Reklama
Dnes je středa 18.12.2024     svátek má Miloslav

Příspěvky od firem městu jsou zanedbatelné

VÍT ZEMAN. Foto: archiv Magistrátu města Jihlavy
VÍT ZEMAN. Foto: archiv Magistrátu města Jihlavy

16.6.2020 Aktuality/Komentáře (1), autor:
Pavel Bajer

Investoři v Jihlavě zatěžují město obrovskými náklady na opravy komunikací, říká náměstek jihlavské primátorky Vít Zeman (Žijeme Jihlavou!).  
 

V červnu by měly jít do zastupitelstva nové zásady spolupráce města s investory. Co přinesou?
Není to vůbec žádný nový revoluční dokument, který by spadl z vesmíru. V tuto chvíli se nastavují pouze jasná pravidla. Pokud si město představíme jako byt, tak v jednotlivých místnostech takového bytu podnikají firmy a vydělávají v nich peníze. 
Ale někdo ten dům musí udržovat a opravovat. Samozřejmě ho také musí někdo postavit. Tím prvotním impulzem pro zahájení práce na podmínkách spolupráce byl fakt, že nám tu logistické areály drancují svými kamiony silnice, jejichž opravy stojí město stovky milionů ročně, a přitom finanční podíly těchto firem na rozpočtu města jsou jednotky statisíců korun. 

 

Dobře, ale co z toho vyplývá?
Tady je dost dlouho bráno jako automatické, že investor přijde do území a na základě územního plánu ho prakticky zadarmo zhodnotí. Z roku na rok se jeho pozemky zhodnotí z deseti korun na tisíc korun. Přitom se bere jako automatické, že toto zásadní zhodnocení pozemků městem ve prospěch investora se děje prakticky pro investora zdarma.  
Přitom cena území tímto zhodnocením vzroste ze dne na den třeba stonásobně. 
Pokud vezmu v úvahu, že na tomto zhodnocení ve prospěch jednoho zájemce pracují rok desítky úředníků a následně ten samý investor zahájí podnikání, kterým zatíží území města nutnými dlouholetými opravami komunikací, investicí do čistírny či stavbou školy, zhorší ekologické i životní podmínky, tak je zřejmé, že tento způsob užívání města není pro většinu Jihlavanů férový. A my tento poměr chceme pouze vyrovnat. 
 

A vy chcete změnu?
My říkáme, pojďme se dohodnout. Nabídneme vám město k podnikání a vy, prosím, dejte nějakou částku na to, abychom se tu mohli společně pohybovat. 

 

Takže, jak uvádí Asociace developerů na svém Facebooku, je to daň za právo stavět?
Proti slovu daň se v tomto případě důrazně ohrazuji. Stejně tak i proti tvrzení ve článku, který vyšel v pátečních JL, v němž je chybně uvedeno místo investičního příspěvku daň. Daň a investiční příspěvek je zásadní, opravdu zásadní rozdíl jak zákonný tak věcný. 
Daň je ze zákona vymahatelná. Investiční příspěvek je dohodou mezi městem a investorem. Jde o institut, kdy si investor uvědomuje společenskou odpovědnost za území, které zatěžuje svojí činností a aktivně se připojuje za zvýšení kvality prostředí ve prospěch občanů města, ve kterém podniká a tedy vydělává. 

 

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?
Dovolím si citovat slova České komory architektů, která píše, že tyto zásady minimalizují rizika potencionálního lobismu a korupce, že tyto zásady poskytnou investorům na počátku přípravy jejich záměrů jasná pravidla a tím zjednoduší a urychlí přípravu záměru.  V tom samém dokumentu se zároveň uvádí, že vznik podobných pravidel je výrazem odpovědného přístupu samosprávy k dosažení a udržení komplexního a proporcionálního stavu území, za které nese plnou zodpovědnost. 
Nazývat tedy tyto zásady daní, je za mne výrazem neochoty zodpovědně spravovat svěřené území pro občany našeho města. Pokud kdokoliv argumentuje „daní“ či dokonce „výpalným“, jde za mne o výraz návratu k dávným pořádkům netransparentnosti a nepřehlednosti, lobismu a korupce. 
 

Více v tištěném vydání JL s datem 16. 6. 

