ČLÁNEK ze srpnových Jihlavských listů z roku 1939, v nichž se zmiňuje jízda vpravo.
V neděli uplynulo 80 let od výrazné změny, která na území Čech a Moravy nastala - začalo se jezdit vpravo. Stalo se tak přesně dva dny po obsazení země Němci, 17. března 1939.
Dobové Jihlavské listy, plné událostí z 15. března, o změně jízdy neinformují. Motoristé se tak o změně z jízdy vlevo na vpravo museli dovědět z dobových vyhlášek či nařízení.
Až v srpnových Jihlavských listech z roku 1939 v rubrice Auto-moto noviny nepřímo o změně informují ve článku Jak zmenšiti počet havárií.
„Národní Autoklub Čech a Moravy radí motoristům: jezděte po pravé polovině silnice, nikoliv středem, zvláště, když jedete pomalu. Pak o Vás předjíždějící nezachytne,“ píše se v listě.
Jízda vlevo
Odnepaměti se však jezdilo vlevo. Vycházelo to z doby, kdy nebyla auta, ale jezdilo se na koních. Většina lidí je praváků a na koně se nasedalo zleva, neboť mnozí cestující byli ozbrojeni sečnou zbraní u levého boku. A bezpečnější vždy bylo nasedat na kraji cesty.
Také pro vozky a kočí jedoucí s povozem či kočárem byla jízda vlevo výhodnější, neboť bičem neohrožovali případné kolemjdoucí u silnice.
Změna za Napoleona
Kdy změna na jízdu vpravo nastala? Prameny nejčastěji za prvního hybatele změn uvádějí samotného Napoleona, který byl levákem. On to měl být, kdo vedl své armády po pravé straně silnice.
Toto měl prosadit ve všech jím obsazených krajinách - Holandsku, Belgii, Lucembursku, Švýcarsku, Německu, Polsku, severní Italii, Španělsku i Rusku.
Pařížská úmluva
Na počátku dvacátého století proto nastávaly, i při mnohem menším provozu než je dnes, poměrně zajímavé situace, zvláště při přejetí z jedné země do druhé. Proto došlo v roce 1926 k podpisu Pařížské úmluvy, v níž mimo jiné stálo, že se podepsané země zavážou zavést jízdu vpravo. Mezi nimi i Československo.
Možná s ohledem na naši váhající povahu ke změně nedošlo ani v roce 1931, kdy se československá vláda dokonce zavázala napravit to do pěti let. Ani to se nepovedlo.
Vpravo od roku 1939
Po odstoupení pohraničí na podzim roku 1938 bylo ustanoveno, že jízda vpravo bude zavedena 1. května 1939. Příchod německých vojáků vše uspíšil a ke změně došlo rozkazem již 17. března. Odklad měla pouze Praha, a to do 26. března 1939. Na změnu upozorňoval jak denní tisk, tak velké plakáty. Přesto došlo v první den v Praze k 26 nehodám, především srážkám tramvají s chodcem.
Dosud posledním evropským státem, kde ke změně došlo, bylo Švédsko. Zde se začalo jezdit vpravo až v roce 1967. Změně předcházela nebývale velká mediální kampaň. I proto v daný den sice nastal dle tehdejšího tisku velký chaos, ale nestala se žádná větší havárie.
Část světa však stále jezdí vlevo. Z evropských států je nejznámější Anglie, Irsko, Malta nebo Kypr, z mimoevropských Austrálie, Indie, Japonsko nebo část států Afriky.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!