Reklama
Dnes je sobota 05.10.2024     svátek má Eliška

Na konci cesty čeká slunná Kalifornie!

HERCI František Maňák, Kamila Zetelová, Petr Šindler a Tomáš Slabiňák v inscenaci Hrozny hněvu.  Foto: Igor Stančík
HERCI František Maňák, Kamila Zetelová, Petr Šindler a Tomáš Slabiňák v inscenaci Hrozny hněvu. Foto: Igor Stančík

3.10.2024 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Na úvod sezóny sáhla jihlavská první scéna po slavném románu Johna Steinbecka (v originále The Grapes of Wrath, vydán 1939), za nějž jeho autor v roce 1940 získal Pulitzerovu cenu.


Publikum tak divadelníci přenášejí do prostředí vyschlé americké Oklahomy v období hospodářské krize. Frustrovaní obyvatelé opouštějí své farmy a odcházejí za snem o alespoň trochu důstojném živobytí. 


Odcházejí s nadějí, která má být posléze zcela pošlapána tvrdou realitou. Vydávají se na dva tisíce mil dlouhou pouť do Kalifornie, aby se tady v očích místních proměnili v obtížné špinavé „Okláče“, škodnou, která naletěla na sladké sliby o dobře placené práci při sklizni hroznů. Ve finále pak uváznou v ještě bezvýchodnější situaci, než v jaké se nacházeli ve své domovině.  


Autor dramatizace a režisér kusu Ondřej Štefaňák, osobnost pražského divadla X10, ovšem uchopil téma jako příležitost nahlédnout na frustraci běžného člověka a jeho touhu po naději mnohem obecněji a nadčasověji. A tenhle záměr se mu daří. 


Není ostatně vůbec obtížné najít v historii desítky příkladů takové „cesty za štěstím“.  A není ani potřeba hned chodit na daleký Clondike za zlatou horečkou. Stačí si vzpomenout třeba na naše krajany, kteří zase ne tak dávno brali své jediné boty přes rameno a odcházeli za prací do Vídně, anebo vyměnili všechen svůj majetek za lístek na loď za oceán, když doma už neviděli cestu, jak vydělat na chleba.  


„Země hezká, ale už rozkradená,“ zjišťují často i v naší současnosti ti, kteří s nadějí v očích zvolí nějakou novou nabízenou cestu. A nemusí to vůbec být cesta ve svém prvotním významu. V tom přeneseném to může být třeba jen vyslyšení lákání našich současných vyvolavačů. 


Příklad? Někdo třeba naslouchal půlku života naléhavým a přesvědčivým pokynům politiků a šetřil ve všelijakých pilířích na důchod. Anebo na sobě léta škudlil, aby podle další jejich výzvy mohl zakoupit nemovitost coby investici na stáří.  


Pokud mu posléze peníze spolykala inflace a nemovitost třeba pohltí daně, může vyslyšet aktuální výzvu politika k nové zaručené cestě za štěstím: Vezmi, co ti zbylo, a pusť se do investování. Sám, nebo i se státem. Že je to pro tebe nebezpečná cesta do neznáma? Smůla. Ale neboj se, jdi do toho, čeká tě slunná „Kalifornie“!  

 

Téma ryze aktuální
Inscenace Hrozny hněvu je tedy mimořádně silná a aktuální ve svém základním tématu. Ale stejně tak i v připomínce genocidy a krve indiánů nebo černých otroků, na které stojí současná západní demokracie. 


Touha po naději, bezpečí a obyčejném štěstí, o které se tu hraje, není žádnou archaickou vzpomínkou na těžké časy. Je zcela současná. A jihlavské divadlo se navíc už poněkolikáté trefuje silným tématem přesně do doby, kdy reálné události okolo jako by chtěly doložit, že historie se opakuje a silné letité texty zůstávají aktuální. 


