KAPELA XIII. století s frontmanem Petrem Štěpánem (na snímku dole) při svém zářijovém koncertu, první velké hudební akci v nové sezóně v divadle DIOD. „Třináctka“ má na podzim naplánováno své Frankenstein Tour, v němž se v říjnu chystá do Havlíčkova Brodu (3.10 v KD Ostrov), do polského Zabrze a do Brna, v listopadu pak do Svitav, Kutné hory a na závěr do Polné (21. 11.). Foto: Jiří Varhaník
Přes dvě tisícovky realizovaných akcí eviduje divadlo DIOD za dekádu své existence. Jeho jubilejní sezóna má vrcholit dubnovými oslavami desátého výročí.
Jihlavští sokolové divadelní prostor vytvořili nákladnou adaptací sálu a přísálí někdejšího kina Sokol. Podle vedení Sokola se koncept multižánrového divadla v Jihlavě uchytil a sokolové ho chtějí rozvíjet.
Vinou covidu a karantény divadlo muselo na jaře předčasně ukončit minulou sezónu. V dubnu a květnu si vyzkoušelo produkci online vysílání. Jeho magazín o jihlavské kultuře Studio Ne.klid sledovaly stovky diváků.
Nakonec DIOD na jeho realizaci obdržel grant od ministerstva kultury. V listopadu se tedy studio s moderátory Evou Sýkorovou a Hynkem Stehlíkem vrátí nejen na facebook a youtube kanál divadla, ale má se vysílat i s živým publikem.
„Během jarní covidové krize jsme nechtěli přispívat na náš provoz, protože si uvědomujeme, že situace není lehká pro nikoho,“ argumentuje vedení DIODu s tím, že nejlepší podporou divadla je přijít a koupit si vstupenku.
I po vynuceném přerušení kulturního provozu sokolové věří, že potřeba potkávat se nad dobrou kulturou bude silnější než touha zůstat doma a konzumovat svět přes televizní obrazovky.
Končí smlouva s městem
Do desáté sezóny vstoupil DIOD se změnami ve vedení. Dosavadní produkční a hlavní manažer Adam Hruška (na pozici nastupoval po současné primátorce Jihlavy Karolíně Koubové) zůstává šéfdramaturgem DIODu.
Po pěti letech na jiné pozici se stal vedoucím produkce a hlavním manažerem divadla Přemysl Martinek. Noví externisté v týmu se pak budou starat o PR, marketing a sociální sítě.
„Skutečně chceme, aby se v letošní jubilejní sezóně ukázalo, jaký DIOD může být a jak se bude dál vyvíjet,“ říká nový šéf divadla Přemysl Martinek.
To podle něho souvisí také s tím, že v roce 2021 DIODu končí partnerská smlouva s městem Jihlavou a divadlo bude hledat nové způsoby společného financování.
Program v DIODu je totiž podle Martinka součástí sportovně-kulturního směřování celé jednoty Sokol Jihlava.
„Zároveň jsme si ale velmi dobře vědomi, že velká část našeho rozpočtu jsou veřejné peníze. Proto bychom chtěli, aby divadlo otevřených dveří skutečně fungovalo jako prostor pro lokální kulturu a pro propojování aktivit, které jsou na straně pohybu v Sokole a na straně divadla,“ konstatuje Martinek.
K tomu dochází prostřednictvím sokolského oddílu Akrobat a tréninků nového cirkusu. Ten vzešel právě z prostoru DIOD a dnes je součástí Sokola (pondělky a úterky jsou v sále DIOD věnovány cvičení, po zbytek týdne patří kulturním akcím).
DIOD ročně hospodaří s částkou cca 3,7 milionu Kč. Pokud jde o ekonomické dopady „koronaviru“, propadly se i této divadelní scéně příjmy ze vstupného a z pronájmů. Podle Martinka naopak divadlu zůstaly některé peníze z grantů.
V tom ohledu DIOD žádá o změny v rozhodnutích ohledně využití grantů (například o snížení počtu odehraných představení). Pokud objem grantů zůstane zachován, nebude podle Martinka divadlo potřebovat žádnou mimořádnou subvenci, která by situaci řešila.
Pro DIOD bude podle Martinka zásadní, jak budou nastaveny grantové systémy pro rok 2021, jak se covid projeví v rozpočtech ministerstva kultury a města Jihlavy vůči kulturním grantům.
Návrat kultury
Nová kulturní sezóna začala v DIODu 9. září prvními akcemi, mimo jiné v sobotu 12. 9. prakticky vyprodaným koncertem kapely gotického rocku XIII. století a jejích hostů. S kapelou si zazpívala např. její někdejší členka Jana Havlová – Gregárková.
Inscenací Genderama se 26. září vrátí do svého domovského DIODu divadelní soubor De Facto Mimo. Na podzim v obnovené premiéře uvede též svůj nejnovější titul Zabít málo, který se před koronavirovým přerušením provozu dočkal jen dvou uvedení.
Z dalších jihlavských subjektů v prosinci vrátí Taneční soubor Nart Dance School do DIODu svůj úspěšný muzikál Karlík a továrna na čokoládu.
Avizován je nový projekt dětského vánočního trhu Ladovy Vánoce, další vydání designového trhu Black Box Market, workshop o střihu, konference o vzdělávání i o typografii, stan-d-up Ester Geislerové Terapie sdílením a další akce.
