TELČ - Zítra se pojede letošní automobilová soutěž Rally Vysočina. Dvě ze tří rychlostních zkoušek povedou vesnicemi v okolí Telče, tedy v naprosto novém prostředí, kde se rally nikdy předtím nekonala.
O atraktivní motoristický sport projevuje při všech podobných závodech zájem velký počet diváků. Ti se shromáždí v blízkosti u tratě a chtějí sledovat výkony jezdců. Proč došlo letos ke změně místa konání soutěže a jak bude postaráno o bezpečnost diváků - to byly některé z otázek pro ředitele letošní soutěže Petra Tušera:
"Po delších diskuzích jsme se rozhodli změnit hlavní centrum soutěže a přesunuli je do historické Telče, tedy do lokality, kde jsme podobné akce dříve neorganizovali. Setkali jsme se zde s velice vstřícným přístupem ze strany radnice i dalších institucí. Proto start, cíl, technická přejímka i servisní parkoviště budou umístěny právě v Telči. V okolí města jsme umístili také dva naprosto nové úseky rychlostních zkoušek. I s představiteli těchto obcí byla skvělá spolupráce, a to i v oblasti zajištění pořadatelské služby."
O jaké trasy konkrétně půjde a jaký mají charakter?
"Soutěž se sestává z devíti rychlostních zkoušek, které se pojedou na třech úsecích. Celková délka měřených úseků čítá zhruba 75 kilometrů, jde tedy o klasický sprint. Z minulých rychlostních zkoušek zůstala zachována pouze zkouška v Opatově, která se ale jede v naprosto jiné podobě. Nové rychlostní zkoušky v blízkosti Telče, Radkova a Kozince kombinují náročné úseky s rychlejšími sekcemi. Obzvláště Kozinec bude náročnou zkouškou také proto, že její část vede v lesním úseku s kluzkým listím. Můžeme říci, že letošní soutěž bude možná patřit k nejnáročnějším soutěžím v regionu."
Jak je zabezpečena bezpečnost posádek a diváků?
"Bezpečnosti jezdců i diváků věnujeme maximální pozornost. Úseky, kudy rychlostní zkoušky povedou, budou řádně ohraničeny a vyznačeny. Na každé rychlostní zkoušce bude tým pořadatelů, kteří budou řádně označeni a proškoleni. Tito lidé se budou starat o to, aby diváci sledovali průběh soutěže z míst, která jsou k tomu určena. Celkově máme k dispozici na 250 pořadatelů - v některých místech jde o členy místních Sborů dobrovolných hasičů, ale pomáhají nám také členové okolních autoklubů. Protože dvě rychlostní zkoušky vedou kolem rybníků, v pohotovosti budou také specialisté - potápěči."
Při každém takovém podniku se ale najdou diváci, kteří se nespokojí s vyhrazenými místy a stojí v prostorách, kde nemají co dělat. Jste připraveni i na tohle?
"Samozřejmě se vždycky najde někdo, kdo vleze někam, kde nemá co dělat. Občas to jsou novináři. V touze po kvalitním výhledu, atraktivní záběrech pak ohrožují svoji bezpečnost. Jak jsem už řekl, tentokrát místa, která budou opáskovaná a příslušně označená cedulí, budou nepřístupná všem. Všem bez výjimky. A budeme na to klást velký důraz. Aby si ale diváci přišli na své, vybrali jsme na trati divácky zajímavá místa, odkud mohou v bezpečí sledovat průběh rally."
A co bezpečnost jezdců - některé úseky mohou být docela rychlé. Využili jste někde zpomalovacích redardérů?
"Ano. Z bezpečnostních důvodů budou na trati zřízeny tři umělé redardéry, a to pouze na jedné rychlostní zkoušce v Radkově. Rozhodčí faktu budou sledovat způsob projíždění přes retardéry a nesprávné projetí retardérem bude oznámeno sportovním komisařům. Například v rychlostní zkoušce nazvané Kozinec není jediný zpomalovací retardér. Tratě jsme se snažili volit tak, abychom zajistili maximální bezpečí pro diváky i samotné jezdce. To se na Třebíčsku ne vždy podařilo."
Zmínili jsme zpomalovací retardéry. Ty sice dokážou snížit rychlost, ale nezajistí bezpečnost jezdců...
"To máte pravdu. Naším cílem při sestavování jednotlivých tratí bylo, aby se průměr rychlostní zkoušky pohyboval mezi 90 až 120 kilometry za hodinu, a to právě bez zbytečných zpomalovacích retardérů."
Žádných nebezpečných úseků se závodníci obávat nemusí?
"Stát se může vždy cokoliv. Tratě jsme ale volili tak, aby některé části nebyly příliš rychlé. Aby nevedly například mezi velkými stromy. Když už je někde rychlý úsek, třeba horizont a pak následný skok, tak je to vždy do pole."
V pátek v průběhu dne se pojedou seznamovací jízdy. Každý závodník má možnost projet si trasu třikrát. Budete sledovat, jak se jezdci na trati chovají?
"Při seznamovacích jízdách musí posádka jezdit s běžným sériovým vozidlem a musí dodržovat běžná pravidla silničního provozu. Na tratích rychlostních zkoušek je tedy omezena maximální rychlost jízdy na 90 km/h mimo obec a na 50 km/h v obci, pokud tam není dopravní značkou stanovena rychlost nižší. Dodržování tohoto omezení bude v pátek kontrolovat policie, traťoví komisaři a namátkově také činovníci rally. Překročení rychlosti bude trestáno podle standardních propozic - posádka může dostat časovou penalizaci nebo jí může být dokonce odmítnut start."
Jak velký čekáte zájem diváků?
"Těžko říct. Zájem bude také závislý na počasí, vždyť už je listopad. Ale já odhaduji, že celkem by se na všech třech rychlostních zkouškách mohlo objevit kolem deseti tisíc diváků."
Dana ČÍRTKOVÁ
Diskuze k článku