Aniž si to možná připouštíme, v životě bychom se rozhodně neobešli bez nábytku. Využíváme jej při práci, zábavě i při spánku. Zařízení, kterým si vybavíme naši domácnost, by mělo stylově odpovídat naší osobnosti - a hlavně, mělo by pro nás vyzařovat teplo domova.
Není tedy divu, že někdo opatruje nábytek po prababičce, jiný vítá vzdušnost a funkčnost moderních materiálů.Dnešní trendy bydlení přibližujeme s Annou Jirkovou a její dcerou Martinou Benešovou, které provozují žďárské prodejny nábytku a bytových doplňků.
Jaký styl nábytku diktuje současná móda? Přírodní, plastové či ušlechtilé materiály?
(Anna) Dnešní trendy a styly jsou rozmanité, ale vždy platí, že kvalitní nábytek se stává i nadčasovým. Tím se i řídí většina českých výrobců a jejich nábytek se snoubí se současným evropským trendem.
Jaké barvy a úpravy teď letí?
(Martina) Co se týče barevnosti nábytku, hlavně v Evropě již delší dobu převládá klasická hnědá, odlehčená prvky skla a kovu. Současným trendem jsou hranaté tvary. Sedacím soupravám móda velí jednobarevné provedení v odstínech bílé a krémové, nejlépe z omyvatelné látky nebo kůže, a polštáře se vzorem. Z doplňkových barev je to fialová a lila.
Čím bychom se měli řídit při výběru stylu nábytku a barevnosti bytových doplňků?
(Anna) Měly by to být především naše osobní pocity. Záleží i na velikosti a světelných podmínkách místností. Při naší poradenské činnosti jsme schopné vytvořit designérský návrh včetně 3D projektu, a vždy vycházíme nejen z trendů, ale především z individuálních potřeb zákazníka.
Takže když má např. mladá rodina určitou představu o zařízení, vy jí vytvoříte 3D návrh a oni pak dle svých finančních možností byt postupně doplňují?
(Martina) Ano, při realizaci těchto návrhů lze zařizovat prostor i postupně, důležité je vědět rozměrové a ba-revné možnosti. Návrhy v 3D projektu, které jsou fotorealistické, zpracujeme v přesné barevnosti a stylu na přání zákazníka, včetně detailů vzorů. Lidé si tak lépe mohou budovaný prostor představit.
Co je pro vás při realizaci projektu nejdůležitější?
(Anna) Při návrhu vycházíme z rozhovoru se zákazníkem, kdy je pro nás důležité znát fungování rodiny. Kdy se např. schází doma a jak tráví volný čas. My pak můžeme reagovat stylem a uspořádáním místností tak, aby každý člen rodiny našel nejen své klidné místo, ale i prostor pro společné chvíle.
Zaznamenáváte, že mají lidé z Vysočiny odlišnější požadavky na zařízení interiérů jak jinde?
(Martina) Ano, lidé z Vysočiny jsou konzervativnější při výběru barev a stylů. Určitě zde hraje roli i mé-ně sluníčka, takže stále převládají požadavky na světlejší odstíny nábytku. Zvláště mladší generace volí veselé odstíny oranžové a žluté barvy, starší lidé chtějí pohodlnou klasiku béžových tónů, doplněnou jasnější výmalbou na stěnách.
Při současném trendu návratu života rodiny do obývacích kuchyní asi lidem více záleží na dokonalém vybavení tohoto prostoru s jídelním stolem?
(Anna) Určitě, protože kuchyň či jídelna je mnohdy jediné místo, kde se rodina pravidelně schází a které ji stmeluje. Stává se tak daleko důležitějším prostorem než obývák. Většina dětí má dnes ve svém pokoji počítač či televizor a po jídle odchází do svého království.
Jídelna by tedy měla být co nejvíce prostorná, s velkým stolem, kvalitním sedacím nábytkem, pohodlná, barevně klidná a většinou i stylově a barevně propojená s obývacím pokojem.
Vstupní branou do bytu je předsíň. Jejím častým problémem však bývá stísněnost a chybějící denní světlo...
(Martina) Chodba je v Česku fenomén. Do tohoto, většinou stísněného, prostoru je třeba uložit spoustu věcí. Nabízíme (a nejen pro předsíně) výrobu nábytku na míru, tak aby chodba působila vzdušně, a přitom zde bylo po ruce, co je třeba.
Dobré je si pohrát s barvami, které mohou prostor prozářit. Opticky jej zvětší i zrcadla odrážející světlo a bodové nasvětlení chodby. Hodně dokáže i vhodná podlahová krytina, např. dlaždice položené na koso.
Odevšad k nám doléhá reklama na zdravé spaní, zdravotní matrace a rošty.
Stejné aspekty „zdravotního nábytku" se dnes sledují také u pohovek či křesel...
(Anna) Pro nás je v našem oboru velmi důležité se neustále rozvíjet, učit se a sledovat nové trendy nejen ve stylech, ale i v materiálech. Všechny nové materiály dnes již splňují přísné požadavky na kvalitu a zdraví lidí. Proto také zapracování prodavačky v našem oboru trvá až rok. Ale právě široké znalosti sortimentu nám umožňují přesně pochopit požadavek zákazníka a nabídnout mu přesně to, co potřebuje.
S jakými nejčastějšími požadavky zákazníků se setkáváte a jak dalece jim v tomto duchu můžete vyhovět?
(Martina) Nejčastějším požadavkem je přání mít sedací soupravu na kvalitní sezení, ale zároveň i velmi kvalitní rozklad pro denní spaní.Lidé zkrátka chtějí, aby použitý typ sedačky a šíře matrací vyhovovaly všestranně. Požadavek na spaní na sedacích soupravách je dle našich zkušeností v Česku nutností pro řadu rodin. V západní Evropě se s tímto požadavkem setkáme minimálně. Proto i většina dovozových souprav, zejména z kůže, rozklad vůbec neřeší.
A co na to naši čeští výrobci?
(Anna) Řada našich českých výrobců, pro které jsme v regionu partnerem, se snaží zákazníkům vyjít vstříc, co do rozměrů, tak i použitých materiálů sedacích souprav. Většinou jsme tedy schopni náročné představy zákazníků splnit.
Na svém webu máte odkaz na Program pro pečovatelství.
Mohou se na vás obrátit i rodiny, které potřebují vybavit pokoj pro hůře pohyblivého člověka?
(Martina) Většina kvalitních výrobců již dnes zohledňuje fakt, že zákazník bude s jejich nábytkem stárnout. Takže např. u dřevěných postelí lze automaticky zvednout výšku roštu. Kvalitu matrace je možné vybrat dle zdravotního stavu zákazníka. To i s ohledem na váhové zatížení matrace. Moderní rošty vyhovují potřebám polohování lůžka. Běžné jsou dnes snímatelné a pratelné potahy matrace.
Každý požadavek, ať už na jistý komfort, či nutnost ze zdravotního hlediska, lze řešit v rámci standardních možností nebo zakázkové práce. V tomto okamžiku se projeví kvalita prodavačky a její znalosti ohledně materiálů a výroby. Pak může zákazníkovi co nejlépe poradit. Neslibujeme nikdy zázraky, ale pouze to, co je v našich silách splnit.
Jsou dnes lidé ochotni více zaplatit za kvalitu, nebo spíše hledají levnější varianty nábytku a bytového zařízení?
(Anna) Bohužel je stále plno zákazníků, kteří hledají především nízkou cenu, bez ohledu na kvalitu či místo původu nábytku. Druhá skupina zákazníků upřednostní leckdy luxus v ceně a místě nákupu.