ZVUKOVÝ mistr Václav Roubal, zvukařská legenda a častý spolupracovník Českého rozhlasu a dirigentů Neumanna a Bělohlávka, pracuje ve studiu Domovina na nových nahrávkách komponistů z Vysočiny. Foto: archiv ArcoDiva
I v čase, kdy nemohou kvůli přijatým epidemiologickým opatřením natáčet, mnozí hudební tvůrci a vydavatelé stále pracují. Nasadili roušky a z pódií se přesunuli výhradně do studií.
„Stále pracujeme, když nemůžeme natáčet, upravujeme a editujeme natočené nahrávky,“ říká hudební promotér a vydavatel Jiří Štilec, jinak též ředitel tradičního festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců. V pražském studiu Domovina během března s týmem pracoval na několika nahrávkách, které mají přímou vazbu na Jihlavsko a Vysočinu.
K vydání na labelu ArcoDiva se totiž chystá vydání vokální tvorby Petra Fialy, rodáka z Pelhřimova a absolventa jihlavského gymnázia, dnes sbormistra jednoho z nejlepších evropských sborů - Českého filharmonického sboru Brno.
„Pracovali jsme na jeho cyklu pro dívčí sbor a klavír Horácké písně,“ vysvětluje J. Štilec. Jde o šestici písní z Horácka - Cestičko blódivá, Stojí borověnka borová, Vím já o studánce, Zadělala na buchty, Svěť, měsíčku, svěť a U Chvojnova je háječek.
„Chvojnov je dnes část města Pelhřimov, jestli je tam ještě háječek, o němž se zpívá, těžko říci,“ usmívá se J. Štilec. Jak dodává, jsou Fialovy Horácké písně buď velmi žertovné, anebo lyrické, s krásnou lyrickou kantilénou. Cyklus bude vydán s další vokální tvorbou na konci roku 2020.
P. Vranický - hudba v časech koronaviru
Vedle toho pokračovaly v březnu ve studiu Domovina práce na nahrávce symfonií Pavla Vranického, vídeňského komponisty přelomu 18. a 19. století, významného rodáka z Nové Říše na Jihlavsku. Na nahrávce pracuje dirigent Marek Štilec s Komorní filharmonií Pardubice v rámci projektu Czech Masters in Vienna – Češi ve Vídni.
„Projekt dlouhodobě hledá, uvádí a natáčí tvorbu českých tvůrců 18. století, kteří žili a komponovali ve Vídni. Řada z nich, včetně Pavla Vranického, dosáhla významného společenského i uměleckého postavení,“ charakterizuje celý projekt Jiří Štilec.
Postprodukce v přísné hygieně
Postprodukce nahrávek Vranického symfonií, které Marek Štilec a Komorní filharmonie Pardubice pořidili v listopadu 2019 a lednu 2020, probíhala podle slov dirigenta v nahrávacím studiu za přísných hygienických opatření.
„Ačkoliv hudební produkce nejen v regionu Vysočiny prozatím utichly, hudba rodáka z Vysočiny Pavla Vranického zní dál,“ komentuje práci M. Štilec. Jak vysvětluje, mapuje celý širší projekt Češi ve Vídni tvorbu českých skladatelů působících v rakouské metropoli ve druhé polovině 18. století.
„Mezi ty nejvýznamnější patřili bezesporu i bratři Vraničtí, rodáci z Nové Říše. Oba dva dosáhli ve Vídni mimořádného společenského postavení a patřili k elitě hudební Vídně,“ připomíná dirigent.
Jak dodává, byl Pavel Vranický i velkým hudebním revolucionářem, který v mnohém dokázal předjímat hudební vývoj a inspiroval i další skvělé skladatele, mezi nimi např. Ludwiga van Beethovena.
„Byl rovněž milovníkem netradičních nástrojů. Ve svém divertimentu ´Bednáři´ např. nechává kromě klasického orchestru zaznít i nástroje jako kladivo či sekeru. Ve svém lechtivém singspielu ´Truhlář´ pak v orchestru dokonale imituje zvuky hoblíků, které se ozývají z truhlářské dílny,“ popisuje M. Štilec Vranického originální přístup. Jak dokládají dobové prameny, byla v době Vranického mládí v Nové Říši tato dvě povolání velmi hojně zastoupena.
Šíření české hudby
Pro špičkové nahrávky a koncertní činnost s poučenou interpretací hudby 18. století založil dirigent Marek Štilec v minulém roce specializovaný komorní česko-rakouský orchestr Wranitzky Kapelle se sídlem v premonstrátském klášteře v Nové Říši.
„Komorní orchestr je složen z nejlepších hudebníků zabývajících se interpretací hudby 18. století. Hodlá se věnovat právě odkazu bratří Vranických,“ argumentuje dirigent Štilec.
Orchestr Wranitzky Kapelle už vystupoval ve Vídni a na dalších místech v Rakousku i v Nové Říši. V rámci letošního festivalu Hudba tisíců - Mahler Jihlava, který ale aktuálně musel kvůli koronavirové epidemii upravit a omezit celý svůj letošní program, by mělo toto těleso znovu vystoupit v Nové Říši v září 2020.
„Pro rok 2022/23 se pak připravuje uvedení singspielu Pavla Vranického der Schreiner,“ prozradil ředitel mahlerovského festivalu v Jihlavě Jiří Štilec.
Pokud jde o projekt Češi ve Vídni, byla už dokončena série všech symfonií a výběru kantát hudebního skladatele a pedagoga Leopolda Koželuha (1747 Velvary – 1818 Vídeň). Momentálně jsou už natočeny a editovány také dvě produkce, dva kompaktní disky se symfoniemi a operními předehrami Pavla Vranického.
Projekt vychází na labelu globálního leadera trhu s klasickou hudbou, společnosti Naxos, a podle Jiřího Štilce má stále širší mezinárodní dopad a ohlas. „To je důležité z hlediska šíření české hudby a znalosti jejího předsmetanovského období,“ zdůrazňuje Jiří Štilec.
Diskuze k článku