S počtem zhruba čtyři a půl tisíce abonentů, s dramaturgií postavenou na komediálních titulech a s několika technickými novinkami vstupuje do nové sezóny Horácké divadlo v Jihlavě. V sobotu ji zahájí premiérou inscenace Figaro. Nejen o nové sezóně jsme hovořili s ředitelem divadla Josefem Filou.
Sezóna nezačala úplně šťastně malým skandálem ohledně divácké ankety Horác. Připomeňme ještě jednou, co se přihodilo?
"Při kontrole hlasovacích lístků jsem zjistil, že některé byly zfalšovány. Jména a adresy osob byly skutečné, ale s těmi lidmi jsem hovořil a zjistil jsem, že v minulé sezóně v Horáckém divadle nebyli a hlasovací lístky nepodávali - napsal je za ně někdo jiný. Nepřímé důkazy mě vedou k tomu, že to mohl být někdo z hereckého souboru, ale žádná jména říkat nemohu. Po této sezóně už budou moci hlasovat pouze abonenti, kteří navštíví všechna představení."
O prázdninách bylo realizováno několik investic do budov divadla. Co všechno se udělalo?
"Třípodlažní provozní budova dostala za stará dřevěná okna z padesátých let nová plastová za cca 800 tisíc korun. Instalovali jsme také nové osvětlení na chodbách - bylo tu nevyhovující, ještě původní z doby, kdy tu byly herecké šatny. Za 2,4 milionu korun byla také provedena oprava pěti výtahů."
To jsou velké a nutné opravy, které se ale týkají provozu. Je něco nového i přímo pro diváky?
"Osadili jsme velkou scénu jedenácti klimatizačními jednotkami. Když se divadlo v roce 1995 postavilo, klimatizace se tu neudělala, byla tu pouze vzduchotechnika. Vzduch byl zvenku nasáván, prohnal se velkou scénou a šel ven, ale nijak se neochlazoval. Situace v horkých měsících by se tedy teď měla zlepšit. Milion korun na tuto akci jsme dali z rezervy našeho investičního rozpočtu, okna a výtahy se financovaly přímo z dotace krajského úřadu."
Jsou i technické novinky, které by se týkaly inscenačních možností?
"Tento týden vybavíme velkou scénu kvalitním velkým dataprojektorem, kabeláž je už udělaná. Jednak jej budeme moci využít při společenských akcích, které divadlo hostí, ale slibujeme si od toho i nové scénografické možnosti. Např. paní režisérka Lorencová má na využití projektoru zálusk už v letošní sezóně při Hrátkách s čertem, kde by se chlípné iluze poustevníka měly objevit právě v projekcích. Divadlo bude vybaveno projekčním plátnem o rozměrech cca 4x3,5 metru. Celková investice bude kolem 800 tisíc.
Novinku chystáme i v osvětlovacím parku. Instalujeme nové, výkonnější "inteligentní" světlo s otáčivou hlavou, které zvýší svítivost. Bude to lepší materiál pro režiséry."
Jak vůbec v současnosti vypadá provoz divadla po ekonomické stránce?
"Nárůst cen materiálů a energií tu samozřejmě je, ten neza~stavíme, takže provozní náročnost divadla rok od roku stoupá. Měli bychom dostat pro rok 2009 od zřizovatele, krajského úřadu, provozní dotaci přibližně 29 milionů korun a zbytek, tedy sedm nebo osm milionů na provoz, si musíme vydělat na tržbách."
V sezóně 2005/06 jste v divadle provedl úsporná opatření, pokud jde o personální zabezpečení provozu. V tomto ohledu tedy jede divadlo stále na hraně možností?
"Ta opatření snížila počet zaměstnanců divadla ze 103 lidí na nějakých sedmdesát. Některé funkce v hlavním pracovním poměru jsme převedli do vedlejšího, dodavatelsky děláme třeba práce úklidové atd. Ty náklady samozřejmě nezmizely, ale ve výsledku šetříme na odvodech za zaměstnance atd. Zatím jsem spokojen, ale kdyby v zákulisním servisu vznikla velká nemocnost, bylo by to krizové. Dlouhodobě nám teď např. onemocněla rekvizitářka, takže už tuto věc musíme posilovat brigádně."
