JIŘÍ NOVÁČEK z motoškoly Bezpečně na motorce patřil mezi tým lidí, kteří pro motorkáře připravili disciplíny v nedávno proběhlé soutěži Řidič Vysočiny. Na trati nejen popisovali závodníkům úkoly, ale nešetřili ani radami, které se mohou hodit. Foto: Petr Klukan
Na výkonu motorky nezáleží, říká Jiří Nováček, hlavní instruktor vysočinské pobočky motoškoly Bezpečně na motorce.
Jakých největších chyb se motorkáři dopouštějí?
Věcí, co motorkáři neumí a neovládají, je spousta, např. strnulost na motorce, chybí uvolněnost, špatné pohledy, motorku nemají v rukách, chyby v základním ovládání. Je toho opravdu hodně.
Měl byste pro ně nějakou obecnou radu?
Je důležité umět motorku od základu poznat, jak funguje, jak se ovládá a používat všechny ovládací prvky, což dnes spousty motorkářů vůbec nedělá a neumí.
A až poté, když se pozná tak jak má, může ji člověk využít celou a dokáže si silné motorky zkrotit stejně tak, jako ty slabší. Základem je, aby motorkář vládl motorce a ne motorka jemu. Musí jí mít prostě pod kontrolou.
Nelze říci, že když si lidé koupí motorku se silným výkonem, „musí“ automaticky porušovat předpisy, aby ji naplno využili, protože nebudou jezdit devadesátkou?
Není to o porušování předpisů. Vysoce výkonné motorky na běžném provozu úplně naplno nevyužijete, ale s tím musí lidé počítat, když si motorku kupují. Když té motorce vládnete, měl byste umět výkon ovládat.
Kde tedy lze motorku využít naplno?
Když se někdo chce posouvat dále, tak dnes je nabízeno běžné okruhové ježdění s různými agenturami, které jsou pro kohokoliv.
Mnozí automobilisté nevidí motorkáře na silnici rádi. Co byste jako motorkář automobilistům vzkázal?
Je to těžké. Musí se zamyslet, že člověk na motorce není schopen toho, co člověk v autě. Nemá ani kolem sebe věci, co ho chrání.
Chápu, že na nás občas nadávají, že jim vadíme a že je nenadchne jízda na motorce, ale pořád si musí uvědomit, že motorkář je nejzranitelnější osoba v běžném provozu, když se nebudeme bavit o cyklistech.
Co říkáte na jejich občasné agresivní chování?
Agresivní jednání za volantem může situaci jenom zhoršit. A může to skončit jen špatně. Řidiči aut se musí smířit s tím, že když začne sezóna, motorkáři vyjedou a v tom provozu jsou a budou.
Mají motorkáři dostatek prostoru na silnici?
Ten prostor na silnici by nám měla auta udělat. Nemyslím tím, aby nám někde uhýbali, ale musí nás brát, že tam prostě jsme. Ano, všichni nejsou svatí na motorkách, ale totéž se dá říci i o řidičích automobilů.
Musíme být tím pádem ohleduplní jeden k druhému a respektovat se, protože furt jsme v jednom provozu a v jedné „džungli“.
Takže bychom neměli škatulkovat motoristy na motorkáře a automobilisty?
Neměli. Motorkář má také auto a jezdí v něm, také může mít rodinu a může být i řidič z povolání. Jsme jenom lidi, takže je špatně se škatulkovat. Je potřeba si uvědomit, že nárazové výbuchy řidiče v autě, když nás motorkář předjede ve vyšší rychlosti, než má mít, mohou končit špatně. Žádný řidič není od toho, aby vychovával.
Nemá právo hodnotit přestupky anebo měřit rychlost, nemůže poukazovat, že někdo někomu nedal přednost. Není správné dávat motorkářovi v autě najevo, že někde něco udělal špatně, najíždět do něj autem apod. Chyby se dějí v autech i na motorkách.
Nehod je každý rok spousta, jak jim předejít?
Nehody na motorkách jsou, budou a dokonce i přibývají. Proto se snažíme v naší motoškole dělat maximum, aby se tomu zabránilo co nejvíce.
I když je pravda, že motorek přibývá a provoz víc a víc houstne.
Motorkářská sezona nyní začíná…
Začátky sezóny jsou nejhorší, protože lidé nejsou na sebe zvyklí.
Motorkáři nejsou rozhýbaní, proto také děláme rozhýbávací akce, které jsou zdarma pro celou veřejnost. I v plné sezóně se provoz nemění, akorát se nám zlepší podmínky: teplejší silnice, méně nečistot, ale ta džungle je stále v provozu.
Co byste závěrem vzkázal motorkářům?
Respekt je na prvním místě. A kdo chce předejít tomu, aby se mu něco stalo, měl by umět motorku ovládat.
Protože to není jenom o tom motorku nastartovat, přidat plyn a odjet, ale je potřeba ji mít pod kontrolou a zvládat ji.