Se stopem člověk zažije spoustu dobrodružství. Ale kromě jiných věcí je také důležité, kde stopující stojí. Nabízí dost takových míst i Jihlava?
Výraznou nevýhodou vysočinské metropole jsou dva nájezdy na dálnici D1 a také rozšiřující se obchvat města. Ani čerpací stanice se nemohou pochlubit ideálním umístěním na výjezdech z města.
Sever
Zájemci o cestu do Prahy většinou stojí na obchvatu za nájezdem u Vodního ráje, tam ale většina řidičů ze směru Znojmo i z Jiráskovy ulice už má velkou rychlost, navíc se auta dělí do směrů Praha, Havlíčkův Brod i Brno. Místo je hůře dostupné MHD a také není ideální postávat u pomníčku motoristy, který se v těchto místech nachází.
Stopovat už na sjezdu z Jiráskovy ulice je kvůli úzké silnici riskantní. Podobně jako u dálnice u Pávova – stopovat za značkou dálnice může znamenat pokutu i 1000 korun.
Východ
Dobré podmínky pro stopaře jsou na výjezdu na Helenín, navíc i většina Jihlavanů touto cestou pak najíždí na dálnici na Brno. Za křižovatkou u Teska auta jedou pomalu a za krajnicí je dost místa pro zastavení, navíc je tam i záliv pro zastávku MHD, kam se při dešti stopař může schovat.
Pokud potřebuje dotyčný jet po dálnici, ale řidič směřuje do Měřína po „staré“ Brněnské, lze následně celkem bez problémů stopovat na rozlehlém parkovišti před prodejnou ve Velkém Beranově. Stop přímo u dálnice už je z výše uvedených důvodů rizikem, navíc tam auta jedou rychleji než při nájezdu na Prahu u Pávova.
Jih
Zájemci o cestu do Třebíče mají situaci složitější. Brtnická ulice až k sídlu dopravního podniku nenabízí výraznější prostor, kde by navíc stopař byl viditelný. Jednou z možností je až menší prostranství před hospodou Na Pančavě, kde se už ale auta rozjíždějí z kopce, aby získala rychlost před dlouhým stoupáním na Příseku.
Kdo jede na Znojmo, má ideální podmínky u čerpací stanice ÖMV na Znojemské ulici. Horší už je to s obchvatem, vyložený hazard by byl stopovat při nájezdu na obchvat U Ráje. Ani jinde na obchvatu směrem na Rančířov není efektivní a bezpečné postávat.
Západ
Relativně hodně stopařů je k vidění na výjezdu na Pelhřimov, například mladí lidé z brněnských škol zde pokračují do jižních Čech. Bohužel tato lokalita patří k nejnebezpečnějším, ať už jde o místo hned za odbočkou na Rantířovskou ulici, nebo o kus níže při sjezdu z obchvatu na Pelhřimov. V obou případech jde o úzkou frekventovanou vozovku, kdy se řidič při vjíždění dívá doleva a lehko přehlédne stopaře vpravo. A když už mu zastaví, musí ho ostatní objíždět přes plnou čáru. A u čerpací stanice Ono se postávat nedá.
Další závažné komplikace mohou nastat za další tři kilometry v případě, že auto jede na Pelhřimov a stopař jede na Telč, či opačně. Ať už samotné zastavení pokračujícího auta nebo postávání stopaře za frekventovanou křižovatkou, kde většina aut projíždí rychlostí 80 km/h, může způsobit vážnou nehodu.
Jan Mazanec
Jihlava
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!