Diskuze k článku

Nový komentář

Daň
Z vyjádření pana náměstka se dá vyčíst, že by nejraději, kdyby tady žádné firmy zřejmě nebyly. Díky těmto firmám mají obyvatele města a kraje nějaké zaměstnání, díky kterému zde mohou bydlet, utrácet peníze, chtěl bych vidět ty stovky milionů, které Jihlava dává na opravy komunikací, že to není nikde vidět. Na zmíněné logistické firmy navazují další profese a bez nich by v Jihlavě byla taková nezaměstnanost, že by tu nikdo bydlet nechtěl a lidé by se pak museli stěhovat za prací do jiných měst. A co automobilový provoz spojen s obchodními centry apod? To také ničí komunikace, město musí platit provoz světelných křižovatek, čištění silnic apod, to také vadí, ne? Pak samotný obyvatel produkuje odpad, to také město něco stojí? Nechcete třeba město bez lidí? Město by naopak mělo lákat investory, aby lidé v krajském městě měli zaměstnání, tyto vydělané peníze pak mohou utrácet v centru, v restauracích, kultuře. Jihlava je závislá na automobilovém průmyslu a pokud přijde velká krize, lidé nebudou mít tolik práce, peněz a přestanou vám i utrácet a centrum města bude ještě více pusté. Zavádíte prostě daň za to, že tu investor bude chtít něco vybudovat a zaměstnat obyvatele, nebo postavit bydlení.
Marek | 2020-06-16 11:21:23 | Reagovat
ReklamaReklamaReklama
Reklama
13.12.2024 AktualityŘezbář doplňuje betlém postupně

Před lety instalovali v Malém Beranově poblíž točny autobusů betlém poprvé. Postavy tehdy byly ze slámy. „Přemluvil jsem tehdy místní maminky,“ vzpomíná zhruba tři roky dozadu starosta ...

Komentáře (0)
13.12.2024 AktualityVDV se rozšíří k Brnu a do Znojma

Od neděle 15. prosince se opět po roce mění vlakové jízdní řády. Informoval o tom ve zprávě náš největší vlakový dopravce České dráhy (ČD). Nové vlakové jízdní řády budou platit ...

Komentáře (0)
13.12.2024 AktualityHledají muže, který se zavěsil na trolejbus MHD

Jen těžko uvěřitelný hazard se životem předvedl ve středu cestující městské hromadné dopravy. Nejspíš chtěl šetřit za jízdné, a tak nenastoupil do interiéru trolejbusu, ale v Okružní ...

Komentáře (0)
12.12.2024 AktualityNa Vysočině jsou upravené tratě pro běžkaře v okolí Nového Města na Moravě

Na Vysočině jsou tratě pro běžkaře v okolí Nového Města na Moravě, kde se v kopcích udržel přírodní sníh. Upravený je příměstský okruh i tratě kolem Tří Studní, Vlachovic, Fryšavy ...

Komentáře (0)
11.12.2024 AktualityV jihlavské zoo mají mládě hrošíci liberijští, patří mezi ohrožené druhy

V jihlavské zoologické zahradě se narodilo mládě hrošíka liberijského. Ve volné přírodě je tento druh ohrožený, zoologické zahrady a jejich chovné programy jsou pro jeho přežití klíčové, ...

Komentáře (0)
12.12.2024 AktualityMěstské vlakové nádraží „dožije“

Obrazně řečeno po 137 letech letech „života“ staré městské nádraží v Jihlavě na konci týdne „zemře“. Město na svém facebookovém profilu Doprava v Jihlavě, uvádí že od neděle ...

Komentáře (0)
12.12.2024 AktualityBarokní sochy jsou po opravě zpět

Po více než půl roce jsou sochy Panny Marie Immaculaty a sv. Jana Nepomuckého zpět na svém místě v ulici Na Hrázi v Třešti, a to po plánované restauraci. Kvůli pracovnímu vytížení ...

Komentáře (1)
12.12.2024 AktualityZa městské vánoční stánky na trzích chce největší nájem krajská Jihlava

Prodejní stánky patří neodmyslitelně ke koloritu předvánočního období v centru měst. Stejné je to v Jihlavě, Třebíči nebo v Telči. „V rámci letošních adventních trhů máme zasmluvněno ...

Komentáře (0)
11.12.2024 AktualityV předvánočním čase si hlídejte peněženky

V předvánočním období, kdy jsou plné obchody lidí, se občas vyskytnou problémy v podobě krádeží, říká ředitel jihlavské městské policie Stanislav Maštera. Je zde doba adventu ...

Komentáře (0)
11.12.2024 AktualityObčan poukazuje na špatný chodník v lokalitě U Hřbitova

Chodníky v ulici U Hřbitova a v jejím okolí jsou v nedobrém stavu. Na jejich špatný technický stav JL upozornil obyvatel lokality František Kučera. „Nejhorší je chodník kolem školky. ...

Komentáře (5)
11.12.2024 AktualityNa jarmarku šly na dračku hlavně vánoční perníčky

Největší zájem návštěvníků v historii provázel sobotní adventní jarmark v kulturním domě v Nové Říši nedaleko Telče. Akci pořádají členové Novoříšského kulturního spolku prakticky ...

Komentáře (0)
09.12.2024 AktualityNejvíce nezaměstnaných je na Třebíčsku

Nezaměstnanost v Kraji Vysočina se po předchozí dvouměsíční stagnaci v listopadu zvýšila o jednu desetinu procentního bodu na 3,1 procenta. Práci si v regionu hledalo 10.936 lidí, o 215 ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net