Ilustrační foto: archiv JL
Šéfem dopravních policistů na Vysočině se stal David Jirák teprve v loňském roce. V rozhovoru popisuje mimo jiné to, jaká opatření v souvislosti s pandemií musel pro své podřízené nastavit.
Ovlivnily letošní dvě vlny pandemie na Vysočině intenzitu dopravy?
Nedá se to zhodnotit. I když letos do intenzity dopravy promluvila krize související s koronavirovou situací. Zejména v jarních měsících byl provoz hlavně během března a dubna trochu mírnější. Jakmile ale došlo k rozvolnění opatření, tak došlo k nárůstu hlavně nákladní dopravy. V průběhu letních měsíců, bych řekl, že už byla v běžném režimu, když to porovnám s intenzitou dopravy v předchozích letech.
Jste připraveni, pokud udeří zima a napadne sníh?
Máme zkušenosti už z předchozích let. Víme jakým způsobem zareagovat, případně jaká přijmout opatření, tak aby komplikace, pokud v dopravě nastane, byla co nejmenší.
Při pohledu do statistik nehodovosti, nečekal jste právě kvůli jarní vlně pandemie, kdy došlo k poklesu dopravy, že bouraček bude méně?
Statisticky jde zhruba o obvyklý průměr, co evidujeme ve srovnání s předchozími roky.
Žádným způsobem to nevybočuje, jak směrem nahoru, tak ani dolů. Menší číslo evidujeme, a to v počtu usmrcených osob při dopravních nehodách, kdy máme o dvě mrtvé osoby méně, než v roce 2019.
Jakým způsobem zasáhly res-trikce v souvislosti s pandemií?
Policisty dělíme do směn. Striktně dodržujeme, aby v hlídce byl vždy totožný policista. Takže pokud by jeden z nich měl pozitivní test na koronavirus, tak ohrozí maximálně svého kolegu, který s ním z objektivních důvodů musel být v hlídce.
Nemuseli jsme ale řešit žádnou situaci, kdy bychom kvůli covidové krizi museli řešit nějaký personální nedostatek. Vždy se jednalo řádově o jednotky policistů, které jsme kvůli této situaci nemohli použít do služby. Svoji činnost plníme normálně dál bez ohledu na stav.
Chovají se řidiči ve srovná ní první a druhé vlny pandemie nějak jinak?
V první vlně pandemie lidé moc nevěděli, co na jaře situace přinese. Během března a dubna byl na silnicích provoz opravdu mírnější, ale neřekl bych, že by se řidiči ve vztahu k nám chovali nějakým způsobem jinak. Musíme dodržovat veškeré hygienické a epidemiologické předpisy.
V loňském roce jste na postu šéfa krajské policie nahradil Jana Kostečku. Šlo z vašeho pohledu o zásadní změnu? Přece jen už můžete srovnávat…
Pro mě osobně šlo o zásadní změnu. Na druhé straně už jsem před tím rok na krajském policejním ředitelství působil. Postupy, procesy jsem znal. Vedení mi bylo nápomocno a do procesu jsem se, myslím, začlenil.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!