Šetření a obava z černých jízd zaměstnanců vedla řadu firem k instalaci sledovacího zařízení do služebních aut.
Dobře míněná minišpionáž vlastních zaměstnanců – tak by se ve zkratce dalo nazvat instalování zařízení, které ve služebních autech monitoruje jeho pohyb, a tím eliminuje falešné služební jízdy.
Vše funguje na principu technologie GPS, která pasivně přijímá družicový signál, a GSM, která slouží k volání a zasílání zpráv. Centrála tak má detailní přehled o tom, co vůz dělá a kde se nachází. Zařízení už pomohlo odhalit například ulévání ostravských městských strážníků. Vedení městské policie tak zjistilo, že někteří policisté místo hlídkování v ulicích odjeli na odlehlé místo za město a tam mj. spali.
K instalaci sledovacího zařízení se uchylují i soukromé firmy. „Pomocí něho jsme schopni přesně určit polohu vozidla a tuto informaci přenést v reálném čase přímo k uživateli, tedy do ústředí firmy, která eviduje pohyb svých vozidel,“ vysvětluje Tomáš Hoplíček ze společnosti HI Software Development, podle kterého zmíněnou službu používají v ČR už tisíce firem. Zařízení prý pomáhá uspořit firmám až desetitisíce korun ročně.
Webový dispečink ovšem není jen „tajným agentem“, ale také schopným úředníkem, který přenáší informace o firemním vozidle a automaticky vytváří elektronickou knihu jízd. Odpadá tak ručně vypisovaná kniha jízd, protože ujeté kilometry i další údaje jsou automaticky zaznamenávány a zasílány ke kontrole vedení firmy.
Často využívanou službou se stala statistika soukromých jízd, která je zpracovaná do tabulky a vedení firmy ji dostane e-mailem. „Majitel má tak okamžitý přehled o počtu ujetých kilometrů v nepracovní dny, což jsou víkendy a svátky,“ popisuje Tomáš Hoplíček.
Zařízení umožní monitorovat stav tachometru a množství pohonných hmot v nádrži a také pomáhá firmě optimalizovat služební cesty. Systém evidence firemních vozidel používají nejen velké firmy, ale i malé, které mají méně než deset automobilů.
-hm,tz-