Nechcete přijet do práce zpocení? Pořiďte si elektrokolo
Ten obrázek je čím dál častější: klasický cyklista se dře do kopečka a najednou ho předjíždí usmívající se senior, který se do pedálu opírá jen lehce. Má totiž pomocníka v podobě elektrokola.
Z Jihlaváků už mají elektrokolo například architekt Březinek Zdeněk Gryc nebo umělecký kovář Libor Habermann. Jsme zrovna v prodejně elektrokol, když přichází pan Jaroslav Procházka, který má tento vynález už šest let a pravidelně si to štráduje po cyklostezce do Pístova. Teď se trochu zlobí na porybného, který ho s elektrokolem nechce pustit k rybníku – prý má strach, že baterie vyteče do vody a otráví ryby.
„Já mu říkám, že je to suchá elektrobaterie, že nemůže vy-téct!“ baví se s prodavačkou.
V prodejně mají na výběr výrobky od jednoduchého „Čí-ňana“ za 12 tisíc až po krosové kolo za 40 tisíc.
Nejtěžší věc na kole je baterie, upevněná buď na spojovacím rámu nebo pod sedlem. Dá se koupit i kolo a pak baterie k němu (samostatně ale stojí 15 tisíc).
Ta podle frekvence šlapání, tlaku na pedály anebo točením rukojeti na řídítkách (jako u motorky) pomáhá jezdci tím, že pohání střed předního nebo zadního – to je údajně bezpečnější při případném zaseknutí - kola.
Samozřejmě pohon motoru o výkonu kolem 250 W není samospasitelný, „Hosák“ bez vlastního zašlapání asi nevyjede nikdo.
Dříve se prodávala čínská kola bez omezovače rychlosti, teď už se všechny elektromotory prodávané v EU musí odpojovat při 25 km/h. „Dojezd záleží na terénu a váze jezdce, pohybuje se od 50 do 100 km,“ říká prodavačka Iva Baráková.
Baterie se nabije asi za 5 hodin, na noční proud vyjde nabití na 2 Kč. Poprvé by se baterie měla „naformátovat“ – tedy nabít a vybít zcela, po dalších jízdách se ale už úplné vyčerpání baterie nedoporučuje.
Stav vybití i nabití baterie má signalizaci. Olověné baterie vy-drží asi 500 nabití, lithiové až 1000.
„K nejčastějším zákazníkům patří hlavně starší lidé se vztahem k cyklistice. Je to také velká šance pro zdravotně postižené – ti si mohou vybrat dokonce tříkolku. Někdo používá elektrokolo jako rekreaci, jiný s ním jezdí na vsích pro obědy, další jezdí do práce,“ říká Iva Baráková, podle které je kopcovitý terén Vysočiny pro elektrokola ideální.
Obchod nabízí i půjčovnu – a to za 199 Kč na den. Kromě elektrokol se tu prodávají i elektroskútry, malá autíčka pro děti (buď řídí samo dítě anebo rodič - na dálkové ovládání).
„Skútr má kromě ekologie výhodu i v tom, že ho v zimě nemusíte zahřívat,“ dodává Iva Baráková.
Elektrostroje mají i různé doplňky – kromě běžných nosičů či odpružených vidlic na některém výrobku najdeme i to, co je na normálním kole nemyslitelné: počítačem nastavitelný stupeň asistence nebo USB konektor, kam si můžete napojit třeba přehrávač na hudbu.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!