Listopad má přinést další vydání projektu PechaKucha Night, který představuje zajímavé osobnosti a jejich projekty. Tentokrát vzniká ve spolupráci s projektem Jihlava mi není fuck. Nabídne prezentace, které si připraví také jihlavští teenageři.
Podle Martinka je pro DIOD zásadní i trend, kdy řada věcí z jeho produkce probíhá mimo samotné divadlo, expanduje do veřejného prostoru města.
Festivalový podzim
Vedle tradičního říjnového Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů bude DIOD na podzim také hostit hned tři další festivaly.
O víkendu se DIOD formou pronájmu prostor připojil k původnímu jihlavskému festivalu výtvarného umění Nultá generace.
Významnou akcí v kalendáři divadla DIOD je nakonec i letos festival nového cirkusu a divadelní akrobacie Fun Fatale, v jehož původním dubnovém termínu se měly představit zejména zahraniční performerky.
Festival se po změnách koná ode dneška do 7. října a nabídne zredukovanou verzi programu. Výsadní pozici v něm má mít nové představení jihlavské rodačky, akrobatky Elišky Brtnické.
Ta uvede v úterý 22. 9. od 18 hodin na střechách a konstrukcích nad dvorem jihlavského pivovaru své nové představení Hangout. Má jít o kaskadérskou záležitost, kterou bude Brtnická v Jihlavě zkoušet během září. Představení má limitovanou kapacitu 50 osob. „Diváci k němu obdrží sluchátka, ve kterých jim k akrobatickému výkonu poběží text,“ prozradil P. Martinek.
Z Panamy by měla na festival Fun Fatale přijet akrobatka Eleonora Dall‘Asta. V prostorách depa městského nádraží povede speciální workshop. Ve čtvrtek 24. 9. od 18 hodin nabídne publiku zdarma své představení Matmo na příjezdových rampách PRIORu. Poté 26. 9. (18) na veřejné prezentaci uzavře svůj cirkusový workshop.
Festival zakončí ve středu 7. 10. (19.30) představení 7 cihel performerky Zuzany Drábové.
To nejlepší z nového českého divadla a jeho progresivních trendů pak mají nabídnout od 1. do 4. října ozvěny pražského festivalu nového divadla Malá inventura.
Na programu bude 1. 10. (19.30) poetické představení Iluzionista, které pro prostor Alfréd ve dvoře připravil scénograf a režisér Petr Forman. V pátek 2. 10. (20) přinese festival klubový koncert táborského dua Kalle s akustickou kapelou. Tanečník Jiřík představí 3. 10. (19.30) férii Words of Apology. Festival zakončí 4. 10. (16) pohádkový příběh Kde budeme bydlet.
Předplatné od listopadu
DIOD připravuje také novou sezónu činoherního předplatného. Tu uplynulou, s tématem Zločin a trest, zakončí 23. 9. (19.30) oceňované představení Vladař z pražského Divadla Komedie. Inscenace vznikla na motivy knihy Nicola Machiavelliho z roku 1513.
Dílo zkoumá mechanismy moci a způsoby, jak nakládat s vůlí lidu ve svůj prospěch. „Dnes, v době silných vůdců, kteří po celém světě získávají stále silnější mocenský monopol, je téma stále aktuální,“ argumentuje dramaturgie divadla. V režii Anny Klimešové hrají Cyril Dobrý, Kryštof Krhovják, Štěpán Lustyk, Milan Vedral a Vojtěch Vondráček.
Změnami v kalendáři se nezbytně posunul začátek vydání činoherního předplatného pro novou sezónu. Série inscenací bude zahájena v listopadu, tentokrát má podtitul Adaptace.
„Nejenom že máme rádi, když se na divadle adaptují klasické knihy nebo filmy, když dochází k propojování různých forem umění, ale taky si myslíme, že téma adaptace je v dnešní době důležité i společensky. Protože covid skutečně zasáhl, co mohl, a jsme všichni na stejné lodi,“ komentuje Martinek volbu tématu.
Publikum uvidí např. scénické provedení knihy Ingmara Bergmana Soukromé rozhovory v podání čerstvé držitelky Thálie Lucie Trmíkové, předního českého herce Aloise Švehlíka a Martina Pechláta. V druhé polovině sezony má v DIODu hostovat např. Divadlo pod Palmovkou s oceňovanou hrou Bezruký Frantík.
Kultura dostává na frak
Vedení DIODu předpokládá, že se i na podzim reálně a živě hrát bude.
I po jarní zkušenosti s online magazínem je ovšem podle Martinka divadlo připraveno v případě nutnosti část programu realizovat jinak.
„Ale předpokládáme, že k uzavření nedojde. My jsme navíc malé divadlo, takže např. roušky se u nás kapacitně budou týkat jenom vybraných představení,“ uvažuje Martinek s tím, že zejména komornější pohybová a taneční představení by se měla odehrávat bez roušek.
Variabilní kapacita v sále je 90, 130 nebo i 270 míst. Divadelní produkce bude diváky upozorňovat předem, pokud bude rouška nezbytná. Roušky budou k dispozici i na místě.
Divadelníci jsou v očekávání, jak na novou situaci zareagují diváci po celé republice. „Je patrné, že kultura dostává trochu na frak, ale věříme, že jádro našich fanoušků bude pořád otevřené k tomu sem chodit. Ale uvidíme, ta sezóna bude určitě v něčem nejistá,“ říká nový vedoucí produkce a hlavní manažer DIODu.
Diskuze k článku