Reklama
Dnes je středa 27.11.2024     svátek má Xenie

Klimatizace: nepodceňujte její údržbu


 

 Jezdíte klimatizovaným autem denně do práce? Vozíte své děti do školy, za sportem, do zájmových kroužků a v letních horkých dnech vyrážíte na dovolenou? Bývají děti často nemocné? Míváte i vy zdravotní potíže?

 

 Přemýšleli jste někdy o tom proč? Třeba se vám už někdy zdálo, že v autě cítíte zatuchlinu, která ne a ne vyvanout, přestože jste vyzkoušeli všechno možné, abyste se nepříjemného ovzduší v autě zbavili? Nejčastější příčinou je zanedbaná údržba klimatizační jednotky.

 

 Přednosti klimatizace v autě není třeba zdůrazňovat. Ovšem pouze pravidelná údržba zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost.

 

 Klimatizace vašeho vozidla je složité zařízení vyžadující pravidelnou údržbu k zajištění správné funkce. Výrobci klimatizací proto doporučují kontrolu a servis alespoň 2x ročně! Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Právě ta zůstává na takzvaném výparníku, který se nachází většinou pod palubní deskou auta, a v něm se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. A právě tam se bezvadně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám.

 

 Pokud se klimatizační systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny nečistoty spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby celý systém správně fungoval.

 

 Servis klimatizace je ale důležitý i z jiného důvodu. Pokud během zimního období minimálně jednou za měsíc klimatizaci nezapneme, mohou vyschnout těsnící ucpávky kompresoru, médium ze systému unikne a kompresor se při zapnutí zadře.

 

 Toto poškození je téměř neopravitelné a ceny nových kompresorů se pohybují v řádech desítek tisíc korun. K podobnému poškození může dojít, nebyla-li klimatizace dlouhou dobu čištěna. Těmto typům závad lze předejít pravidelnou, nepříliš složitou údržbou.

 

 Mnozí motoristé zapomínají nebo ani neví, že vnitřní ventilace vozu má také svůj filtr – říká se mu kabinový nebo také pilový. Většinou je dobře schovaný, a tak si jej řidiči ani nevšimnou při vlastní kontrole vozu. Stává se dost často, že tento filtr řidič nemá vyměněný i několik let a při jeho demontáži se z něj sype hlína a lupení.   

 

 I okruh chladícího média má svůj tzv. filtr. Je to odlučovač vlhkosti. I ten se musí pravidelně měnit. Bohužel to už u nás nedělá téměř nikdo, dokud se sám neucpe a auto neskončí v servisu.

 

 Klimatizace by se měla spouštět aspoň jednou měsíčně na několik minut, a to bez ohledu na počasí nebo roční období. V chladícím médiu je totiž i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v kondici těsnění.

 

 Servismani mají v rukávu ještě další trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší. Experti doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezóny a na podzim po ní.

 

 Další rada pro motoristy spočívá v tom, že ani většina autoservisů nezná problematiku údržby a opravy klimatizací. Pouze ji doplňují. Proto, pokud chcete mít klimatizaci dobře odzkoušenou a vyčištěnou, navštivte speciální klimatizační servis.

 

 A ještě jeden příklad. Při garančních prohlídkách většina servisů klimatizaci neregeneruje a nečistí, pokud si o to zákazník sám neřekne. Takže se může lehce stát, že poměrně s novým autem budete muset navštívit servis na klimatizace, protože vaše auto přestane chladit. To už je ale většinou pozdě a oprava může být dost nákladná.

Diskuze k článku

Nový komentář

Komentáře


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net