JIHLAVA - Konec papírové komunikace se blíží. Od prvního července má dopisování lidí se státními úředníky nahradit takzvaná datová schránka. Ministerstvo vnitra (MV) proto 9. února připravilo v jihlavském DKO odborný seminář určený pro všechny subjekty, kterým zákon používání datových schránek ukládá za povinnost. Náměstka MV Zdeňka Zajíčka jsme se proto v obsáhlém rozhovoru na úvod zeptali na podstatu a důvod jejich zavedení.
Datová schránka bude umožňovat komunikaci s veřejnou správou a nahradí používání běžného papírového kontaktu elektronickým. Povinně budou mít datovou schránku právnické osoby, tedy veškeré subjekty veřejné správy, včetně neziskových organizací, a komerční firmy. V případě zájmu si je mohou zřídit i fyzické osoby, občané.
Češi ale o datových schránkách ve většině případů zatím vůbec nevědí. Budou s nimi vůbec umět zacházet? Pro státní úředníky pořádáte celorepubliková školení. Na fyzické osoby ministerstvo zapomnělo?
Dnes je hodně lidí, kteří mají zřízené internetové bankovnictví nebo jsou schopní ovládat svoji emailovou schránku. Všichni ti, kteří toto zvládají, si nemusejí myslet, že by nezvládli obsluhu datové schránky.
Jak se do ní přihlásí?
Přístup do ní bude velmi podobný jako do internetového bankovnictví nebo mailu. V současné době poskytujeme pomocí těchto školení informace především dovnitř veřejné správy. Pro ni to bude znamenat asi největší zásah. Úředníci musí být připraveni přijímat takové množství elektronické korespondence, jako tomu nastane poté, co se zřídí datové schránky. Jakmile na to budou nachystáni, poté budeme informovat i veřejnost.
Kolik za takovou službu občan zaplatí?
Pro veřejnost bude zdarma. Každý, kdo odešle skrze svou datovou schránku zprávu úřadu, nebude muset mít elektronický podpis. Jakmile se do systému autorizovaně přihlásí, bude moci zprávy odesílat již bez dalšího podpisu či jiných komplikací.
Jak si schránku může občan objednat?
Nejjednodušší způsob, jak to zařídit, bude na poště pomocí CzechPointu. Tam budou schopni žádost zpracovat. U každého zájemce se pochopitelně ověří totožnost, a do tří dnů přijde žadateli domů v obálce jméno a heslo do datové schránky. Pochopitelně příslušně zabezpečeno proti případnému zneužití.
Jaký je rozdíl mezi zprávou odeslanou klasicky mailem a pomocí datové schránky?
Oproti emailu jde o zabezpečený systém. Stát garantuje, že cokoliv uživatel přes datovou schránku na úřad odešle, je doručeno. Platí to i obráceně. U mailu takovou garanci nemáte žádnou. Do datové schránky bude mít uživatel přístup sedm dní v týdnu, 24 hodin denně z jakéhokoliv místa ve světě, kde bude připojený k internetu. Ani to u mailu garantované nemáte. Navíc se nedomůžete ani žádné náhrady škody. U systému datových schránek garantuje stát odpovědnost se všemi důsledky, které to pro něj nebo jeho organizace může mít.
Pokud se lidé rozhodnou s úřady komunikovat pomocí tohoto systému, znamená to, že nebudou muset stát dlouhé fronty na poštách kvůli podání jednotlivých zásilek a zároveň ušetří i nemalé peníze za poštovné, když je služba zdarma?
Ano, přesně tak to je. Vystihl jste to přesně. Služba pro fyzické i právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku bude naprosto zdarma. Stát se rozhodl, že to podpoří. Zaplatí obousměrnou komunikaci. Tento systém ušetří nejen čas, ale i peníze a nervy. Jak už jsem říkal, kdykoliv si uživatel bude moci ze schránky vyzvednout korespondenci, kterou vede se státem. Stejně tak si bude možné aktivovat i avíza o doručených zprávách do schránky na mobilní telefon.
Odpovědní lhůta se nemění?
Standardně se odpovídá do 30 dnů, ve složitějších případech do 60 dnů. To zůstává platné a systém datových schránek to nemění. V některých případech jsou ale i lhůty pětidenní, sedmidenní i patnáctidenní. Časem až se systém komunikace přes schránky osvědčí, bude třeba možnost odpovědní lhůty zkrátit nebo i úplně zrušit.
Letos se to už nestihne, ale počítáte s tím, že počínaje příštím rokem budou mít uživatelé možnost podat pomocí schránek daňové přiznání?
Velmi o to usilujeme. Vždy to ale souvisí s tím, jak jsou připravené do elektronické podoby příslušné formuláře, které člověk musí vyplnit, aby je finančnímu úřadu poslal. Opravdu věřím tomu, že i daňové přiznání bude možné podat takto jednoduchým způsobem.
Komunikace pomocí schránek se rozjede 1. července. Není to přece jen šibeniční datum? Nezbývá už ani pět měsíců.
Čas je to opravdu krátký. Když si uvědomíte, že v republice má už 1,5 milionu lidí internetové bankovnictví, další lidé používají mail. Takže i oni už systém autorizovaného přístupu znají a umí ho používat. Pak ovšem mluvíme o zhruba dvou milionech lidí, kteří jsou systém schránek, během relativně krátké doby, schopni obsluhovat.
