PETR ZACHA mluví o tom, že letní gumy je nejlepší kupovat nové, anebo maximálně tři roky staré. Na druhou stranu zimní gumy nedoporučuje kupovat starší, než dva roky od výroby. Foto: Nela Kovářová
Letní počasí nás nečekaně brzy překvapilo, a je to už téměř měsíc, kdy jsme přezouvali automobily ze zimních na letní gumy. Někteří řidiči ale využívají i třetí možnost – celoroční pneumatiky.
„Ty rozhodně zákazníkům nedoporučujeme,“ říká jihlavský automechanik Petr Zacha. „Pouze pro občasné řidiče,“ dodává. Celoroční pneumatika je kompromisem mezi letní a zimní. Polovina gumy je uzpůsobena na léto a druhá na zimu.
„Celoroční pneumatika je sice levnější, ale zase má omezenou životnost, a na jízdy v létě i v zimě není dobrá,“ upozorňuje Zacha. Sjízdnost celoroční gumy při každodenním jezdění by byla přibližně 1,5 roku.
Řidiči, kteří automobil využívají pravidelně, by podle automechanika měli jezdit na letních, nebo zimních pneumatikách. Na konci března mají mít všichni řidiči svůj vůz již přezutý na letní pneumatiky. Jsou ale tací, kteří takzvaně dojíždí zimní gumy, a jezdí na nich i v létě.
„Dojetí zimních gum přes léto není úplně ideální, protože zimní guma není konstruovaná na vysoké teploty,“ tvrdí jihlavský automechanik. Sjízdnost gumy probíhá mnohem rychleji, roste i spotřeba benzínu nebo nafty. „Navíc kdyby došlo k nehodě, a vaše auto mělo zimní pneumatiky, tak vinu nesete právě vy,“ upozorňuje.
Podle Zachy jsou letní pneumatiky daleko tvrdší než zimní, a tedy i odolnější vůči vyšším teplotám. „Kromě celoročních pneumatik bych rozhodně nedoporučoval kupovat řidičům pneumatiky protektor,“ apeluje.
Protektory jsou již jednou použité pneumatiky. Vyrábí se tak, že se stará guma obrousí a na ni se dá nový vzorek. „Jejich životnost je na osobních automobilech minimální, jsou dvakrát těžší než obyčejné gumy a ničí ložiska v náboji kol,“ upozorňuje automechanik.
Pokud budete kupovat nové gumy na auto, nenechte se opít rohlíkem. Na každé pneumatice je uveden týden a rok výroby, podle čehož by se měl člověk při koupi řídit.
„Lidé slyší na akční slevy. Jenže je nutné, aby si uvědomili, že třeba čtyři roky stará pneumatika nemá už tolik potřebnou funkci,“ odpovídá. „Je to problém hlavně u zimních gum, které postupem času tvrdnou,“ pokračuje. Tím se prý guma v zimě chová jako letní pneumatika. Ovladatelnost na sněhu je pak daleko horší.
„Zimní gumy doporučuji kupovat maximálně do dvou let od výroby, a letní do tří. Starší ne,“ zdůrazňuje Zacha. Nové letní gumy mají při koupi dezén vysoký okolo šesti milimetrů. Zimní na druhou stranu až osm milimetrů.
Hranice sjízdnosti u letních pneumatik je 1,6 milimetrů a u zimních gum jsou to čtyři milimetry. „Pokud máte pneumatiky sjeté ještě více, můžete přijít o technické osvědčení,“ varuje automechanik.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!