Mluví vaše dítě správně? Odborníci se shodují, že dětí s poruchami řečí přibývá. Více s logopedkou jihlavské nemocnice, Kateřinou Trčkovou.
V čem je příčina toho, že přibývá počet dětí s různými typy vad řeči?
V nedostatečné komunikaci v rodině. Není to v tom, že by snad chyběla potřeba mluvit. Rodina se však často sejde pouze na krátkou část dne, kdy by mohli rodiče s dětmi komunikovat. Doba je zkrátka uspěchaná, rodiče tráví hodně času v zaměstnání, děti zase v kolektivních zařízeních.
Komunikace je často omezena na internet a mobil, velmi často se komunikuje zkratkovitě. V mé praxi není nijak výjimečné, že rodiče s dětmi vlastně mnohdy ani nemají kdy cvičit, nemají je kdy opravovat, protože se s dětmi vidí třeba až navečer.
Jaké poruchy řeči jsou nejčastější?
Nejčastějšími jsou tzv. dyslálie, což česky znamená patlavost, čili vada výslovnosti jednotlivých hlásek. V poslední době však přibývá také obtíží v samotné stavbě řeči, kdy mají děti například slabou slovní zásobu, slabou sluchovou paměť, chybují v gramatické stavbě řeči, nedokáží se obratně vyjadřovat, mohou mít díky tomu i opožděný vývoj řeči.
Dá se vadám řeči předcházet?
Vhodnými přístupy můžeme napomoci dítěti v rozvoji řeči, ale také ke zmírnění nebo předcházení případným lehčím vadám řeči. Je důležité trávit s dítětem hodně času, hodně s dítětem komunikovat a komunikaci odměňovat úsměvem a pozorností, udržovat kontakt také očima.
Jak dítěti nejlépe v rozvoji řeči pomůžeme, na co dbát?
Vhodné je povídat si nad knížkami, ale i o zážitcích a pocitech. Také je dobré s dítětem kreslit, zpívat, říkat si říkanky doprovázené pohybem, tancovat. Na dítě je potřeba mluvit správně. Rodič musí být vzorem správné výslovnosti, aby ho dítě mohlo napodobovat. Měl by doprovázet vše, co dělá, slovně, mluvit pomalu a zřetelně vyslovovat.
S otázkou, kdy vůbec začít chodit s dítětem na logopedii, se potýká celá řada rodičů. Kdy je tedy ta správná doba?
U závažnějších vad řeči projevujících se opožděným vývojem řeči, např. na podkladě vad sluchu, vad mluvidel, poruch centrální nervové soustavy, snížených rozumových schopností, je vhodné zařadit dítě do logopedické péče co nejdříve - často bývají tyto děti vedeny na specializovaných pracovištích.
Děti s prostou patlavostí začínají s logopedickou terapií obvykle kolem čtvrtého pátého roku věku, kdy dítě již umí i chce cíleně spolupracovat, což je nezbytnou podmínkou pro úspěšné odstranění poruchy.
Zvláštní skupinu tvoří děti se zadrháváním v řeči (koktavostí), kdy doporučuji zahájit konzultace v logopedické ambulanci prakticky do jednoho měsíce od zachycení prvních příznaků.
Nezanedbatelnou roli v započetí logopedické terapie však hraje také kapacita logopedického pracoviště, kdy např. v našem regionu v současné době poptávka výrazně převyšuje kapacitní možnosti.
Čeho bychom si měli u řeči svých potomků všímat a v jakém případě bychom měli zbystřit?
Měli bychom si všímat, jestli děti spojují slova do vět ve správném pořadí, jestli správně ohýbají slovíčka, jestli nevynechávají zvratná zájmena, jestli jsou schopny si zapamatovat a přednést básničku, vyprávět příběh, jestli je jim rozumět, zda jim rozumí pouze rodina a ostatní ne. Také je vhodné všímat si, zda nedýchají pusinkou a v noci nechrápou, což by mohl být jeden z příznaků zvětšené nosní mandle. Tato situace může rovněž komplikovat úspěšný vývoj výslovnosti.
Stále častý je ještě obrázek, kdy maminky, tetičky nebo třeba babičky na malé děti šišlají. Jaký na to máte názor?
Jak už jsem říkala, pro zdárný vývoj řeči dítěte je potřeba poskytovat především vzor správné výslovnosti, takže šišlání dětem v tomto smyslu jednoznačně škodí. Děti totiž rády napodobují jakékoli zvláštnosti ve svém okolí, samy však ještě nedokáží posoudit, co je vlastně správné a co ne.
Čím mohou rodiče vývoj řeči dítěte nevědomky sami brzdit?
Brzdou zdárného vývoje řeči je jednoznačně nedostatek komunikace. Mohou to však také být přehnané nároky na dítě v době, kdy k tomu ještě není připravené, následně se zatvrdí, případně odmítá mluvit. Je vhodné dodržovat vývojovou posloupnost a postupovat od jednoduššího ke složitějšímu tak, aby dítě mělo možnost zakusit úspěch. Dětem rozhodně neprospívá, pokud je rodiče nechají sedět u počítače nebo u televize, neboť vzájemná komunikace je nenahraditelná.
Co by mělo dítě v řeči zvládnout před nástupem do školy?
Předškolní dítě by mělo zvládnout říct, jak se jmenuje, kolik má let, kde bydlí, nezaměňuje pojmy včera a zítra, dokáže zopakovat dvojverší, je schopné převyprávět pohádku, říct básničku, zazpívat písničku, umí vyjádřit jednu věc více slovy, dokáže popsat obrázek.
Velmi důležitá je správná výslovnost, protože vada řeči může později ve školním věku negativně ovlivňovat úroveň diktátů, opisů i čtení. Dítě totiž píše tak, jak vyslovuje, díky čemuž následně vznikají zbytečné chyby. K nejčastějším potížím v předškolním věku patří nesprávná výslovnost, ale také slabé vyjadřovací schopnosti. Co se týká hlásek, bývají nejčastější chyby u L, R, Ř, SZC, ŠŽČ.