Pojďme k dramaturgii začínající sezóny. Tady došlo k velké změně. Oproti vyrovnané předchozí sezóně, kde se komedie a těžší kusy objevily ve vyrovnaném počtu, je tu patrný příklon k zábavnému žánru. Divadlo uvede pět komedií či veseloher a jediné drama...?
"Ten poměr sám trochu říká, proč tomu tak je řekli si o to diváci. Měli jsme od nich signály, že by se chtěli v divadle víc bavit."
Jakou formou takové signály získáváte? Ptáte se diváků, anebo se sami ozývají?
"Ozývají se sami, ale ptali jsme se i předplatitelů, kteří váhali, jestli si předplatné obnovit. Já sám jsem si už předloni udělal v rámci Horáce soukromou anketu mezi diváky a požádal jsem je, aby si sestavili dramaturgickou sezónu svých snů. Psali tam i tituly, z nichž některé byly samozřejmě nepoužitelné Prodanou nevěstu tady nastudovat nedokážeme. Ale jisté procento požadavku na odlehčení tam bylo a já si myslím, že to je i celostátní trend, že se lidé opravdu chtějí v divadle bavit."
A jaký je váš osobní názor? Má jít divadlo tím směrem, že takovému požadavku zcela vyhoví, anebo se má snažit divákovi nabízet i něco více, co třeba nezná, experimentovat apod...?
"Je to trošku schizofrenie z hlediska ředitele divadla a z hlediska uměleckého pohledu. Náročná inscenace a drama na divadlo samozřejmě patří a nevymizí. Teď je tu ale otázka poměru, jak moc si dokážeme diváky náročnými kusy udržet a jak moc je z hlediště opačným názorem budeme "vyhánět".
Já si myslím, že třeba Divadlo za 4 sous v minulé sezóně byla velmi kvalitní inscenace, ale diváky absolutně nepochopená a nepřijatá. Bylo nám vyčítáno, že příliš přicházíme s novými českými premiérami, které nemají ohlas. Někdo ale ten krok prvního uvedení musí udělat. Kdyby to neudělal Shakespeare v Globu, tak nemáme jeho hry."
Asi by bylo dobré tady po~dotknout, že udělat dobrou komedii bývá na divadle považováno za těžší úkol nežli nastudovat třeba tzv. těžký kus nebo experiment. Divadlo si tedy příklonem ke komedii cestu právě neulehčuje...
"To určitě ne. My nechceme dělat pokleslý bulvár. Ale co to je bulvár, má to nějaké hranice...?"
Na druhou stranu ale asi hrozí, že určité procento tzv. "náročnějších" diváků ztratíte?
"Je to možné. Naše filozofie ale vychází z možností. Když jsme v rámci úsporných opatření přešli ze sedmi inscenací ročně na šest, abychom snížili zákulisní personální servis, musíme propad počtu abonentních repríz nahrazovat inscenacemi na "volnou kasu". A tam nám prostě diváci, ať jsou to školy, spolky nebo jednotlivci, na závažné inscenace nebudou chodit. I to byl jeden z důvodů, proč to odlehčit."
I letos bude pokračovat systém svozů publika vlastními autobusy. Jaké je procento mimojihlavských diváků?
"V uplynulé sezóně jsme měli 4619 abonentů a z toho 2247 bylo svozových diváků ze 156 obcí regionu. Počet stálých abonentů pro letošní sezónu se nám malinko snížil asi o 100 lidí, ale ještě se to bude měnit. Celkový počet diváků je ale úžasné číslo. Divadlem jich loni prošlo 57 tisíc."
Divadlo pokračuje v trendu pohostinských režií, začíná režisér Kříž 6. září s premiérou inscenace Figaro. Došlo v očekávané sestavě režisérů ke změnám?
