Ilustrační foto
Pod koly aut na českých silnicích ročně zahynou stovky tisíc kusů zvěře. Právě podzim patří k těm obdobím, kdy se na silnicích zvyšuje riziko střetů se zvěří. Jízda lesem nebo kolem polí se tak lehce může proměnit v jedno veliké drama.
Ve chvíli, kdy srna nebo divoké prase vyskočí z příkopu, řidič většinou nemá dost času ani možností srážce zabránit. „Řidiči by měli dbát zvýšené opatrnosti v místech, kde lze předpokládat vběhnutí zvěře do vozovky,“ upozorňuje vedoucí jihlavského dopravního inspektorátu Radek Hamža.
„Jedná se zejména o lesní úseky. Opatrní by měli být řidiči také v situaci, kdy uvidí i ve větší vzdálenosti před vozidlem srnu přebíhající komunikaci.“
Dodává, že vždy je důležité okamžitě zpomalit rychlost jízdy, neboť lze očekávat, že do jízdní dráhy vozidla může vběhnout ještě další srna.
Od začátku letošního roku vyjížděly dopravní hlídky na Jihlavsku k více než osmi desítkám takových nehod. Střet s lesní zvěří patří v této době mezi poměrně časté dopravní nehody. Vysoká zvěř právě nyní prožívá období páření a je pro motoristy nejnebezpečnější.
„U menších zvířat totiž nehrozí přímý kontakt s posádkou, ale většinou dochází „pouze“ k poškození spodní části vozidla. U vyšší zvěře je největší problém v tom, že vyletí na kapotu a následně může přes čelní sklo vniknout i do kabiny,“ varuje Libor Beran z pojišťovny Allianz.
Pojišťovna registruje několik případů, kdy srnci, jeleni, ale i jiná vyšší zvířata tímto způsobem pasažéry na předních sedadlech vážně zranila, či v lepším případě jim způsobila velké trauma.
„Právě to se stalo našemu klientovi, kterému přímo před auto vyskočil z mlází srnec. Po srážce prorazil čelní sklo, a jím propadl dovnitř vozidla. Navíc tak nešťastně, že zůstal řidiči ležet na klíně,“ popisuje příběh svého klienta likvidátor Michal Molt z Allianz.
Srnec byl zraněný, házel sebou a kopal kolem sebe na všechny strany, takže svými kopýtky nejen ničil interiér, ale také zraňoval připoutaného a vyděšeného řidiče. Ten mu byl nucen ve chvíli nejvyššího zoufalství, kdy se nemohl vymanit ze spárů pološíleného zvířete, se sebezapřením zlomit vaz. Vysoká zvěř ale není jedinou, která řidiče ohrožuje, nebezpeční jsou také divočáci.
Pravděpodobnost srážky se zvířetem, ať už divokým nebo domácím, malým či velkým, rozhodně nelze podceňovat. Proto doporučení dopravních odborníků, jak se cítit na silnicích mezi lesy a poli bezpečněji, je předvídat, předvídat a zase předvídat.
Řidiči by měli jet jen takovou rychlostí, aby dokázali zastavit na vzdálenost, na kterou mají rozhled. Jinými slovy, řidič musí být schopen zastavit i před překážkou ukrytou za zatáčkou, a je jedno, jestli je to zvíře, člověk, nebo jiné auto.
Pokud dojde ke srážce se zvěří, je povinností řidiče kontaktovat policii. Musí ohlásit místo střetu, případné zranění osob, a také sdělit, jestli sražená zvěř netvoří překážku v silničním provozu. U dopravních nehod tohoto typu je vždy potřeba vyrozumět příslušné myslivecké sdružení, které zajistí odvoz mrtvé zvěře.