Při záběrech ohromných povodňových vod ženoucích se v polovině září zbořeništi tam, kde ještě den před tím stály kvetoucí vesnice a části měst, se otevírá obraz zcela současné apokalypsy. Mnozí z ní možná budou muset hledat cestu právě odchodem z míst v záplavových oblastech, jež byly jejich domovem.  


A při pohledu na měnící se svět by také bylo naivní se domnívat, že téma nomádů hledajících nový prostor k žití nebude do budoucna stále aktuálnější. 
Stejně naivní by bylo věřit, že se nebudou objevovat stále nové predátorské „company“, podobné té ze Steinbecka, pro které jsou jedinec či rodina jen nicotnými jednotkami pod hranicí rozlišitelnosti. 

 

Trochu mimo terč
O dramaturgické aktuálnosti prvního titulu nové sezóny HDJ tedy není pochyb. Pohled na celkové vyznění inscenace je ale ambivalentnější. 
Pokud bylo cílem vykreslit postupný nárůst frustrace člověka vystaveného obrovskému tlaku společnosti, pak je nutno říci, že se na jevišti v až takové míře nekoná.  


Zcela zřejmé je vykreslení ústřední rodiny Joadových jako lidí nesložitých, ale zastávajících rovné postoje, až naivně věřících ve spravedlnost světa a paradoxně právě proto silně zranitelných. 


„Vesanské“ chování a oblečení, slangová mluva, nahrbené rozšafné postoje. To vše je sdělná a pochopitelná divadelní řeč. Jenže tím to tak trochu končí. Ne vždy prosakuje zpod vnější slupky skutečně uvěřitelná, nikoli jen povrchními znaky vykreslená postava. 


Tu a tam se dokonce sklouzne do lehkého přehrávání – zbytečně moc gest a grimas, aby divák pochopil: tohle je frustrace, teď naštvání, bezradnost… Jako by se s postupnou obměnou souboru z jeviště HDJ maličko vykrádala schopnost vtělit se hlouběji do typu, která tu bývala dobrým zvykem. 
Bohužel k tomu paradoxně v některých jednotlivých momentech přispívá i nápad, který je jinak na celém jevištním uchopení tím nejzajímavějším. Živé přenosy a velkoplošné projekce detailních hereckých akcí, které se přímo v daném momentu odehrávají za scénou, anebo i přímo na ní, jsou originálním zapojením moderní techniky.


Přiznejme si, že tu nejmladší diváckou generaci už asi ani tyhle technologie neoslní, ale jde o zajímavé hledání, jak atraktivně a současně uchopit divadlo.  Někdy ale právě detail odhalí i „tlačení na pilu“. 


Divák pak může nabýt dojmu, že je lehce podceněn. K tomu pocitu přispívá i snaha o jeho vtažení do děje občasnými „interaktivními“ vstupy a výzvami. Tu aby zpíval s sebou, tu aby se jednotlivě či hromadně a nahlas vyjádřil k tomu, či onomu. Jenže pokud není plně vtažen do hry už samotným děním na scéně, pak tyhle momenty působí trochu nuceně, jak se alespoň dělo při premiéře kusu. 


Podobně tím pádem bohužel vyznívá i přestávkový program, kdy se na jevišti odehrává svého druhu klauniáda, kulinářský workshop „Vaříme s vandrákem“. Divák chápe i oceňuje tu snahu, ale co do přirozenosti šla i tahle střela tak trochu mimo terč. 


Celkový dojem z inscenace tak zachraňuje zejména její finále. Tady se odehrává sice očekávaná, ale strhujícím a v jevištní i herecké akci originálně pojatá fatální tragédie. 
Nakonec tak přece jen dochází k naplnění silné látky, v níž se hraje o naší stále aktuálnější potřebě lidskosti a obyčejné spravedlnosti.
 

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklama
Reklama
23.09.2024 KulturaPo celé Vysočině představí festival dokumentů série putovních výstav

Jihlavský festival dokumentárních filmů (MFDF), který proběhne od 25. října do 6. listopadu, chce letos ještě více vtahovat do dění publikum z celé Vysočiny. Také proto realizuje během ...

