JIHLAVA (Pp) - Při pohledu na čísla policejní statistiky můžeme být zatím s vývojem dopravní nehodovosti na Jihlavsku za první pololetí letošního roku spokojeni.
Počet dopravních nehod ve srovnání s loňským rokem výrazně poklesl, méně závažné jsou i jejich následky. Nižší je také způsobená hmotná škoda. Co je hlavním důvodem a zdali lze tento pozitivní trend udržet i nadále, jsme se zeptali vedoucího jihlavského dopravního inspektorátu Petra Halána:
"Pravdou je, že meziroční srovnání vývoje dopravní nehodovosti na Jihlavsku je velice příznivé. Je logické, že snahou jihlavské policie bude tento trend udržet.
Myslím, že na této skutečnosti se podílelo hned několik spolu souvisejících faktorů. Patří k nim zejména zvýšená přítomnost policistů na pozemních komunikacích. Teď nemám na mysli pouze dopravní policisty, ale i naše kolegy z pořádkové a cizinecké policie, nemohu zapomenout ani na strážníky Městské policie v Jihlavě.
Dalším významným faktorem byla zcela jistě relativně mírná zima a v neposlední řadě je třeba vyzdvihnout řidiče samotné. V této souvislosti bych chtěl připomenout, že asi nebude náhoda, když je region Vysočiny hodnocen jako nejbezpečnější z hlediska dopravní nehodovosti v celé České republice."
Před časem jste ale hovořil o tom, že jihlavský dopravní inspektorát nemá dostatečný počet policistů k tomu, abyste byli na silnicích ve dne i v noci... takže se něco změnilo?
"Početní stavy policistů okresního ředitelství se obecně neustále zvyšují. Navíc je pro nás velmi důležité, že se nám již začínají vracet policisté ze základní odborné přípravy - tedy policisté plně připraveni na přímý výkon služby.
Momentálně má dopravní inspektorát k dispozici početně nejvíce policistů za posledních deset let. Dalším velmi důležitým faktorem je příchod policistů cizinecké policie. Tady hovoříme o počtu několika desítek policistů.
S vedením cizinecké policie jsme navázali velmi dobrou spolupráci a zejména při plánování dopravně bezpečnostních akcí si dnes již nedokážu představit, že by se uskutečnila právě bez kolegů z cizinecké policie."
Vraťme se k dopravní nehodovosti. Stále častěji se na Jihlavsku objevují případy, kdy havaruje řidič pod vlivem alkoholu a ještě k tomu nemá ani řidičák...
"Alkohol za volantem a jízda bez řidičského oprávnění jsou v provozu na pozemních komunikacích vysoce nebezpečné a velmi negativní jevy.
Dá se říci, že se jedná o nejzávažnější porušení právních norem, na které pamatuje také trestní zákon. Některé řidiče opravdu nezastaví ani hrozba vysokých sankcí a spoléhají na to, že lidově řečeno "projedou".
Odhalování a vyhledávání řidičů, kteří řídí pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, je z hlediska dopravní policie prioritou číslo jedna a zejména o probíhajících prázdninách se na tento jev zaměříme.
Řízení vozidla bez řidičského oprávnění je trestným činem relativně krátkou dobu, nicméně od poloviny roku 2006 bylo na Jihlavsku zadrženo několik desítek takových řidičů, někteří z nich navíc opakovaně."
Lze vůbec nějak ovlivnit, aby se nehodovost ještě dále snižovala?
"V minulých letech bylo českou specialitou dotazovat se policie, co dělá pro snížení dopravní nehodovosti. Osobně si myslím, že tento celospolečenský fenomén nelze úzce vymezovat pouze na spojení policie - řidič.
Je to otázka pro všechny subjekty, které mají s dopravou a provozem na komunikacích co do činění - ministerstvem dopravy počínaje a správci komunikací konče. Větší důraz by měl být kladen na dopravně inženýrské řešení problematických úseků nebo úseků s vyšší nehodovostí.
Na Jihlavsku je několik míst, která si vyžadují technickou úpravu a vždy se jedná o nehodová, tedy dopravně závadná místa."
Můžete být konkrétní...
"Jde v první řadě o sjezdy z dálnice D1 na silnici I/38 - dálniční přivaděč, o několik metrů dále je křižovatka silnice I/38 se silnicí III/3525 - tedy známá křižovatka u Tří věžiček a v neposlední řadě také křižovatka dvou silnic první třídy tzv. "Kasárenská křižovatka".
Ale některé nehody jsou zcela jasné a vinu nese řidič, který platný zákon nedodržuje. Jak lze předejít těmto případům?
"V rámci dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu je pak úkolem policie působit na řidiče účinnou prevencí a pokud nelze jinak - i represí si vynucovat dodržování zákona na pozemních komunikacích."
Jak se díváte na snahy odebrat obecní policii pravomoc měřit rychlost jízdy?
"V rámci projednávání novely zákona o policii byla Parlamentem zapracována změna, která odnímá obcím, tedy i strážníkům městské policie právo měřit rychlost jízdy.
Pevně věřím, že tato novela nedojde naplnění a nakonec zvítězí zdravý rozum. Argumentace typu, že jde o šikanu řidičů, je pro mne naprosto nepřijatelná. Není pro všechny účastníky nic jednoduššího, než pouze dodržovat zákonem předepsanou rychlost.
Mám-li celou problematiku převést na místní podmínky, tak mohu zcela jednoznačně potvrdit, že Městská policie v Jihlavě byla ne-li nejlépe, tak potom jednou z nejlépe připravených městských policií z celé ČR na rozšíření pravomocí, tedy i na měření rychlosti vozidel.
Podílela se na společných akcích s Dopravním inspektorátem dávno předtím, než v roce 2006 vstoupila v platnost novela zákona, která jí zvýšila pravomoci."
V Jihlavě se ale občas ozývají hlasy, které kritizují volbu místa, kde vaše radary měří rychlost. Jak tato místa vybíráte?
"Často slýchám dotazy na místa měření - kde se měří, a kde se neměří, kde se měřit má a kde ne. Místa měření vychází z rozboru dopravní nehodovosti. Jde o silnice I/38, II/602, II/406 plus všechny hlavní tahy městem Jihlava.
Dále na základě stížností a doporučení občanů také v okrajových částech Jihlavy. Zde radary nasazujeme vždy po předchozím prověření oprávněnosti, a také na základě doporučení či žádosti starostů a zastupitelstev obcí."
Diskuze k článku