JIHLAVA - Odboráři v jihlavské strojírenské společnosti Bosch Diesel předložili vedení firmy své požadavky.
U největšího zaměstnavatele v kraji začalo minulý týden vyjednávání o podobě kolektivní smlouvy pro příští rok. Jednání budou pokračovat zítra. Šéfa největší odborové organizace ve firmě Bosch Diesel Jiřího Valenty jsme se zeptali s čím jste před vedení firmy předstoupili?
"Vedení firmy od nás dostalo v dostatečném předstihu okruhy bodů, o kterých chceme v kolektivním vyjednávání na rok 2010 jednat. Zmíním tři nejdůležitější a podle mého názoru stěžejní body. Požadujeme příspěvek na dopravu a týden dovolené navíc. Tedy dovolenou v délce třiceti dnů, tak, jak je tomu standardně u našich kolegů v Německu. Třetím bodem je požadavek na navýšení mezd."
Jak vysoké zvýšení mezd požadujete?
"Poprvé nepožadujeme zvýšení ve formě procent do tarifu, ale paušální částku, a to ještě rozdělenou na dvě období v průběhu roku 2010. Jsme si vědomi, že naše firma zápolila a na některých úsecích ještě zápolí s hospodářskou krizí.
Musíme si uvědomit, že je rozdíl ve valorizaci určitým procentem ve čtvrté mzdové třídě a například ve dvanácté mzdové třídě. Proto chceme všem vyjednat stejnou paušální částku."
Lze říci, o jakou konkrétní částku by se mělo jednat?
"K této otázce by se zatím nechtěl konkrétněji vyjadřovat."
Prozraďte, v jaké atmosféře probíhalo úvodní jednání?
"V podstatě mohu říci, že se jednalo o zahřívací kolo, kdy se vyjasňovaly představy o formě a průběhu kolektivního vyjednávání. A to jak ze strany pana France Grubera, který zastupoval vedení, tak ze strany odborů."
Jaká vládne v současné době mezi lidmi ve firmě atmosféra?
"Atmosféra na některých úsecích je velmi napjatá, protože lidé na těch úsecích jsou unavení. Zaměstnavatel totiž na některých úsecích zavedl dosti nepohodlný směnný systém, a to i přes nesouhlas odborů. Zaměstnanci tak mají méně plnohodnotně volných víkendů. Musí mnohdy řešit individuální dopravu a tím jim vznikají navíc náklady právě na dopravu."
Jste ochotni z některého z požadavků, o kterých jste se zmínil, při vyjednávání nějak výrazně ustoupit?
"V současné době je předběžné uvažovat v těchto dimenzích, protože opravdu jsme teprve na začátku. A navíc ještě nemáme relevantní informace, jak na tom ve skutečnosti firma je. Chybějí nám ta správná čísla..."
Pociťujete, že vaše letošní vyjednávání komplikuje současná ekonomická krize?
"Určitě ano. Ekonomická krize nejvíce postihla odvětví automobilového průmyslu a ještě hůře jsou na tom ti, co se zabývají výrobou komponentů do naftových motorů. A to jsme také my. V úterý (dnes poznámka redakce) odjíždím na jednání výkonného vedení evropské podnikové rady skupiny Bosch ve Stuttgartu, jehož jsem členem. Určitě tam bude prostor bavit se na téma kolektivního vyjednávání pro rok 2010. Rozhodně se ale budeme chtít přiblížit jak metodikou, tak cíli našim kolegům v Německu. Jestliže výroba v našem závodě je srovnatelná s kolegy v Německu a v některých případech i lepší, chceme, aby i zde u nás jsme měli pro práci vytvořeny odpovídající podmínky."
Plní vedení firmy všechna dosud platná ustanovení kolektivní smlouvy?
"No comment bez komentáře."
Před časem jste prezentovali, že se bude ve firmě Bosch Diesel uplatňovat vzdělávací program dotovaný ze zdrojů Evropské unie. Rozběhly se tyto programy?
"Vzdělávací program dotovaný z evropských prostředků se i v jihlavském závodě rozběhl, běží a podle mých dosavadních informací se jej zúčastnilo řádově asi 600 zaměstnanců našeho závodu."
Dana ČÍRTKOVÁ
Diskuze k článku
Zvláštní požadavky
Ten pán asi neví co mluví. Jaké další výhody v době krize? Na pracáku je několik tisíc nezaměstnaných, z nichž někteří mají určitě lepší kvalifikaci pro strojírenství než někteří součastný pracovnící ( švadleny, prodavači atd.). Taky nechápu proč chce podporovat dojíždějící, kteří berou práci místním. Je to jejich problém, že dojíždí. Když nechcou dojíždět tak,se mají přestěhovat.
Jihlavan | 2009-11-04 07:05:23 |
ReagovatDojíždět
oni chcou (chtějí), ale o sobotách a nedělích je to s hromadnou dopravou složitější. A požadavky na vyšší mzdy a delší dovolenou tak, jak to mají u sousedů, schvaluji.
Arthu09 | 2009-11-04 14:22:42 |
Reagovat???
Žiješ v Česku, nevím co byste pořád chtěli, pokud chceš srovnávat s Německem tak se tam vystěhuj, jinak se zeptej třebas dělňase z Motorpalu za kolik dělá.....už si zvykejte na to, že líp už nebude, kór v době krize, kdy by vám vy lehkoživky z Bosche neškodila trochu loajalita s firmou a méně brečení.Furt jste na tom relativně moc dobře, zkuste si sundat ty růžový brejle z frňáku a uvidíte, že jsou na tom lidi mnohem, mnohem hůř... nevím jestli jste k politování nebo k smíchu,
re
No já myslím,že kdyby nebylo dojíždějících,tak v Boschi zůstane jen pár lidí v kanceláři.Jinak většinu dělnických míst tvoří lidé,kteří dojíždí i třeba 50 kilometrů a příspěvky na dopravu má dnes plno firem,tak proč ne Bosch.
Si fakt dělaj srandu?
Protože je krize!