Reklama
Dnes je úterý 26.11.2024     svátek má Artur

E-mobilita tradiční motory zatím neválcuje

DVOUMÍSTNÁ elektrická plážová buggy, vyrobená na bázi Škoda Citigo, vyvine maximální rychlost 130 km
DVOUMÍSTNÁ elektrická plážová buggy, vyrobená na bázi Škoda Citigo, vyvine maximální rychlost 130 km

26.5.2018 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Petr Klukan

V republice v současnosti jezdí 1500 elektromobilů. Trend je ale jasný. Podíl elektromobilů se bude stále zvyšovat.

V Telči se minulý týden uskutečnila konference Sdružení automobilového průmyslu (Au­toSAP) s názvem Je český automobilový průmysl připraven na nárůst elektromobility?

Historie elektromobilů sahá až do počátků automobilismu v 19. století. „Nikdy v minulosti ale masový nástup elektromobility nebyl reálnější než dnes,“ tvrdí Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP a člen představenstva Škoda Auto. „Osobně jsem přesvědčen, že si v českém automobilovém průmyslu nemůžeme dovolit elektromobilitu přehlédnout,“ dodal.

Dle něho odhady vývoje trhu předpokládají po roce 2020 v ČR roční prodeje 6 až 7 tisíc aut s elektrickým pohonem. V loňském roce jich bylo zaregistrováno 390.

Jak na konferenci zaznělo, je nutné se připravit na tři mega­trendy – nové pohony, digitalizaci a autonomní řízení. Pro průmyslové podniky, dodávající komponenty do aut, tak nastane velká změna. Budou se muset přichystat na změnu produkce. Elektromobil totiž nepotřebuje nádrže, výfukový systém, mazání…

Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele sdružení, jsou právě tradiční dodavatelé nejrizikovější skupinou. Z průzkumu sdružení však vyplývá, že z oslovených 80 dodavatelských firem se jich již 56 procent nachází ve výrobní fázi komponent pro elektrické vozy.  

Plných 88 procent předpokládá, že dokáže vyrábět komponenty pro elektrické vozy se současným výrobním zázemím, a 75 procent respondentů uvedlo, že výrobu komponentů pro elektromobily plánují, nebo se s ní už začalo.

Šéf AutoSAP Wojnar zároveň poukazuje i na jiné pohony. „Kromě elektromobilů tu jsou a budou k dispozici další alternativní řešení, jako zemní plyn, syntetická paliva, či vodík,“ uvedl.

Zmínil i skutečnost, že na elektromobilitu si výrobci mohou zatím vydělat jen prodejem vozů se spalovacími motory. „Tradičním motorům, i přes různé mediální vlny, zdaleka neodzvonilo.“

Novým pohonům nahrávají tvrdé limity pro vypouštění CO2/km. Největším hybatelem pro vývoj a zavádění nových pohonů je tak regulační rámec.
Konference se mimo jiné zabývala i technologií elektrického pohonu, či prognózami vývoje. Přítomní si mohli prohlédnout přistavené hybridní autobusy, nebo škodováckou plážovou elektrickou buggy. 

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net