Ilustrační foto: Pixabay
Radíme a pomáháme tisícům lidí, bránit se ale musí především sami, říká Markéta Zemanová, radní Energetického regulačního úřadu zaměřující se na ochranu spotřebitelů.
Dodavatel mi nezaslal přeplatek z vyúčtování, jak se můžu bránit?
Nejprve si na vyúčtování překontrolujte, jestli jsou správně vaše údaje. Pokud jste například změnili banku nebo korespondenční adresu a nenahlásili to dodavateli, nemohl vám přeplatek poslat, respektive se mu platba vrátila.
Je také možné, že v souladu se smluvním ujednáním přeplatek nevrací, ale sníží o něj zálohy na nadcházející zúčtovací období (také tuto informaci případně najdete ve vyúčtování).
Jestliže vaše údaje jsou správně a přeplatek se nepřevádí do dalšího období, využijte opět svého práva na reklamaci.
Pokud dodavatel na reklamaci nebude reagovat a peníze vám nepošle, můžete se obrátit na ERÚ s návrhem na rozhodnutí sporu. Není ale vyloučené, že společnost mezitím ukončí svoji činnost insolvencí či likvidací – v tomto případě je třeba přeplatek uplatňovat v rámci těchto procesů, obvykle přihláškou do příslušného řízení.
Chci změnit dodavatele, ten ale vyžaduje akceptaci ukončení smlouvy s původním dodavatelem. Co si počít?
Z právního hlediska je odstoupení od smlouvy (nebo její výpověď) jednostranným jednáním. Když tedy smlouvu řádně ukončíte, nepotřebujete žádné potvrzení k tomu, aby ukončení platilo. „Starý“ dodavatel není povinen vám jakékoliv takové potvrzení vystavit (ačkoliv seriózní společnost by s tím neměla mít problém) a ten „nový“ nemá zákonnou povinnost ho od vás vyžadovat. Když tedy budete trvat na zahájení dodávek, přestože akceptaci nemůžete nijak doložit, měl by vám dodavatel vyhovět a dodávku dle smlouvy zahájit. Dlužno ovšem podotknout, že dodavatelé akceptaci většinou vyžadují proto, že zákazníky chtějí ochránit před případnými smluvními pokutami (nezřídka mají spotřebitelé smlouvu za ukončenou, i když tomu tak ve skutečnosti není).