HERCI Alexandra Palatínusová se Zdeňkem Stejskalem (Heda Tesmanová a Jörgen Tesman) a Šárka Čermáková (Tea Elvstedová) v inscenaci Heda Gablerová na scéně HDJ. Foto: Igor Stančík
Ano, takový je Ibsen, dalo se říci po zhlédnutí druhé premiéry uplynulé 81. sezóny Horáckého divadla. A ano, z dramaturgického hlediska taková náročnější inscenace do sezóny repertoárového divadla patří. Přesto ji divadlo před částí publika složitě obhajuje.
Světová premiéra Ibsenova psychologického dramatu z roku 1890 se odehrála koncem ledna 1891 v mnichovském Residentztheater. Prý celkem bez úspěchu u publika i kritiky.
Během let se ale ve světě zařadila k naprosté divadelní klasice a k nejhranějším autorovým hrám. Českou premiéru v překladu Huga Kosterky měla v roce 1906, v roce Ibsenova úmrtí, ve Švandově divadle v Praze s Marií Táborskou v hlavní roli.
Drama o čtyřech dějstvích se odehrává v obývacím pokoji novomanželů Tesmanových během dvou dnů. Znuděná Heda Gablerová, nyní Tesmanová (Alexandra Palatínusová), pohrdá svým „příliš obyčejným“ a málo úspěšným manželem, historikem Jörgenem Tesmanem (Zdeněk Stejskal), za kterého se provdala spíše z rozmaru. Její pocit zmaru a nesvobody ještě umocní přítomnost charismatického Eilerta Lövborga (Jakub Škrdla). Heda rozehrává hru, v jejímž tragickém finále nakonec ničí své okolí i sama sebe.
Část současného jihlavského divadelního publika volá: „Divadlo má být zábava a vraťte nám naši bezproblémovou dramatiku, na kterou jsme byli uvyklí!“
Takový zobecňující „nárok“ je třeba odmítnout. Už z pohledu skladby celé sezóny repertoárového oblastního divadla (psychologický Ibsen v ní loni stál mezi až životopisně rozkročeným Martinů a bujarým Molièrovým Scapinem) má zařazení expresivnější hry a inscenace své místo zcela neoddiskutovatelně.
Jdu-li do divadla, měl bych zkrátka vědět, na co jdu. Doba, kdy měli všichni doma stejnou obývákovou stěnu a na stole jim stála stejná lampička, už (aspoň doufejme) definitivně minula. A Ibsen, to je provokativnost, kontroverznost, společenská aktuálnost.
Funkční nekomfort
Jenže druhou věcí je otázka zpracování, které by mělo takový přístup současného divadla obhájit a oslovovat náročnějšího diváka. A tady už (alespoň pokud šlo o premiérové představení inscenace) nepůsobil výsledek jihlavského inscenování Ibsena zdaleka tak jednoznačně.
Lze říci, že Heda Gablerová na jevišti HDJ je technicky zajímavá inscenace. Nejen představitelka titulní role, ale i všichni její kolegové nechávají na jevišti doslova duši. Silné je scénické řešení a celá výprava, stejně jako využití projekčních možností a akustického podkresu, který provokuje a vše „hutní“.
To vše dohromady vytváří na diváka tlak, který si posléze přestává reálně uvědomovat. Jeho vlivem se dostává do jakési „nekomfortní pozice“ - jako by se ztotožňoval s pocity hrdinů na scéně v jejich drtivých dějích.
O to paradoxnější je skutečnost, že kýžená emoce se v představení prakticky vůbec nekoná. Ten pocit ještě podtrhuje fakt, že ani netradiční nápad ohledně závěrečné „neděkovačky“ (tak tomu alespoň bylo při premiéře) příliš nevyšel a v hledišti vyvolal spíše rozpaky.
Nelze se ztotožnit se zjednodušujícími odsudky typu „jen tříhodinová depka“. Přesto je asi právě určitá „přepálenost depresivního efektu“ ve výsledku skutečně kontraproduktivní a představení při jeho celovečerním formátu nakonec oslabuje.
Hercům se sice pod režijním vedením Tomáše Procházky podařilo vykreslit jednotlivé charaktery postav. Jejich motivace k tak tragickým řešením, jaká volí, ale v představení nepůsobí dostatečně věrohodně.
Heda Gablerová – Tesmanová je na scéně HDJ vykreslena spíše povrchně, jen jako znuděný „fracek“, manipulátor s depresivní oblohou. Pokud bylo režijním záměrem pojmout ji šířeji jako manifest lidské svobody, pokud bylo vyřčeným cílem odkázat i na naši současnou společnost jako na prostředí, které nás nutí hrát očekávané role na úkor naší vlastní svobody, pak tento záměr zůstal nenaplněn.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.