Komentáře (0)
21.09.2024 KulturaPůlstoletí hraní oslaví Lučanka také setkáním se starými bardy

Padesát let uplynulo od založení dechové kapely Lučanka. Výročí oslaví 21. září odpoledne programem v loucké sokolovně. Kapelu Lučanka založil v roce 1974 hudebník a hudební pedagog ...

Komentáře (0)
20.09.2024 KulturaPremiéry Nasrané mámy Terezy Gerstner Otavové jsou vyprodány v Jihlavě i Praze

V sobotu 21. září večer zažije klub v suterénu Horáckého divadla (HDJ) už dnes vyprodanou premiéru novinky, inscenace Nasraná máma. Veřejná generálka jí bude předcházet 20. září. Divadelní ...

Komentáře (1)
20.09.2024 KulturaDuha zítra zreprizuje svoji čapkovskou inscenaci

Polenský soubor Divadlo Duha uvede v sobotu 21. září od 19.30 hodin v sále tamního kina reprízu své inscenace Jak se dělá divadlo. Tu nastudoval na motivy stejnojmenné knihy Karla Čapka. Premiéru ...

Komentáře (0)
19.09.2024 KulturaTři jihlavské kaple dokládají pohnutou historii města ve staletích

Od letošního jara mohou zájemci v rámci tří speciálních komentovaných prohlídek nahlížet do unikátních památkových kaplí Jihlavy. Rozšířila se tak nabídka výprav v doprovodu zasvěceného ...

Komentáře (1)
18.09.2024 KulturaPoprvé byly dětem rozdány ceny Zlatý oříšek Vysočiny

V neděli odpoledne byly poprvé rozdány regionální ceny Zlatý oříšek Kraje Vysočina. Dvanáct finalistů, talentovaných, šikovných a aktivních dětí z různých koutů kraje, se o ně před ...

Komentáře (0)
17.09.2024 KulturaExpozici koželužství a jirchářství uvedlo také činění kůží pazourkem

V sobotu byla v patře bývalé panské sýpky v Brtnici otevřena nová stálá muzejní expozice zaměřená na koželužství a jirchářství. K vidění jsou v ní vedle mnoha dalších autentických ...

Komentáře (0)
15.09.2024 KulturaNočním zdáním se Irena Wagnerová obrací k přírodě, snům a domorodým ornamentům

Po dlouhých letech se jihlavská M&K galerie věnuje velkou autorskou prezentací tvorbě výrazné osobnosti zdejší kulturní sféry, malířky a grafičky Ireny Wagnerové. Její výstava pod ...

Komentáře (0)
14.09.2024 KulturaVe Steinbeckovi hledají divadelníci odrazy frustrace současné společnosti

Co má společného americký jihozápad s českou Vysočinou, bude zkoumat Horácké divadlo (HDJ) v úvodu nadcházející nové sezóny. Od soboty bude uvádět adaptaci textu předního amerického ...

Komentáře (0)
13.09.2024 KulturaTeacrobat: celý příští týden bude v parku patřit akrobacii

Cirkusové šapitó rodinné akrobaticko-kuchařské show Teacrobat v podání Cirko Hopley se od 16. září na týden usídlí v parku VŠ polytechnické za odborem dopravy města. Pětačtyřicetiminutové ...

Komentáře (0)
12.09.2024 KulturaRoštejn dal prostor výtvarníkům

Až do konce září vystavuje pod oblouky podloubí na nádvoří hradu Roštejna své olejomalby Magdalena Křenková Florianová. Fotografie a fotografiky vystavuje ve věži Milan Skořepa. Malířka, ...

Komentáře (0)
11.09.2024 KulturaPro domácí hospic Bárka získali hudebníci s diváky rekordní sumu přes 104 tisíc

Celodenní benefiční festival nejen místních kapel pomáhá od roku 2002 svým finančním výnosem vždy některé z vybraných organizací či spolků ze sociální oblasti v Jihlavě. Až do letoška ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net