Koupí ojetého auta můžete ušetřit více než 40 % nákladů. Při výběru vozu by však měli kupující být extrémně opatrní. Nenechte se zlákat na naleštěný vrak, říká mimo jiné Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).
Jakými základními radami bychom se měli řídit při koupi ojetého vozu?
Kontrolovat, kontrolovat a kontrolovat. Určitě ověřit vůz dle VIN kódu, přizvat klidně i odborníka, který vůz za nějaký poplatek zkontroluje i po technické stránce.
Pořád to vyjde levněji než případné reklamace. Naše sdružení vydalo již několikrát příručku, ve které podrobně popisujeme, na co si dát při koupi ojetiny pozor.
Máme jí i na našem webu www.sdruzeni-sova.cz. Tam také oklamaní zákazníci autobazarů mohou využít náš formulář pro stížnosti.
Můžete vyjmenovat nejčastější chyby při nákupu ojetin?
Kupující se často nechá zlákat na naleštěný vrak, a to doslova. Nejběžnější u nás je falšování najetých kilometrů, roku výroby a servisní knížky. Kupující tyto údaje vůbec nekontroluje, případně věří prodejci a servisní knížce, která může být klidně i padělkem.
Po koupi se pak diví, že vůz začne kolabovat, a po návštěvě servisu mu zůstanou jenom oči pro pláč. V poslední době začala mít řada menších autobazarů ekonomické problémy. Ty často řeší tak, že si vezmou vozy do komise, prodají je pod cenou do jiného bazaru nebo jiným zákazníků.
Nějakou dobu tak můžou dokonce i fungovat bez toho, aby vzbudili podezření z nekalých machinací. Po nějaké době se však původní majitelé začnou shánět po vyplacení peněz a nakonec tento systém spadne. Bazar pak ze dne na den zmizí a s ním i peníze a vozy původních majitelů.
Kolik procent prodávaných ojetých aut v Česku má podle vás stočený tachometr?
Přepokládáme, že to může být i kolem 50 % vozidel v České republice. Často se jedná o vozy dovezené ze zahraničí. Dovozce vůz ještě před registrací upraví, aby měl vyšší zisk z prodeje.
Dovoz ojetin se totiž přestává pro dovozce vyplácet, proto zřejmě vznikla potřeba vozidla vylepšovat. Pravdou je, že koupí ojetého auta můžete oproti novému ušetřit více než 40 % nákladů, často získáte vůz s lepší výbavou a tím i vyšší užitnou hodnotou.
S nákupem ojetiny je však spojena i řada rizik, na která byste měli myslet. Na místě je tak extrémní opatrnost, abyste nakonec nezůstali bez vozu a bez peněz.
Více v zítřejší velké příloze pro řidiče.