"Změna je v inscenaci Valčík tučňáků, která má premiéru 18. října a režírovat ji měl Rudolf Tesáček. Pan Tesáček dostal nabídku stálé spolupráce v televizi a skončil u nás k 31. červenci dohodou jako umělecký šéf a kmenový režisér. Na jeho místo nastoupil Pavel Palouš, renomovaný režisér, který má zkušenosti i s jihlavským souborem. Pro českou premiéru Valčíku tučňáků jsme se domluvili na režii s Jaromírem Janečkem, který je ostatně autorem překladu této hry. Ujal se té režie a minulý týden v pondělí už začali zkoušet.
Zajímavostí sezóny bude z mého pohledu také inscenace Opala je poklad. Uváděli jsme tuhle hru v roce 1988 pod titulem Opalu má každý rád, kde Opalu Kronkieovou hrála výrazná herecká postava v Jihlavě Eva Matalová."
Tahle premiéra bude v květnu 2009. Už se ví, koho obsadí pan režisér Seydler?
"Nebudu to prozrazovat."
Nicméně se tím trochu dostáváme k otázce, jak moc bude v nadcházející sezóně divadlu chybět herečka Hana Briešťanská, která odchází do Brna. Za osm let působení se tu zřejmě stala v dámském souboru postavou číslo jedna...?
"Určitě bude chybět hodně. Všem jak nám v divadle, tak i divákům. Až do doby, kdy ji nahradí zase nová hvězda. Je to pro ni stupínek nahoru."
Co se chystá na Malé scéně HDJ?
"Zatím budeme chystat jen malou pohádku pro nejmenší, protože skončila pohádka O Červené Karkulce. Jediným titulem v nové sezóně tam tedy bude i z provozních důvodů pohádka O Palečkovi. Bude mít premiéru 4. října a režíruje opět klasicky Michael Junášek. Po Šípkové Růžence je to znovu autorská pohádka J. Pešky."
Z minulé sezóny přetahujete do nové na velkou scénu úspěšnou Markétu Lazarovou...?
"S touto hrou jsme také byli vybráni na podzimní část přehlídky České divadlo do Prahy, takže ji uvedeme v neděli 12. října v Divadle pod Palmovkou. Chystáme také zajímavou reciprocitu s divadlem v Mladé Boleslavi. V termínu 24. ledna tam zahrajeme právě Markétu Lazarovou, a ten stejný večer bude u nás hostovat soubor z Mladé Boleslavi s Lorcovou hrou Dům Bernardy Alby, kde jsou hosty Carmen Mayerová a Nina Divíšková."
Rozjel se už i divadelní klub, jehož novým provozovatelem je Pavel Kiko. Jak to letos bude v klubu vypadat s tradičním divadelním jazzem?
"Klub je nově vymalován, zamalovali jsme i podpisy významných hostů. Ale máme je nafoceny a uvažuji, že je umístíme v této fotoformě někde v předsálí. Jazzy začnou mimořádně nikoli v pondělí, ale v úterý 16. září. První kapelou bude trio Stan the Man Bohemian Blues Band s velkou osobností, kytaristou a zpěvákem Stanem Wolarzem. Už tu hrál někdy v roce 2005. Do konce roku máme jazzy nakontraktovány. Navíc jsme dostali grant od města oslovil mě Pavel Jakub Ryba, který tu bude mít na šňůře výborného amerického kytaristu. Zahrají tu pozdě večer 27. října."
A na co se mají těšit diváci skupiny X, která uvádí pohostinská představení?
"Skupina X pojede dál, její dramaturgie se zatím chystá. Je to trochu problém, protože pražská divadla mají naangažovaných několik hostů a termíny jsou vždy velmi obtížné. Proto prosím diváky o trpělivost, protože dramaturgii nemůžeme termínově oznámit dlouhodobě předem. Pokud jde o vlastní koncerty, ty pořádat nebudeme, ale poskytujeme pro několik akcí pronájmy. Tou nejbližší bude asi festival dokumentů, jehož doprovodný program se bude v říjnu opět odehrávat i na naší Malé scéně."
Jiří Varhaní
Diskuze k článku