JIHLAVA - Největší zaměstnavatel v kraji, strojírenská firma Bosch Diesel Jihlava, se letos poprvé dostane v hospodaření do "červených" čísel.
Přesto se jihlavskému závodu podařilo ustát vlivy ekonomické krize. Uvedl to v rozhovoru pro JL obchodní ředitel firmy Franc Gruber.
"Musím bohužel říci, že k tomu, že se celý koncern Bosch letos ocitne v červených číslech, jsme jako závod v Jihlavě také přispěli. Poklesl náš obrat, takže naše tržby by mohly být v porovnání s rokem 2008 zhruba o třicet procent nižší. A toto číslo by pak znamenalo, že bychom měli ztrátu v dvouciferných číslech v milionech eur."
Bosch Diesel letos snižoval počet zaměstnanců, zredukoval i strojní vybavení. Jaký vývoj očekáváte dál?
"Snažíme se poučit se z krize. Je pravda, že jsme letos provedli redukci počtu pracovníků a upravili jsme také naše fixní náklady. Lze tedy říci, že z tohoto hlediska jsme dobře připraveni na rok 2010."
Můžete být konkrétní? Kolik nyní zaměstnáváte lidí a očekáváte v dalších měsících další propouštění?
"V Jihlavě v současné době pracuje zhruba 4500 zaměstnanců, což by mohl být optimální stav pro příští roky pokud nepřijde další hlubší vlna krize. Aktuálně žádné další propouštění neplánujeme. Naopak, uvažujeme o tom, že bychom na určitou dobu menší počet pracovníků ještě přijali."
Letos v létě jste snižování počtu zaměstnanců řešili nadstandardním odstupným. Kdo odešel z firmy dobrovolně, dostal osminásobek platu. Byl tento krok správný? "S odstupem času musím říci, že ano. Byl správný a zejména ve vztahu k pracovníkům také férový. Ale podnikali jsme i jiné kroky, abychom dokázali čelit krizi."
O jaké kroky se jednalo?
"Letos v únoru jsme znovu přepracovávali hospodářský plán na letošní rok. Museli jsme se jej operativně přizpůsobit. Náš původní plán byl totiž sestavený na prognózy z konce roku 2008. V únoru ale bylo jasné, že dopady krize budou mnohem vážnější. Proto jsme museli reagovat a přizpůsobit plán aktuálnímu vývoji. Krize měla výrazný vliv na náš obrat a naše zakázky."
Začátkem roku jste také změnili model směn a skončili jste snepřetržitým provozem...
"Ano, v Jihlavě už nemáme kontinuální provoz a ani neplánujeme se k němu vracet. Přechod z dvanáctihodinových směn k osmihodinovým znamenal velkou změnu pro naše zaměstnance. Jezdí teď do práce pětkrát v týdnu a ne čtyřikrát jako v minulosti. Pro některé jednotlivce mohly nastat komplikace při jejich dojíždění do práce. Ukončení nepřetržitého provozu ovlivnil také výši platu. Z pohledu ekonomiky a stability firmy se ale tato změna osvědčila. Udělali jsme pokroky v produktivitě práce a snížil se počet pracovních úrazů."
Lidé pracovali také ve zkrácených směnách a měli nižší mzdu...
"Ve výrobě jsme se většinou opět navrátili k pětidennímu provozu. S odbory i se zaměstnanci jsme se dohodli, že odstávky budou jen v případě, pokud nás postihnou odvolávky zakázek ze strany našich zákazníků. Musím ale ocenit, že zaměstnanci firmy prokázali vysokou flexibilitu. Pochopili, že se firmě v období krizi nevede dobře a souhlasili s navrženou redukcí pracovní doby. Lidé se podpisem dodatku k pracovní smlouvě vzdali části své mzdy, což není úplně tak samozřejmé."
Občas zazní hlasy, že se firma z Jihlavy stejně časem přestěhuje dál, na východ...
"Jihlava je jedním z nejdůležitějších a nejmodernějších závodů na výrobu čerpadel pro dieselové motory na světě. A to tak zůstane i do budoucna. Nikam se stěhovat nebudeme, ale naopak budeme závod dále rozvíjet.."
Jak se díváte na další vývoj ekonomické krize, kdy by se podle vašeho názoru situace měla zlepšit?
"Já si osobně myslím, že tím nejhorším obdobím jsme už prošli. Vidíme, že u nás hrubý domácí produkt vzrůstá. Pokud se budou světové trhy, zejména asijské trhy vyvíjet tak, jak vidíme a tam nastává oživením, tak i my z toho budeme mít užitek. Krize ještě není za námi, ale ten nejhorší bod už máme za sebou. Náš výhled je tedy lehce optimistický."
Jaký vývoj lze očekávat ve vaší firmě pro příští rok?
"Na první kvartál příštího roku hledíme s mírným optimismem. A o tom, co bude následovat dál, víme málo. Přesně tolik, co vědí ostatní, kteří se pohybují na trhu, proto je velmi důležité, bychom byli velmi flexibilní a dokázali reagovat na poměrně rychlé změny. Potřebovali bychom úpravu zákoníku práce. V českém zákoníku práce postrádáme z pohledu zaměstnavatelů určitou flexibilitu. Chybí úprava časových kont, chybí finanční podpora zaměstnání na zkrácenou pracovní dobu ze strany státu. Ale neztrácíme naději, že zvláště užitková vozidla půjdou na odbyt o něco lépe než letos."
Ve druhé polovině října začala kolektivní vyjednávání vedení firmy s odbory. Na jaké podmínky odborářů jste ochotni přistoupit?
"Ano, začali jsme s kolektivním jednáním. Našim odborům jsme prezentovali velmi podrobně naši hospodářskou situaci, stejně tak situaci z roku 2008 a porovnávali jsme s rokem 2009. Myslím, že odbory velmi dobře chápou, jak si firma v současné době stojí. A v tomto rámci se rozhovory pohybují. Více k tomu v tuto chvílí neřeknu. Snad pouze dodám, že hospodářská krize ještě neskončila a tento fakt bude mít vliv na aktuální vyjednávání."
Dana Čírtková
Diskuze k článku