozidlo?
Někteří řidiči umí správně vyhodnotit situaci a snaží se průjezd vozidla zdravotnické záchranné služby (ZZS) v maximální míře umožnit. Stále se však setkáváme např. na dálnicích s tím, že někteří řidiči dosud neví, že pro průjezd zásahových vozidel musí při stání v kolonách uvolnit pruh mezi levým a pravým proudem vozidel.
Řidiči si musí také uvědomit, že houkající vozidlo kterékoliv složky IZS nemusí být jediné a že například za větším hasičským vozem může jet v těsné blízkosti menší sanitka.
Velmi nebezpečné situace vznikají, když ve městech, přeplněných chodci, jedou dvě houkající vozidla proti sobě, chodec vidí a vnímá pouze jedno a okamžitě po jeho projetí se rozhodne přejít vozovku.
Máte v této souvislosti nějakou „kuriózní“ nebo naopak opravdu nemilou zkušenost?
Vždy jde o to, aby posádka dojela na místo zásahu včas a bez zbytečného prodlení, řidič aby nezpůsobil nehodu a nebylo ohroženo zdraví některého z členů posádky a nebyla zničena drahá technika, a při tom mnoho kuriózních případů nevzniká.
Je lepší uhnout a hned začít zastavovat, nebo v určitých situacích naopak zrychlit jízdu v nepřehledným úseku, a pak až na přehledným zastavit? Existuje pro to nějaké doporučení?
Nejdůležitější je správně vyhodnotit situaci, zhodnotit, jakou rychlostí jede moje vozidlo, vozidlo záchranné služby a vozidla ostatních účastníků silničního provozu a podle toho se zachovat. Opravdu je velmi nebezpečné, když vozidlo dojížděné vozidlem záchranky zastaví před nebo v nepřehledné zatáčce, nebo těsně před horizontem.
V těchto případech je vhodnější, když dojížděný vůz rychlostí pro něj bezpečnou dokončí projetí zatáčkou nebo překročení horizontu a zastaví na přehledném úseku.
Každá situace je však vždy v tom kterém okamžiku specifická a nedá se vyřešit jednorázovým doporučením. Vždy však záleží na zkušenostech toho konkrétního řidiče.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!