
GENERÁLNÍ ředitel Busem Vladimír Homola (vlevo) a ředitel osobní dopravy Tomáš Procházka. Foto: Petr Klukan
Už dva dny převáží autobusové cestující na Jihlavsku v rámci Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) nový autodopravce. Jedná se o firmu Busem (ČSAD Autobusy České Budějovice a.s.), která vloni vyhrála tendr na Jihlavsku. Dopravu na 10 vysoutěžených let přebrala v neděli od jihlavského autodopravce Icom transport.
Již v lednu tohoto roku Busem představil ve svém novém zázemí v Dopravním podniku Jihlava autobusy Iveco.
Kolik vozů na Jihlavsku nasadí? „Celkově pětapadesát, všechny vlastně budou od Iveca a budou ve třech délkách: 10 a půl, 12 m a 14 a půl metru,“ sdělil tehdy JL Tomáš Procházka, ředitel osobní dopravy Busem.
Na ukázku přivezli do dopravního podniku ten dvanáctimetrový. Jak Procházka dodal, takových bude na Jihlavsku zastoupeno nejvíce.
Pro cestující se kromě jiných autobusů a jízdních řádů, které připravil kraj, nic nezmění. Zastávky včetně těch na autobusovém nádraží zůstávají stejné.
Lednového představení autobusu budoucím řidičům a jejich rodinám byl přítomen také generální ředitel Busem Vladimír Homola.
Pro JL uvedl, že s novými jízdními řády by mělo dojít k posílení dopravy. Řidičům také chtěli umožnit, aby začínali a končili v místě bydliště, aby nemuseli v rámci změny celého dopravního systému někam přejíždět. „Přece jen ty lidi začínají ve čtyři ráno a končí třeba v pět v šest večer, takže přichází s tím i nějaké změny.“
Dále doplnil, že při rozjezdu nového dopravního systému je v něm víc spojů, takže bude i větší dopravní nabídka.
„Lidé si na to musí zvyknout, šoféři si na to musí zvyknout, cestující… Udělali jsme všechno pro to, aby byli spokojení,“ dodal.
Na dotaz, zda budou v zimě autobusy dostatečně vytápěné, reagoval s úsměvem: „Vy jste tady (na Vysočině) trošičku ´odolnější kusové´, protože tady máte větší zimu, takže my topíme a v létě vám budeme ve voze chladit.“
Lidé navyklí na autobusy značky Mercedes prý změnu nepocítí. „Rozdíl je, ale ne ve značce. Jsme trochu naučený, že když je někde hvězda, tak je to automaticky lepší. Nemusí to tak být. My jsme brali vozy s maximální výbavou od komfortu pro šoféra, což je silný motor, automatická převodovka, kvalitní sedačka… pro cestující silná klimatizace, dvojitá okna, wifi, USB… vše, co člověku zvyšuje komfort cestování. Kolegové z krajského úřadu říkali, že jsme jediný dopravce, který na vozech nešetřil.“
Dumpingové ceny? Nedávají smysl
Loňské vyhodnocení soutěže na dopravce nebylo jednoduché. Kraj v létě 2024 už znal vítěze – společnost ČSAD České Budějovice, ale toho rozporoval Icom transport.
Zástupci Icomu mimo jiné na tiskové konferenci uvedli, že se domnívají, že ceny ČSAD České Budějovice (Busem) jsou dumpingové a že mu mohou odcházet šoféři.
Busem se proti tvrzení Icomu transport ostře ohradil prostřednictvím otevřeného dopisu.
V něm generální ředitel Homola označil jako naprosto nestandardní a nepřípustné, aby se účastník veřejné zakázky během zadávacího řízení obracel na hejtmana, radu a zastupitele kraje a vyslovoval pochybnosti o schopnosti vybraného dopravce. Homola měl za to, že tím došlo k porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
Kraj na základě námitek Icomu transport zrušil rozhodnutí o výběru dopravce, aby vypořádal všechny námitky. To učinil a posléze nového dopravce potvrdil – firmu Busem.
Jak na to generální ředitel Vladimír Homola pohlíží s odstupem času?
„Je jasné, že každý máme strategii v soutěži (výběrovém řízení) trošičku jinou. Jsem sportovec, v mládí jsem dělal na nějaké úrovni sport, takže umím prohrát a umím přiznat, že ten druhý udělal něco lepšího a nepotřebuju k tomu lhaní a nějaké nesmysly,“ reagoval Homola.
Jak uvedl, jejich firma odebírá velký počet vozů a ceny si zafixovali již v roce 2022. Dumpingové ceny dle něho nedávají smysl.
„Proč? Jako že 10 let budeme někde na něco doplácet a trápit se? Naše akcie (společnosti Busem) koupil zahraniční investor, a to znamená, že my tomu akcionáři musíme vykazovat zisk, který je nějakým způsobem sledovaný. To vy jako novináři nebo kdokoliv může kontrolovat. Už nejsou devadesátky (devadesátá léta),“ řekl a v té souvislosti zmínil Evropskou unii.
„Když někdo začne vyprávět o Unii, jak bychom (z ní) měli vystupovat a něco takového, tak když si obyčejný člověk uvědomí, že když se dostane do nějakého sporu, tak před rokem 2004 to bylo o tom, jestli má dobré, nebo špatné známé, nebo jestli má, nebo nemá peníze. Dnes je to o spravedlnosti. Unie dnes i obyčejným lidem a firmám jako jsme my, bez toho, že bysme znali někoho, kdo nám dá amnestii, tak víme, že vyhrává spravedlnost, a to se mi líbí. Nechci žít v zemi, kde je normální loupit a někomu to prochází. Chci žít v zemi, kde se neloupí, kde se nelže a kde spravedlnost vyhrává.“
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.