Ti ale systém využívat nemusí.
Ano, to je pravda. Na druhé straně je 13 tisíc státních institucí a úřadů, které jsou ze zákona povinny tento systém používat a 500 tisíc právnických osob zapsaných do obchodního rejstříku. To už není malé číslo. Občan této služby jako fyzická osoba může, ale nemusí využít. Pokud ale schránku zřízenou má, musí s ním úředník přes ni jednat. Jinak to udělat nemůže.
Proč povinnost používat schránky nemají i drobní živnostníci?
O této možnosti jsme dlouho debatovali. Nakonec jsme nastolili tu, že si cestu, kterou se vydají, mohou zvolit sami. Právnické osoby jsou podle nás zakládané právě proto, že se jedná ve většině případů o větší společnosti, kde mají možnost to zajistit. Mají zaměstnance, kteří schránky budou umět ovládat. Jednatel takové firmy přece také nevyzvedává poštu osobně, ale má na to určeného pracovníka. Takže i tady ten systém bude podobný.
Samostatnou kapitolou jsou senioři a lidé zhruba nad 50 let, kteří s internetem pracovat neumí vůbec. Těžko si pak představit, že by dokázali obsluhovat datovou schránku. Ti asi zůstanou u papírové podoby svých žádostí?
Pro lidi, kteří nejsou schopni obsluhovat počítač a internet, se počítá s tím, že budou používat stávající systém dorozumívání se s úřadem. Asi je to tak i v pořádku. V tomto směru není nutné vytvářet nějaký tlak na využívání schránek. Znovu opakuji, že je svobodná vůle každého, jestli chce datovou schránku využívat a komunikovat pomocí ní, nebo ne.
Když už se pořádají nákladná školení pro státní úředníky, nemáte v plánu podobný seminář zajistit i pro seniory? Důchodců, kteří navštěvují různé kurzy základní obsluhy PC, v poslední době výrazně přibylo.
Budeme to dělat velmi rádi a v tomto směru hledáme partnery. MV není schopné udělat kampaň ani oslovit desetitisíce, neli statisíce lidí. V tomto směru proto hodně spoléháme na spolupráci s územními samosprávami, školami a dalšími institucemi, které povinně budou používat datové schránky. Ony samy jistě budou mít zájem na tom, aby s nimi lidé nejednali v papírově podobě, ale právě v elektronické.
Takže podle vás města či obce v rámci šetření administrace taková školení pro své občany v dohledné době uspořádají?
Nepochybně. Různá školení a vzdělávací kurzy zaměřené tímto směrem se skutečně rozběhnou. Proto je třeba hledat zdroje a tuto aktivitu podpořit.
Co takhle v největší hale "02 aréna" v Praze upořádat školení náměstka Zajíčka?
(směje se) To je přesně to, co nemá smysl. Přišlo by tam 15 tisíc lidí a nikdo by z toho nic neměl. To je podstatně lepší, aby zájemci přišli do místní školy, na obecní úřad a tam jim někdo ukázal: Hele takhle můžeš s úřadem komunikovat. Není to nic složitého. Lidé tím opravdu ušetří čas, peníze a vlastně i ten papír.
Ekologové a členové vládní Strany zelených z vás musí mít radost, jak šetřením s papírem ulevíte přírodě.
Určitě to povede k šeření papíru. Možná to ale tak ze začátku vypadat nebude, protože mnoho z těch, kteří dostanou zprávu do schránky, si ji nakonec stejně vytiskne na papír a bude s ní pracovat v té papírové podobě. V prvních letech to proto možná nebude až taková úspora papíru. Je ale jen otázkou času, než se lidé naučí a pochopí, že nemusí vše tisknout. Nebude to ovšem ze dne na den.
Představitelé České pošty vám ale za datové schránky asi nepoděkovali? Máte spočítané, o kolik zakázek pošta zavedením nového systému na trh přijde? Dá se předpokládat, že někteří lidé ušetří na poštovném stovky korun měsíčně.
Pro Českou poštu to znamená zásadní změnu pohledu na listovní služby. Zásilek bude opravdu ubývat. Na druhé straně ale pošta bude provozovatelem systému datových schránek a může této šance může využít k tomu, aby se změnila z papírové pošty na elektronickou. Už nyní ale poště klientů dramaticky ubývá. Jen si vezměte, kolik lidí platí za služby složenkou. Raději je zaplatí platebním příkazem z pohodlí domova v rámci internetového bankovnictví.
Odhad propadu tržeb České pošty v souvislosti s datovými schránkami bude podle vás jaký?
Česká pošta se zavedením tohoto systému přijde odhadem ročně o zhruba půl miliardy korun. To není málo peněz a jejich úbytek pro ni znamená dost značný zásah do výsledku hospodaření. Očekáváme, že pošta na to zareaguje a nabídne nové služby pro klienty, které pro ně budou zajímavé. Například zelektronizovat peněžní služby, které poskytuje, aby byly více komfortnější. Zkrátka, aby platba složenkou nestála 30 korun, ale třeba šest, tak jako platba podaná přes internetové bankovnictví.
David KRATOCHVÍL
Diskuze k článku